Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

12 tips om mentaal fit blijven in tijden van corona.

Hoe kun je mentaal fit blijven in tijden zoals corona? Dit vroeg ik mezelf de laatste dagen af. Na een paar dagen aan huis gekluisterd te zijn door de corona maatregelen, merkte ik dat het mentaal flink wat uitdagingen met zich meebrengt. Geen gezelligheid in een koffietent. Geen bezoekjes aan vriendinnen en familie. Geen ritme van het werk en vaste afspraken. En mijn favoriete yoga-en sportles om fysiek en mentaal fit te blijven? Helaas, die gaan ook niet door…

We zitten massaal thuis in onzekere tijden

Ons sociale -en uitgaansleven is tot een minimum beperkt en we werken zo ver dat kan thuis. Dit is uiteraard goed tegen de verspreiding van het corona virus, maar voor onze mentale gezondheid niet. Niet alleen voor mensen die al last hebben van mentale klachten zoals somberheid is dit een lastige tijd, maar voor iedereen. Ook als je je normaal mentaal prima voelt, kan het zijn dat je nu mentaal een flinke klap krijgt. Want veel dingen waar jij normaal houvast in vindt en die je helpen om mentaal fit te blijven, vallen weg. 

Hoe ga je daarmee om? Hoe zorg je ervoor dat je deze periode goed doorkomt en mentaal fit kunt blijven? Met de volgende 12 tips blijf jij in deze lastige periode mentaal fit en kom je goed de crisis door. 

1. Accepteren, accepteren en accepteren

Het even in de stress schieten als de wereld op zijn kop staat is heel normaal. De controle valt voor ons gevoel weg. Weet dat je niet de enige bent die dit spannend, gek of eng vindt. We zijn allemaal geschrokken van wat er in de wereld gebeurt en we are in this together. Dat betekent ook dat we hier allemaal zo goed mogelijk doorheen moeten komen. In de weerstand schieten, je extreem laten leiden door angst, of je verzetten tegen dat wat er gebeurt gaat je hier niet bij helpen. Het geeft enkel meer stress en angst, waardoor we vooral aan onszelf denken en daarmee anderen kunnen schaden. 

Probeer in plaats daarvan te accepteren dat de situatie nu is zoals het is en dat daar soms lastige gevoelens mee gepaard gaan. Je kunt zelf niet veel aan de situatie in de wereld veranderen. Je hebt geen invloed op dit soort gebeurtenissen in de buitenwereld, maar wél hoe jij met de situatie én met anderen omgaat. Accepteer dat dit soort uitdagingen ook bij het leven horen. Houd je aan de maatregelen om verspreiding te voorkomen. Ze zijn er niet voor niets. En probeer er voor jezelf en anderen het beste van te maken. Hoe uitdaging dit ook is. 

2. Laat alles wat je voelt er zijn

Misschien voel je je in deze periode flink overwhelmed door alles wat er gebeurt. Dat is heel logisch. We hebben nauwelijks controle over de situatie en we weten niet waar het naartoe gaat. Dit kan emoties zoals angst, verdriet of boosheid oproepen. Zeker als je alleen thuis zit, kunnen al deze emoties best confronterend zijn. Hoe ga je ermee om? 

Het is allereerst helemaal oké om je zo te voelen. Straf jezelf niet af voor wat je ervaart in deze tijd. Juist in deze tijd is het belangrijk om je emoties toe te laten en ze te voelen. Ze zijn een signaal dat iets je raakt, en dat er een behoefte onder ligt. 

Zo is angst een signaal dat je veiligheid nodig hebt, en verdriet dat je troost verlangt. Hoe kun je jezelf dit in deze tijd geven, zonder daarbij afhankelijk te zijn van een ander? Misschien kun je een bad nemen en rustgevende muziek luisteren, of troost zoeken via de telefoon bij een vriendin. 

3. Mentaal fit blijven? Ga niet mee in de doemscenario’s in je hoofd

Geef dus gehoor aan je emoties en onderliggende behoeften. Maar blijf er niet langer in hangen dan nodig door mee te gaan in piekergedachten, of door doemscenario’s te bedenken. Je maakt jezelf er alleen maar angstiger en onrustiger mee. En dat heeft niet alleen een negatieve invloed op je mentale welzijn, maar ook op je immuunsysteem

Als je jezelf betrapt op doemdenken of piekeren, probeer jezelf dan af te leiden door iets te doen met je handen of lijf. Maak je huis schoon, ga bewegen of ga lekker koken. Probeer daarbij heel bewust terug te keren naar het NU, door te focussen op waar je mee bezig bent en op je lichaam. Wat voel je? wat hoor je, wat ruik je, wat proef je? Door te focussen op je zintuigen, ga je met je aandacht automatisch naar het moment. En daar vindt zich geen doemscenario plaats, want jij zit heel veilig in je huis:) 

4. Structuur is essentieel om mentaal fit te blijven

Op dit moment ervaar je misschien dat het leven niet stabiel voelt. Alles wat je houvast gaf, (je afspraken, je werkritme, je contacten en sportlessen etc) valt weg. Dit kan een onveilig en onrustig gevoel geven, omdat je ineens flexibel moet zijn en een nieuw ritme moet vinden. Vooral als we bang zijn en een situatie onzeker is zoals nu, hebben we extra behoefte aan stabiliteit. En laat dit nu dus net weggevallen zijn. Hoe ga je daarmee om? 

