Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Waarom wandelen zo goed voor je is.

6 redenen waarom wandelen zo goed voor je is

Wandelen. Waarom zou je eraan beginnen? Afgelopen week vertelde ik op Instagram dat ik op de dagen dat ik niet sport vaak een uurtje wandel. Hoewel ik wandelen vroeger enorm suf vond, (maar echt heeeel suf!) ben ik er sinds de corona tijd dol op. De fysieke en mentale voordelen die ik ervaar zijn groot. Het helpt mij niet alleen om in balans te blijven, maar ook om productiever te zijn en mij gelukkiger te voelen. Welke voordelen ik nog meer ervaar en wat het jou ook kan brengen, lees je in dit blog! 

1. Wandelen helpt tegen stress, angst en depressie

Voor iedereen die last heeft van depressie, stress of angst, wordt het zeker aangeraden om dagelijks een wandeling te maken. Angststoornissen nemen door dagelijks te wandelen met bijna de helft af. Wandelen heeft namelijk een kalmerende werking, omdat het o.a. Het stresshormoon cortisol verlaagt. Daarnaast gaat er tijdens het wandelen meer zuurstof naar je hersenen, waardoor de verbinding tussen hersendelen en de aanmaak van nieuwe hersencellen gestimuleerd worden. Ook dat vermindert stress, angst en depressie. Wandelen dus als je je even rot of gestrest voelt! 

2. Een beter zelfbeeld

Onderzoekers ontdekten dat mensen die 90 minuten rustig in de natuur lopen minder negatief over zichzelf dachten. Dit komt door de aanmaak van van Serotonine: Een gelukshormoon dat wordt aangemaakt door beweging en door het zien van mooie dingen. Door in de natuur te wandelen combineer je deze twee elementen, waardoor je je serotonine extra verhoogt. 

3. Minder piekeren, meer creativiteit en een groter oplossend vermogen

Ben jij een piekeraar? Ook dan levert een dagelijkse wandeling veel op. Het maakt je hoofd leeg, waardoor je productiviteit en creativiteit toenemen. Je creatieve vermogen verhoogt door te wandelen met 60 procent(!), waardoor je beter in staat bent om oplossingen te vinden. Op momenten dat mijn hoofd een chaos is, ga ik altijd even de deur uit voor een ommetje. Het helpt om uit mijn hoofd te komen, waardoor ik dingen in een ander perspectief kan zien. Ga dus de deur uit als je piekert of een oplossing zoekt, in plaats van jezelf vast te zetten in je hoofd! 

4. Goed voor je algehele gezondheid 

Wist je dat je door dagelijks te wandelen het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58% verlaagt? Wow! Door dagelijks te wandelen verlagen je bloeddruk en het cholesterolgehalte in je bloed. Je spijsvertering komt op gang, en daarnaast krijg je meer zuurstof in je bloed wat goed is voor je hart en longen. En is je weerstand wat verzwakt? Rustig buiten lopen is een boost voor je immuunsysteem. Super gezond dus om dagelijks een ommetje te maken!

5. Een betere nachtrust dankzij wandelen

Slaap jij slecht? Ga dan niet direct aan de slaappillen, maar begin met wandelen. (En lees deze tips om beter te slapen) Het daglicht dat je opdoet tijdens het lopen, reguleert je dag-en nachtritme. Hierdoor slaap je makkelijk in en door. Ook helpt wandelen om te ontspannen, waardoor de kwaliteit van je slaap verbetert. Op het strand lopen schijnt nog beter te zijn; je blijkt dan maar liefst 47 minuten langer te slapen dan wanneer je in een stad of bos wandelt. (bron) . 

6. Bonus: helpt je om in shape te komen/blijven!

Wil je op een gezonde manier in shape blijven of komen? Ook dan helpt wandelen. Je verbrandt niet enorm veel calorieën, maar het is veel beter vol te houden dan bijvoorbeeld hardlopen. Als je flink doorstapt activeer je alle spieren in je lichaam zonder je lichaam te zwaar te belasten. Daarnaast stijgt tijdens het wandelen je hartslag niet te hoog, wat ervoor zorgt dat je vet verbrandt. Bovendien verminder de kalmerende werking van wandelen de kans op stressgerelateerde eetbuien. 

Stevig wandelen, een uurtje per dag, is dus een zeer goede optie om in shape te blijven. En ook een leuke optie, vind ik zelf. Tijdens het wandelen kun je luisteren naar een luisterboek of podcast, of gezellig met een vriendin kletsen aan de telefoon.

Zo gaat het jou ook lukken 

Verwacht niet van jezelf dat je ineens anderhalf uur per dag kunt wandelen. Bouw het rustig op. Begin met bijvoorbeeld een half uurtje per dag, en verhoog dit gaandeweg tot 10.000 stappen (dat is circa 90 minuten) per dag als jij je daar goed bij voelt.

Je kunt anderhalf uur aan een stuk lopen, maar het ook verdelen over de dag. Probeer tussen je werkzaamheden door vaker (korte) wandelingen te maken. Stap een paar haltes eerder uit de tram, wandel naar de supermarkt. Of (wat ik altijd doe) wandel naar je afspraken. En mijn laatste tip die ik vaak zelf toepas: vervang je koffie afspraak met een wandel afspraak. Zo heb je twee vliegen in één klap! 

No Comments

Leave a Reply