Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

7 gewoonten die je ongelukkig maken (en wat je eraan kunt doen)

7 gewoonten die je ongelukkig maken (en wat je eraan kunt doen)

Ervaar jij een ongelukkig gevoel? We denken vaak dat een ongelukkig gevoel komt door lastige omstandigheden en gebeurtenissen. Echter is dit niet altijd het geval. Mensen die lastige situaties meemaken, zijn namelijk niet altijd ongelukkig. En mensen die zelden lastige situaties ervaren kunnen toch ongelukkig zijn. Hoe kan dit?

Als je je ongelukkig voelt is de kans groot dat je onbewust gewoontes hebt ontwikkeld die tot een ongelukkig gevoel leiden. Wat deze gewoontes zijn die tot een ongelukkig gevoel leiden, en wat je kunt doen als je vast zit in deze gewoonten, lees je in dit blog. 

“Simply put, you believe that things or people make you unhappy, but this is not accurate. You make yourself unhappy.” – Wayne Dyer

1. Je omringt je dagelijks met negativiteit

Vaak zonder dat je het door hebt, word je dagelijks beïnvloed door je omgeving. De mensen waar je mee omgaat, de radio shows die jij luistert, de Youtube video’s die jij kijkt, en de blogs, boeken en magazines die jij leest: ze hebben – als je er zelf nog geen grip op hebt – invloed op je overtuigingen over jezelf en het leven. Als jij je ongelukkig voelt is de kans groot dat je je onbewust negatief laat beïnvloeden.

Wat kun je anders doen?

Maak een lijst van de 5 mensen waar jij het meest mee omgaat, en de 5 media bronnen of social media accounts waar jij het meest tijd aan besteedt. Vraag jezelf af of deze 10 dingen/mensen je naar beneden halen, of juist positief beïnvloeden. Overweeg om minder tijd te besteden aan de mensen/dingen die een negatieve invloed op je hebben. Of besteed er helemaal geen tijd meer aan. Spendeer in plaats daarvan meer tijd met mensen en bronnen die een positieve invloed hebben op de overtuigingen die je ontwikkelt over jezelf en je leven. 

-> Zo herken je de toxische vriendschap

2. Een ongelukkig gevoel omdat je wacht op het juiste moment

Je hebt een droom of een doel, waar je dagelijks over nadenkt. Misschien maak je een planning, of ben je continu aan het voorbereiden. Maar op één of andere manier zit je vast in je angst om te falen, en blijft het bij dromen en plannen maken. Je stelt actie uit, en wacht tot het moment waarop je geen angst meer voelt en de omstandigheden perfect zijn om in actie komen. Maar hoelang je ook wacht, dat moment komt er nooit. En een ongelukkig en gefrustreerd gevoel blijft over. 

-> Stoppen met uitstellen doe je zo.

Wat kun je anders doen om je gelukkiger te voelen?

Realiseer je dat het perfecte moment niet bestaat. Natuurlijk zijn sommige omstandigheden gunstiger dan andere, maar ze komen niet vanzelf aanwaaien. Gunstige omstandigheden ontstaan veelal als jij actie onderneemt. Hetzelfde geldt voor het verminderen van je angst. Juist door een stap te zetten richting je droom kan je angst verminderen.

Onderneem dus actie, ook als je angst voelt. Angst is geen stopteken, maar enkel een signaal dat iets nog nieuw voor je is en je het nog niet kent. Maak het makkelijker voor jezelf door kleine stapjes te zetten, en door een strategie toe te passen waarmee de kans groter is dat jij de gewenste uitkomst creëert. 

> Dankzij deze techniek word jij direct een kei in het oplossen van problemen.

3. Je trekt je te veel aan van wat mensen van je vinden 

Niemand vindt kritiek of commentaar krijgen leuk. Maar het is wel part of life, en hoeft geeft probleem te zijn. Het wordt wel een probleem als je andere mensen de macht geeft over hoe jij je voelt en over jezelf denkt. Als jij je ongelukkig voelt, is de kans groot dat je alle negatieve dingen die anderen over je zeggen als de waarheid ziet, en daarom aan jezelf twijfelt. 

