Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

7 signalen dat jouw relatie met sporten ongezond is.

Sporten is gezond. Het vermindert de kans op hart-en vaatziektes, en zorgt voor ontspanning. Maar te veel sporten kan ook ongezond zijn en tegen je werken. Soms kan een verlangen om nog fitter, strakker en mooier te worden, leiden tot een sportverslaving. Dit wordt ‘Bigorexia’ genoemd. Je bent dan dagelijks obsessief bezig met excessief trainen, het verbranden van calorieën, en je voeding. Net zoals bij de meeste dingen, is te veel van het goede niet gezond meer. Het is dan belangrijk om in te grijpen.

Hoe weet je wanneer sporten ongezond wordt? In dit blog deel ik mijn verhaal, en 7 signalen die erop duiden dat je een ongezonde relatie met sporten hebt. 

Toen sporten ongezond werd…

Hoe meer en hoe fanatieker, hoe beter. Dat is wat ik vroeger dacht als het om sporten ging. Het liefst sportte ik elke dag. Ik had een strikt schema waar ik mij aan moest houden. Ook als ik mij niet lekker voelde of doodmoe was, sleepte ik mij naar de sportschool. En als het een dag niet lukte voelde ik mij schuldig. Want al die fitgirls die ik online zag, konden het tenslotte ook. Waarom ik niet?

Verslavend

Sporten gaf mij even een goed gevoel, een zelfvertrouwen boost, wat heel verslavend was. Maar op een gegeven moment begon het tegen mij te werken. Ik merkte dat ik steeds meer en harder moest trainen om een goed gevoel te krijgen en in shape te blijven. Het plezier in sporten werd steeds minder. En in plaats van dat ik er energie van kreeg, putte het dagelijks sporten mijn lichaam uit. Ik had regelmatig flinke spierpijn, lichte koorts en voelde mij chronisch moe. Mijn lichaam kon niet goed herstellen, en dwong mij om rust te nemen. 

Van ongezond sporten naar gezond sporten

Toen ik ging werken aan zelfliefde en mijn zelfvertrouwen, realiseerde ik mij dat mijn relatie ten opzichte van sporten niet gezond was. Langzaam gooide ik mijn sportschema om. En vandaag de dag heb ik geen strikt sportschema meer. Trainen doe ik nu intuïtief. Dit betekent dat ik luister naar de behoeften van mijn lichaam, en train op het level dat mijn lichaam op die dag aankan.

De ene dag heeft mijn lichaam behoefte aan een bikram yoga, de andere dag aan krachttraining. En als ik ongesteld moet worden of mij moe voel, doe ik enkel yin yoga of maak ik een wandeling. Ik heb nu weer plezier in bewegen, want ik doe het vanuit liefde voor mijn lichaam. Het is echt een momentje voor mijzelf, om te ontspannen en op te laden. Ik zit nu ook veel lekkerder in mijn vel voel; mijn lichaam blijft door intuïtief te bewegen fit en in shape, zonder dat ik over mijn grenzen hoef te gaan. 

Fit zijn is meer dan het fysieke plaatje

Wat ik ervan heb geleerd? Fit zijn heeft niet enkel te maken met hoeveel je sport, hoe vaak je traint of hoe zichtbaar je spieren zijn. Fit zijn is vooral een mentaal proces; het draait om een gezonde relatie met jouw lichaam, en om de manier waarop je voor je lichaam zorgt. Sporten is een manier om de kwaliteit van je leven te verbeteren, niet om de kwaliteit van je leven te verminderen.

 “By choosing healthy over skinny, you are choosing self-love over self-judgement.”  Steve Maraboli

Als sporten obsessief wordt en het ten koste gaat van jouw gezondheid en geluk, is het belangrijk te werken aan een gezondere relatie met jezelf en je lichaam. Het fysieke aspect volgt dan vanzelf; hoe lekkerder jij in je vel zit en hoe beter jij voor jezelf zorgt, hoe meer je straalt en hoe meer je lichaam in balans komt. In mijn boek ‘Proudly Imperfect’ noem ik dat de ‘happy bodyshape’.

Wat zijn de signalen dat het sporten ongezond wordt en het tijd is om in te grijpen? En wat kun je doen? Dat lees je hieronder;

7 signalen dat jouw relatie met sporten ongezond is

1. Je geeft je lichaam onvoldoende tijd om te herstellen.

Als sporten ongezond wordt…houd je je strikt vast aan je sportschema. Je traint het liefst elke dag, soms zelfs 2 keer per dag en negeert hierbij signalen van je lijf zoals spierpijn, gewrichtspijn, vermoeidheid, of blessures. Na een training voel je je compleet uitgeput, in plaats van opgeladen. Je gaat maar door en door. Je wordt steeds vaker ziek, hebt last van rusteloosheid, slaapstoornissen en voelt je chronisch moe. 

