Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

14 dingen die je thuis kunt doen tegen verveling

Het was al een beetje te verwachten: de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus verder in te dammen worden verlengd door het kabinet. Dat betekent dat we voorlopig nog thuis zitten en de leuke dingen waar we zo naar uitkijken nog even verder voor ons uit moeten schuiven. Hoewel we weten dat het voor een goede reden is, is het niet makkelijk. Want tja, wat gaan we nu doen in de uren waarin we normaal gesproken gezellig erop uit gaan? Om te voorkomen dat de muren op je afkomen, heb ik 15 dingen die je thuis kunt doen tegen verveling voor je op een rij gezet.

1. Lezen tegen verveling 

Heb jij net als ik stapels boeken die liggen te wachten tot ze van hun stoflaag worden ontdaan? Dan is nu het ideale moment om ze van je boekenplank te pakken en in een boek te duiken. Voor mij is het de ultieme manier om verveling tegen te gaan. Zelf lees ik altijd 2 soort boeken tegelijk; een ontspannend boek met een mooi verhaal, en een leerzaam boek waarin ik nieuwe kennis opdoe over zelfliefde, zelfvertrouwen of persoonlijke ontwikkeling. Boekentips nodig? In dit blog vind je 12 inspirerende boeken over (zelf)vertrouwen en zelfliefde. 

2. Luisterboeken & podcasts

Ben je geen lezer maar heb je wel zin in nieuwe kennis? Probeer dan eens luisterboeken of Podcasts uit. Je kunt dan tijdens het doen van je huishouden of tijdens het maken van een wandeling lekker ontspannend een boek luisteren. Zo vang je 2 vliegen in één klap. De meeste luisterboeken aanbieders zoals Storytel of Cliffer bieden 2 gratis proefweken aan. Podcasts zijn meestal gratis te beluisteren via een app op je telefoon. 

3. Spelletjes en puzzelen

We spelen in deze corona-tijd meer spelletjes dan ooit. Rummikub, Monopolie en Kolonisten van Catan zijn weer helemaal ‘in’. En er komen ook steeds meer nieuwe spellen bij. Dat is niet zo gek, want het is de ideale bezigheid tegen verveling. Het verbindt niet alleen, maar zorgt er ook voor dat je in het moment leeft, even alles vergeet en plezier maakt. Ben je alleen thuis? Puzzels helpen ook goed om je af te leiden en even alles te vergeten. En heus, dat is echt niet suf! Puzzelen is hipper dan ooit en de corona trend onder millennials. Want het verlaagt niet alleen stress, maar is ook goed voor je hersenen. Win-win dus! 

4. Bewegen 

Een andere manier om stress te verlagen is bewegen. Juist nu we thuis werken is bewegen belangrijker dan ooit. We zitten meer dan normaal omdat we niet naar ons werk reizen en omdat de sportscholen dicht zijn. Om te voorkomen dat je vastroest aan je stoel, is dagelijks bewegen een noodzaak. Maak dagelijks een rustige wandeling (met luisterboek), doe rek-en strek oefeningen, ga tuinieren of doe yoga. Sport daarnaast 2-3 keer per week thuis of buiten om je hartslag omhoog te brengen. Het is niet alleen goed tegen verveling, maar ook voor je mentale gezondheid en voor het versterken van je immuunsysteem. 

5. Foto’s uitzoeken tegen verveling 

Misschien heb je net als ik bergen foto’s op je computer staan die al jaren wachten om gesorteerd te worden. Nu we onze vrienden en familie minder zien en is dit het ideale moment om met deze foto’s aan de slag te gaan. Sorteer je foto’s in mapjes, maak een mooi album met de leukste herinneringen, of print de mooiste foto’s uit voor aan de muur. Verschillende aanbieders, zoals Albelli of Hema, bieden handige tools aan om albums te maken of om foto’s op canvas te printen. De ultieme anti-verveling bezigheid:) 

6. Leren koken

Kom jij niet verder dan een gebakken ei en een bordje smakeloze macaroni? En heb je altijd al beter willen leren koken? Hoppa, pak die kookboeken uit de kast, en spreek met jezelf af dat je minimaal één keer in de week een nieuw recept probeert. Maak er een feestje van; neem de tijd om alles voor te bereiden, zet een gezellig muziekje op tijdens het koken of verwen jezelf met een heerlijk wijntje. En maak je eetplek extra knus; dek de tafel mooi en steek kaarsjes aan. Zo krijg je toch nog een beetje het gevoel dat je uiteten bent, en voorkom je verveling in de avonduren:) Oja, recepten inspiratie nodig? Hier vind je mijn 5 favoriete simpele en healthy recepten. 