Wat kun je anders doen om je gelukkiger te voelen?

Oefen om beter met kritiek om te gaan en om je minder aan te trekken van wat mensen van je denken. Dit is een vaardigheid die je kunt leren. Onthoud daarbij dat wat mensen zeggen niet altijd de waarheid is, en vaak meer over de ander zegt dan over jou. Sommige mensen doen rot of zeggen negatieve dingen omdat ze zelf niet lekker in hun vel zitten, of zelf ongelukkig zijn. Onthoud dat het dus niet altijd over jou gaat, en bovenal; dat jij de keus hebt wat je ermee doet. 

-> 7 tips om beter met kritiek om te gaan

-> Loslaten wat anderen van je vinden

4. Je voelt je ongelukkig omdat je je vergelijkt met anderen 

Je verspilt je kostbare energie door jezelf gedurende de dag regelmatig te vergelijken met anderen; met wat ze doen, hebben of hoe ze eruit zien. Herken je dat? Dan heb je een gewoonte ontwikkeld die ervoor zorgt dat jij je ongelukkig voelt. Je dieptepunten vergelijken met de hoogtepunten van anderen, en real-life vergelijken met wat je op social media ziet, is het recept om je ongelukkig te voelen. 

Wat kun je anders doen om je gelukkiger te voelen?

Focus op jezelf. Vergelijk jezelf met wie je in het verleden was, en zie hoe ver je al bent gekomen, hoeveel obstakels jij al overwonnen hebt. Hoe klein ze ook zijn, waardeer deze groei en overwinningen. Maak een mooie lijst van de dingen waar jij trots op bent, die jij bereikt hebt en waarin jij gegroeid bent. 

Focus daarnaast op wat JIJ diep van binnen wilt, niet wat je bij anderen aan de buitenkant ziet of wat de norm is in deze maatschappij. Want wat je ziet bij anderen of ‘hoe het hoort’ betekent niet direct dat het jou ook gelukkig zal maken. Vraag jezelf altijd af: wat wil IK en wat werkt voor MIJ. Vind daarin je eigen weg, en volg je eigen pad door dicht bij jezelf te blijven. 

-> Zo blijf je trouw aan jezelf

5. Je staat jezelf niet toe om te rusten en plezier te maken

Dit is een hardnekkige gewoonte die veel mensen ontwikkeld hebben en hen ongelukkig maakt. We zijn zo druk, en moeten zoveel van dat kritische stemmetje in ons, dat we onszelf vaak niet toestaan om te rusten en plezier te maken. Het gevolg is dat we maar door en door gaan, continu onder druk staan, veel stress ervaren en uiteindelijk overspannen raken. Oftewel; het zorgt ervoor dat je je ongelukkig voelt. 

Wat kun je anders doen om je gelukkiger te voelen?

Realiseer je allereerst dat je meer bereikt, effectiever werkt en beter andere mensen kunt helpen als jij lekker in je vel zit en je gelukkig voelt. Stress haalt je immuunsysteem naar beneden, en zorgt voor een ongelukkig gevoel. Neem daarom bewust meer tijd voor ontspanning en plezier. Doe dagelijks iets kleins waar jij van oplaadt, en wekelijks een groot ding waar jij plezier in ervaart. En neem tussen het werken door ook voldoende pauzes. Stretch, wandel, maak een praatje met iemand. Hierdoor laad je op, en kun je met meer focus verder werken. Je wordt er niet alleen gelukkiger van, maar ook een stuk productiever dan wanneer je zo hard voor jezelf bent. 

-> Moet jij ook altijd zoveel van jezelf? Dit kun je eraan doen

6. Je voelt je ongelukkig omdat je nooit buiten je comfort zone stapt 

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg; een ongelukkig gevoel.”  