Dit moet je weten; meer is niet altijd beter. Sterker nog, als je niet genoeg tijd neemt voor herstel, word je niet fitter maar juist zwakker. Je lichaam heeft tijd nodig om zich te herstellen na een intensieve training. Als je hersteltijd tekort is, vermindert je weerstand, ben je vatbaarder voor ziektes en kun je je chronisch vermoeid voelen. Ook kan het op lange termijn tot blessures leiden.

Dit kun je doen; neem voldoende tijd om te herstellen na een intensieve training. door rustdagen in te plannen. Op deze dagen kun je eventueel wel op een laag tempo bewegen, zoals wandelen, zwemmen of yoga. Train ook niet te lang, tussen de 30 – 40 minuten is al voldoende.

2. Je houdt rigide vast aan je schema.

Als sporten ongezond wordt…heeft het sporten voor jou topprioriteit, ten koste van jouw geluk. Je verwaarloost andere belangrijke elementen van het leven, zoals je geliefde, vrienden, familie, rust, ontspanning en plezier. Je zegt sociale afspraken af en besteedt steeds minder tijd aan je hobbies.

Dit moet je weten; sporten is bedoeld om je energie te geven en goed voor jezelf te zorgen, zodat je meer energie hebt om van belangrijke dingen in het leven te genieten. Natuurlijk is het goed om tijd te blokken in je agenda om te sporten. Maar flexibiliteit en balans is ook belangrijk. Leven betekent balans; balans tussen inspanning en ontspanning. Als alles voor jouw training moet wijken, leef je dan nog echt?

Dit kun je doen; vraag jezelf voor elke workout af ‘Wat is het dat ik nu écht nodig heb?’ Soms blijkt het inderdaad de training te zijn die je ingepland had, maar soms is het iets anders. Bijvoorbeeld een wandeling met een vriendin, een bezoekje aan je familie of tijd voor jezelf en jouw hobby.

 3. Je voelt je onrustig of schuldig als je een keer niet kunt trainen. 

Als sporten ongezond wordt….voel je je schuldig en onrustig als je toch een keer je training hebt gemist. Je vindt het lastig om te genieten van waar je op dat moment wel bent, want je was liever in de sportschool.

Dit moet je weten; we hebben allemaal weleens momenten dat we een sportsessie overslaan. Na een lange dag kom je thuis, en besluit je de avond op de bank door te brengen in plaats van te gaan hardlopen. En dat is helemaal oké. Als je af en toe je workout overslaat, gebeurt er niks dramatisch. Het is niet alles of niks; het gaat om balans.

Dit kun je doen; wees minder streng voor jezelf. Maak bewust de keus om te genieten van de rust, in plaats van om de rest van de avond jezelf neer te halen in je gedachten. Wees bewust van wat je tegen jezelf zegt. Observeer welk dialoog zich in jouw hoofd afspeelt als je een workout mist. Waarom voelt een gemiste workout voor jou als het einde van de wereld? Ben je bang dat je je doelen niet behaalt? Is je lichaam een (te) groot deel van je identiteit? Dit soort momenten geven je waardevolle inzichten over je relatie met jezelf en het sporten.

4. Je sport vanuit een schuldgevoel en angst.

Als sporten ongezond wordt…..sport je regelmatig omdat je je schuldig voelt dat je te veel hebt gegeten, en ben je bang om dik te worden als je niet compenseert. Je staat heel lang op cardio apparaten om alle calorieën te verbranden. Hoe moe je ook bent, je moet en zal extra bewegen om te compenseren. En als je een dag niet sport, probeer je je calorieën zo laag mogelijk te houden. 

Dit moet je weten; je wordt niet dik als je een dag te veel eet of een dag niet sport. Pas als je chronisch te veel eet en te weinig beweegt, bestaat de kans dat je aankomt. Jezelf straffen door te sporten is geen vorm van zelfliefde, maar een manier om controle te houden. Controle verkrampt, waardoor je het contact met je lijf verliest en je eerder over je grenzen van je lichaam gaat. Soms heeft je lichaam eenmaal meer energie en rust nodig, bijvoorbeeld als je ongesteld moet worden.

Dit kun je doen; Onderzoek waar de angst om dik te worden of controle te verliezen bij jou vandaan komt. Ben je bang dat je dan niet meer waardevol genoeg bent? Oefenen vervolgens om intuïtiever te eten en te bewegen. Dit betekent dat je naar de behoefte van je lichaam luistert en daar gehoor aan geeft. Vaak blijf je hierdoor op een natuurlijke manier in balans.

sporten is een manier om de kwaliteit van je leven te verbeteren en liefdevol voor je lichaam te zorgen, niet om de kwaliteit van je leven te verminderen en jezelf te straffen.