Breng structuur aan in je dag. Ga niet de hele dag netflixen of in je bed liggen. Ritme is enorm belangrijk om mentaal fit te blijven. Sta op tijd op en ga op tijd naar bed. Elke dag op dezelfde tijd. Leef alsof je naar je werk of studie gaat; doe daarbij de dingen die je normaal gesproken ook deed; douche, aankleden, ontbijten, tandenpoetsen, etc. 

Maak voor jezelf vervolgens een dagindeling. Wat doe je in de ochtend, in de middag en avond? Creëer een structuur met daarin voldoende pauzes en rustmoment, en houd je hieraan. Natuurlijk past netflixen daar ook in, maar doe dat niet de hele dag door.

5. Ga dagelijks naar buiten (alleen als je geen klachten hebt!) 

Nu we veel thuis zitten, is het extra belangrijk om de frisse buitenlucht op te zoeken. We hebben vitamine D uit het zonlicht nodig voor een sterk immuunsysteem en om mentaal fit te blijven. Ga dus, (alleen als je geen klachten hebt!) dagelijks wandelen en houd je daarbij aan de 1,5 meter afstand. Maak een ommetje door het park, een wandeling door het bos of ga naar de zee. Wandelen verhoogt het stressverlagende endorfine, waardoor je je mentaal een stuk beter voelt. Zoek overigens geen drukke plekken op en blijf uit de buurt van anderen. 

Moet je verplicht binnen blijven? Zorg dan dat je huis goed geventileerd blijft. Ze je ramen of tuindeuren open, en snuif af en toe flink wat buitenlucht op. Ook kan de aanschaf van een daglichtlamp je helpen om mentaal fit te blijven. De lamp boost daglicht na; als je er dagelijks een paar minuten voor gaat zitten, verbetert het je stemming. 

6. Blijf in contact met anderen

Het hebben van sociale contacten is een belangrijke basisbehoefte van de mens. Probeer daarom alternatieven te zoeken waarmee je toch in contact blijft met vrienden en familie. Maak een belgroep aan met vriendinnen, bel dagelijks met je ouders of maak gebruik van Skype of FaceTime. Je zorgen, maar ook leuke dingen met elkaar bespreken, is goed om mentaal fit te blijven. Het gaat vereenzaming tegen en helpt je om te relativeren. Bovendien versterkt sociaal contact het samenhorigheidsgevoel, wat we nu meer dan ooit nodig hebben. 

7. Maak het gezellig voor jezelf 

Als je moeite hebt met alleen zijn, kan thuis zitten erg confronterend voelen. Herken je dat? Maak het thuis dan extra gezellig voor jezelf door je zintuigen te stimuleren. Zet vaker een fijn muziekje of een vrolijke radiozender op. Zet de tv aan, luister een podcast of luisterboek terwijl je het huis aan het schoonmaken bent. Maak je huis extra gezellig met wat nieuwe kussens of planten. Kook een heerlijke maaltijd voor jezelf, of bak koekjes zodat je huis lekker ruikt. Brand kaarsjes, of gebruik geurolie om van je huis een prettige verblijfsplek te maken. 

8. Pak ook momenten van rust en stilte

Het nieuws volgen is prima, zo blijf je immers op de hoogte. Maar te vaak en te veel het nieuws volgen kan er ook voor zorgen dat je je mentaal niet zo goed voelt. Alle sombere berichten maken je wellicht ongerust en bang, wat extra stress geeft. Stress heeft een negatieve invloed op je mentale gezondheid. Probeer stress dus zo veel mogelijk te minimaliseren.  

Pak dagelijks bewust momenten voor jezelf waarin je het nieuws uitzet, en tijd maakt voor ‘me-time’/ zelfliefde rituelen. Blijf dagelijks in contact met jezelf, juist in de momenten dat je stress en onrust ervaart. Doe bijvoorbeeld yoga, mediteer, schrijf in je dagboek, ga lekker in bad met een gezichtsmasker, of pak een nieuwe hobby op zoals sieraden maken, tekenen of muziek maken. 