Veel mensen zitten zonder dat ze het door hebben vast in hun ‘veilige’ en comfortabele routines en leventje. Ze proberen zelden iets nieuws dat van de gebaande paden afwijkt. Ze voelen wel dat ze ongelukkig zijn, maar realiseren zich vaak niet dat dat komt omdat ze vastzitten in hun comfort zone. Ze zijn zo gewend geraakt aan hun comfort zone, dat ze denken dat het altijd zo zal zijn en het niet anders kan. 

Wat kun je anders doen om je gelukkiger te voelen?

Wanneer is de laatste keer dat jij iets nieuws probeerde? Dat je uit je comfort zone stapte en iets deed dat je eng vond, maar wat je achteraf een kick gaf? Denk daar eens aan terug. De kans is groot dat je dit soort dingen je leven een positieve boost gaven, en dat je er met plezier op terug kijkt.  

Herhaal dit regelmatig. Je hoeft nu niet meteen te gaan bungee jumpen of te skydiven, maar begin klein. Neem eens een andere route naar je werk, luister naar een nieuwe band of probeer een nieuw gerecht uit. En ook een leuke: zeg deze week eens ja tegen iets of iemand waar je normaal gesproken nee tegen zou zeggen. Als een vriendin je vraagt om te gaan surfen, of mee te gaan naar een feestje waar je nog niemand kent; zeg ja. Als je baas je vraagt om een presentatie te geven voor een grote groep; zeg ja! Ook als het nog oncomfortabel en spannend voor je voelt. 

Geef jezelf de kans om een nieuwe ervaring op te doen en nieuwe mensen te leren kennen. Hoe meer dingen je buiten je comfort zone doet, en hoe meer positieve ervaringen jij op doet, hoe sneller dat ongelukkige gevoel kan verdwijnen.

7. Je houdt jezelf gevangen in je verleden

Je houdt jezelf tegen om je gelukkig te voelen omdat je jezelf vasthoudt in het verleden. Daarmee bedoel ik dat je overtuigingen en overleefpatronen hebt ontwikkeld om een bepaalde reden, die je nu belemmeren om je gelukkig te voelen. Denk aan overtuigingen zoals “Ik ben niet waardevol.” “Ik moet alles perfect doen.” Ik mag geen fouten maken”. En overleefpatronen als perfectionisme, eetbuien, of niemand echt toelaten in je leven. Door niet bewust te zijn van deze belemmerende overtuigingen en patronen, is de kans groot dat jij je ongelukkig voelt, maar je niet goed begrijpt waar dat gevoel vandaan komt. 

Wat kun je anders doen om je gelukkiger te voelen?

Houd een tijdje een overzicht bij, waarin je gebeurtenis – gedachten – gevoel – gedrag – en gevoel in kaart brengt. (In het gratis Proudly Imperfect werkboek vind je een overzicht om dit schema in te vullen.) Hierdoor krijg je inzicht in je denk- en je gedragspatronen. Vraag jezelf daarbij ook af; welke overtuigingen liggen hieronder? Welke overtuigingen zorgen ervoor dat ik mij ongelukkig voel en houden mij tegen om gelukkig te zijn? Onthoud dat je overtuigingen kunt veranderen, en daarmee ook je leven.

Hoe meer positieve en verstekende overtuigingen en gedragspatronen jij ontwikkelt, hoe gelukkiger jij je zult voelen.

Bewust worden van je negatieve overtuigingen en gedragspatronen is een eerste stap. De tweede stap is om ze te veranderen. Maak een lijst van overtuigingen die je wél helpen, en oefen met positieve acties die in lijn liggen met je nieuwe, helpende overtuigingen. Zoek dagelijks naar bewijzen die passen bij je positieve overtuigingen. Je traint dan niet meer de gewoontes die je ongelukkig maken, maar traint jezelf om gewoontes en overtuigingen te ontwikkelen die je wél gelukkig maken!

No Comments

Leave a Reply