5.  Je hebt geen plezier in het sporten.

Als sporten ongezond wordt……doe je een (kracht)training omdat het effectief zou zijn, maar niet omdat je het leuk en fijn vindt. Je sleept jezelf met tegenzin naar de sportschool, en voelt je sacherijnig voor, tijdens en na je training.  

Dit moet je weten: sporten is ook bedoeld om te ontspannen, en je zowel fysiek als mentaal energie te geven. Als je tegen je zin in sport doordat je iets doet dat niet bij je past, ontneemt het levensenergie. Misschien helpt het je om in shape te komen, maar hoe lang ga je het volhouden? Als je iets doet dat je leuk vindt, voelt het niet als een straf, maar als een beloning.

Dit kun je doen; vind manieren van bewegen waar jij plezier aan beleeft en voldoening uit haalt, zodat het een manier van ontspanning en ‘me-time’ voor je is. Er is meer dan een sportschool; fiets, zwem, dans, of volg diverse yoga lessen. Onderzoek waar jij blij van wordt en ga dat doen. Voor sommige mensen is het leuker om samen met een vriendin te trainen. Wil je meerdere sporten uitproberen met 1 abonnement? Overweeg dan een one-fit abonnement.

6. Je bent te veel bezig met anderen en met de fysieke resultaten.

Als sporten ongezond wordt…….kijk je continu op social media naar andere fitgirls. Je vergelijkt jouw lichaam, en kopieert wat zij doen. Ook als dit voor jou niet goed voelt. Voor jouw gevoel is jouw lichaam niet goed genoeg vergeleken met die van anderen. Zij zijn mooier, strakker en fitter dan jij, vind je. Ook ben je continu bezig met de fysieke resultaten, in plaats van met hoe je je voelt. Die buikspieren zijn voor jou belangrijker dan je gelukkig voelen.

Dit moet je weten: ieder mens is uniek. Het is niet mogelijk om één voedings- of trainingsschema te maken dat voor iedereen perfect is. Wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken of gezond te zijn. Zomaar dingen kopiëren en daarbij signalen van je lichaam negeren, werkt daarom averechts. En natuurlijk is het prima als je aan je fysiek werkt, maar te obsessief bezig zijn met de fysieke resultaten slurpt energie. Het leidt op langere termijn tot een negatief zelfbeeld. Daarnaast leidt het af van waar het echt om draait; je lekker in je vel voelen, zowel mentaal als fysiek.

Dit kun je doen; laat je inspireren door anderen, maar blijf onderzoeken wat voor jou wel en niet werkt. Zet zelfzorg en welzijn voorop; focus je niet alleen op de fysieke resultaten, maar ook op de mentale resultaten. Vraag jezelf af hoe jij je voelt bij een training en luisteren naar de signalen van je lichaam. Probeer daarnaast wat vriendelijker over jezelf te denken. Begin simpel door dagelijks 3 dingen te noemen die je mooi vindt aan je lichaam, of waar je dankbaar voor bent wat je lichaam betreft. Hierdoor versterk je je lichaamsbeeld.

7. Hoe hard je ook traint, je valt niet af. Je moet steeds meer en harder trainen.

Als sporten ongezond wordt…..word je niet fitter of strakker, hoe hard je ook traint. Je moet daardoor van jezelf steeds meer en zwaarder trainen om in shape te blijven. En de kick na het sporten wordt steeds minder. Om dat goede gevoel te blijven houden, moet je steeds intensiever sporten. 

Dit moet je weten; als je training te lang duurt, te uitputtend is, of je te weinig rust neemt tussen de trainingen door, wordt afvallen lastig. Dit komt omdat je het stresshormoon cortisol aanmaakt om spieren van energie te voorzien. Het stimuleert tegelijkertijd de vetopslag, zodat je voor een volgende training extra energie beschikbaar hebt. Bovendien raakt je lichaam gewend aan het trainen, waardoor het goede gevoel steeds minder wordt.

Wat kun je doen? Verminder de frequentie van je trainingen en neem genoeg rust om te herstellen. Als je twee a drie keer per week een 30-40 minuten de grote spiergrepen traint, maak je minder cortisol aan. Wissel je trainingen af, zodat je je lichaam blijft verrassen en stimuleren.

Vermoed je dat je een ongezonde relatie met sporten hebt? Dan is het belangrijk om tijdig in te grijpen, voordat je lichaam helemaal uitgeput raakt en je nog verder van huis bent. Ga het gesprek aan met je huisarts of een therapeut en pak de onderliggende oorzaak aan. Onderzoek (eventueel samen met en therapeut) waardoor het sporten ongezond wordt, en wat je nodig hebt om te herstellen. Het werken aan zelfliefde, eigenwaarde en zelfvertrouwen, is een goede basis om een gezondere relatie met sporten op te bouwen. In mijn boek ‘Proudly Imperfect’ vind je in het deel ‘body(love)’ tips om aan je lichaamsbeeld te werken.
No Comments

Leave a Reply