9. Geef duidelijk je grenzen aan 

Om mentaal fit te blijven is het nu belangrijker dan ooit om je grenzen aan te geven. Als je je al angstig of down voelt, helpt het niet als je vriendinnen continu over corona praten. Ook uren door social media scrollen helpt je niet om je beter te voelen. Je wordt dan continu geconfronteerd met berichten over corona. 

Voel je dat het even teveel is allemaal? Dan helpt het om ‘corona nieuws’ te kaderen voor jezelf. Geef je grenzen aan aan anderen; zeg dat je het er even niet over wil hebben of vraag je familie om je enkel op de hoogte te houden van de cruciale dingen. Niet van geruchten of fake news. En zet ook grenzen voor jezelf. Maak met jezelf een afspraak hoeveel tijd je aan deze crisis wil besteden en hoeveel uur je op je telefoon wil zitten. Dit geeft je veel meer rust, omdat je meer in contact blijft met het hier en nu. 

10.Een focus op positieve dingen helpt je om mentaal fit te blijven

We zijn van nature geneigd om aandacht te leggen op gevaren. Dat helpt ons namelijk om te overleven. Maar het is niet goed om mentaal fit te blijven. Wat wel helpt is om dagelijks te focussen op positieve dingen die er OOK zijn. Ja heus, er zijn ook positieve dingen in deze tijd.

Benoem elke dag minimaal 3 dingen waar jij dankbaar voor bent. Misschien dat de zon schijnt, dat je een heerlijke maaltijd hebt gemaakt, dat je een veilig plek hebt om te wonen, het fijne gesprek met een vriendin etc. Door te focussen op positieve dingen verminderen angst en stress, wat goed is om mentaal fit te blijven. 

11. Besteed je tijd bewust

Waarschijnlijk heb je nu je thuis zit en alle sociale afspraken niet doorgaan meer tijd over. Het is heel verleidelijk om dan op de bank te hangen, maar dat gaat je niet helpen om mentaal fit te blijven. Probeer deze extra tijd juist te besteden aan dingen waardoor je je competent en nuttig voelt. Betekenisvol een dag doorkomen is namelijk een primaire levensbehoefte en zorgt ervoor dat je mentaal fit blijft. 

Onderzoek hoe jij hier invulling aan kunt geven. Lees het boek dat je al heel lang wil lezen. Stel dagelijkse en wekelijkse doelen op waar jij je op kunt focussen. Pak een nieuwe studie op, of zet een project op waarmee je anderen helpt. Doe bijvoorbeeld boodschappen voor anderen, of organiseer digitale workshops. Hiermee houd je jezelf niet alleen mentaal fit, maar help je tegelijkertijd anderen om ook mentaal fit te blijven!

12. Zorg goed voor jezelf om mentaal fit te blijven

Last but not least; blijf altijd goed voor jezelf te zorgen, juist als je je mentaal niet zo fit voelt. Eet extra gezond en blijf in beweging om endorfine, serotonine en dopamine aan te maken. Dit helpt  tegen angst en depressie en houd je mentaal fit. 

Als je de hele dag thuis zit heb je overigens iets minder calorieën nodig dan normaal, maar wel voldoende voedingsstoffen. Probeer voeding te eten rijk aan voedingsstoffen die je immuunsysteem versterken, en houd gewoon normale porties aan. Ja, dat is best lastig. Want in tijden van stress en onrust is het voor veel mensen een uitdaging om niet de hele voorraad op te eten. Toch is het belangrijk om eetbuien te voorkomen als je mentaal fit wil blijven. Je komt anders in een negatieve cirkel terecht van: je slecht voelen -> eetbui -> je schuldig voelen -> je nog slechter voelen -> nog meer eten etc.

Af en toe snaaien is niet erg, maar probeer een negatieve vicieuze cirkel te voorkomen. Een eetbui is vaak een teken dat je je verveelt, of dat je een bepaald gevoel weg wil duwen. Vraag jezelf af als je je getrieerd voelt om te gaan snaaien: ‘Wat maakt dat ik nu wil gaan snaaien?’ ‘Wat voel ik nu?’  Geef jezelf eerst een moment om bewust te voelen wat je voelt en om gehoor te geven aan de onderliggende behoefte. Pas als je dan nog steeds zin hebt in chocola, neem je het. Geniet er dan en geniet je er bewust van zonder jezelf erover te veroordelen.

————————————

Wees extra lief voor jezelf, voor anderen en probeer te relativeren. Het is helemaal oké en normaal om je onzeker, angstig of rot te voelen in deze periode, maar onzekerheid is een onderdeel van het leven en zal dat altijd zijn. Want vergeet niet: alles is van voorbijgaande aard. Ook dit. Maak er voor jezelf het beste van, probeer voor jezelf van deze periode een leerzame uitdaging te maken door te oefenen met het verbinden met jezelf. You got this girl! 


Leave a Reply