7. Je huis opknappen

Over gezelligheid gesproken: niets is vervelender dan verveling in ongezellig huis. Zoek daarom je inner-Bob-de-Bouwer, en pak de klusjes die al zo lang liggen te wachten aan. Vervang de lamp, plak die plinten, hang de planken op, of geef de muur een ander kleurtje. Klussen in huis houd je in beweging, werkt goed tegen verveling én zorgt voor een fijnere plek om tijd in door te brengen. 

8. Volg een online cursus

Jezelf nuttig voelen en ontwikkelen zijn twee belangrijke aspecten om je mentaal goed te voelen en verveling tegen te gaan. Hier kun je invulling aan geven door een (online) cursus of training te volgen. Bijvoorbeeld een cursus fotografie, beleggen, of een cursus voedingsleer. Hier heb je ook na de corona-crisis veel profijt van. Bovendien geeft het behalen van doelen en subdoelen (zoals dagelijks 1 hoofdstuk afronden) je een dopamine-boost, waardoor je je beter in je vel voelt. 

9. Online borrelen tegen verveling

Mis jij de gezellige borreltjes en momenten met je vriendinnen of familie? Probeer er dan een andere draai aan te geven door een digitale borrel te organiseren. Via het programma ZOOM videobel je met meerdere mensen tegelijk. Maak voor jezelf een heerlijk borrelplankje klaar, schenk een drankje in, en klets tot in de late uurtjes met jouw familie of vrienden! Zo is het toch nog een beetje alsof je samen bent. Ook leuk om op deze manier een feestje door te laten gaan. Op afstand, dat kan wel. 

10. Maak een moodboard

In deze tijd waarin we letterlijk naar binnen keren is niets fijners dan dromen over de toekomst. Neem eens een moment de tijd om na te denken wat je nu écht wil in het leven. Wat maakt jou gelukkig? Waar word je blij van en welke dromen wil jij realiseren? Leg dit vast in een moodboard, die je bijvoorbeeld maakt van oude magazines. Of maak een Pinterestbord, waarin je jouw waarden en dromen visueel vastlegt. Als je hier elke dag naar kijkt, dan motiveer je jezelf om dagelijks met je doelen aan de slag te gaan.

11. Creatief bezig zijn

Wat dacht je van schilderen, tekenen, sieraden maken of macramé plantenhangers knopen? Creatief bezig zijn is ontzettend goed voor je mentale gezondheid. Het verlaagt het hormoon cortisol waardoor stress en angst verminderen. Je kunt lekker je gevoelens kwijt in datgene wat je aan het maken bent, wat goed is voor je gemoedstoestand. En daarnaast leer je je beter te concentreren en te focussen, omdat je helemaal in het nu komt. Denk je dat je niet creatief bent? Dat maakt niks uit; bij creatief bezig zijn gaat het niet zozeer om het resultaat, maar vooral om het proces. Genieten en jezelf uiten, dat is het doel.

12. Pakketjes en kaartjes sturen

In deze tijd zijn samenhorigheid en support belangrijker dan ooit. Veel mensen hebben het nu zwaar en voelen zich eenzaam of bang in deze onzekere tijd. Niet alleen jij hebt wellicht last van verveling, maar wat dacht je van jouw ouders of opa en oma?  Door middel van een kaart, pakket of brief kun je een ander een hart onder de riem steken. Een klein gebaar doet niet alleen de ander, maar ook jou goed. Maak een leuk brievenbus pakketje voor je moeder of een vriendin, of stuur je oma een brief. Ook leuk; stuur kaarten of brieven naar oudere mensen die je niet kent in verzorgingstehuizen. Zij hebben nu meer dan ooit mentale steun nodig. 

13. Martkplaats tegen verveling

Ben je het online shoppen beu, of wil je wat geld besparen? Kijk dan eens op marktplaats. Nu de tweedehands winkels dicht zijn, is deze app the place to be om bijzondere juweeltjes te vinden. Een leuk tafeltje, een ‘nieuw’ plantje, of gratis spullen voor in huis; als je dagelijks zoekt vind je de mooiste spullen. Er zitten veel unieke vintage items tussen, en je kunt dure merken voor een mooi prijsje aanschaffen. Niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook nog eens heel duurzaam

14. Zet een nieuw project op

Nog een manier om verveling tegen te gaan en jezelf mentaal uit te dagen; zet een nieuw project op. Bijvoorbeeld een blog, een initiatief om anderen te helpen, of vraag eens aan je baas of je iets anders kunt doen op je werk. Er liggen ook kansen te wachten in deze tijd. Vraag jezelf af waar jij goed in bent, en hoe jij daar anderen mee kunt en wil helpen. Ontwikkel bijvoorbeeld een online sales training, geef workouts of kookcursussen vanuit huis, of bied digitale huiswerkbegeleiding aan. Kansen zien in moeilijke tijden houdt je positief en gelukkig en helpen tegen verveling! 

Wat is jouw favoriete anti-verveling bezigheid nu we zoveel thuis zitten? Deel jouw idee hieronder!

Leave a Reply