Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Angst voor afwijzing verminderen: 7 mindset tips.

Angst voor afwijzing verminderen: 7 mindset tips.

Veel mensen voelen angst voor afwijzing. Of dit nu gaat om een relatie, vriendschappen, werk, of familie; we willen ons allemaal geaccepteerd en geliefd voelen. Dat is heel normaal, en het vervelend vinden om afgewezen te worden ook. Maar wat als je angst voor afwijzing zo sterk is, dat je gaat vermijden en jezelf daardoor tegenhoudt om voluit te leven? Dan wordt deze angst een belemmering, want door de kans op afwijzing uit de weg te gaan loop je ook mooie kansen en contacten mis. Super zonde! In het tweede deel van beter omgaan met afwijzing, deel ik daarom 7 tips om je angst voor afwijzing te verminderen met behulp van je mindset. 

The fear of rejection is worse than rejection itself” – Nora Profit

Angst voor afwijzing verminderen? Jij hebt een keus

Heb je die baan niet gekregen? Of werd die date het toch niet? Het is even balen, maar wees niet zo hard voor jezelf! Pas op voor dat kritische stemmetje dat je neer probeert te halen, benoemt wat je allemaal fout hebt gedaan en die zegt dat het geen nut heeft om door te zetten. Hiermee haal je je zelfvertrouwen, zelfbeeld en doorzettingsvermogen alleen maar naar beneden. En dat is zonde, want afgewezen worden is al lastig genoeg. 

Om je angst voor afwijzing te verminder helpt het beter om op het moment dat je je afgewezen voelt juist extra lief voor jezelf te zijn. En vooral om jezelf bemoedigend toe te spreken. Om dat te realiseren heb je eerst je negatieve gedachten te herkennen.

Wat voor negatiefs zeg jij tegen jezelf als jij je afgewezen voelt? Op het moment dat je dat inziet, heb je een keus: ga je in deze negatieve gedachten mee en je extra rot voelen? Of roep jij je kritische en demotiverende gedachten een halt toe en kies je voor een helpende mindset zodat je jezelf aanmoedigt en beter voelt? De volgende tips helpen je om de negatieve gedachten te vervangen door een helpende mindset. 

 1. Vervang “why try” gedachten door motiverende gedachten

“Ik heb het nu al zo vaak geprobeerd, ik kan de teleurstelling niet meer aan.” “Niemand wil mij aannemen, ik neem wel genoegen met een simpel baantje” of “Ik stop met daten, ik word toch altijd afgewezen.” Herken je dit soort gedachten? Dit zijn “why try” gedachten die je (zelf)vertrouwen en motivatie naar beneden halen. Het gevolg is dat je dingen gaat vermijden, omdat het in jouw ogen toch geen nut meer heeft om te blijven proberen. Hierdoor wordt de angst voor afwijzing enkel groter en geef je jezelf geen kans op een positieve uitkomst.  

Om de angst voor afwijzing te verminderen, is het heel belangrijk om deze why try gedachten te vervangen door motiverende gedachten waardoor je wel doorzet. Sta jezelf niet toe om te lang in zelfmedelijden te blijven hangen. Voel je emoties, erken ze, en herpak jezelf weer door jezelf te bemoedigen. Hoe zou jij jouw beste vriendin toespreken om haar te versterken en te motiveren? Spreek op die manier ook tegen jezelf: “Dit keer werkte het niet, maar ik blijf proberen want ik ben liefde waarde.” “Deze baan was niet voor mij, maar ik blijf zoeken want ik gun mezelf die toffe baan. Ik ben het waard!”

2. Bekijk afwijzing op een andere manier: het is een bewijs van lef, niet van zwakte 

Om de angst voor afwijzing te verminderen, helpt het daarnaast om afwijzing op een andere manier te bekijken. Waarschijnlijk zie jij afwijzing nu nog als een bewijs dat je niet goed genoeg bent, of zwak bent etc. Probeer dit eens om te draaien: afgewezen worden betekent juist dat jij het lef hebt gehad om iets nieuws te proberen. Dat jij de moed toont om uitdagingen aan te gaan en jezelf te laten zien.

Afwijzing is dus enkel het bewijs dat jij out of your comfort zone durft te gaan. (Die ‘veilige’ plek vol herkenbare gewoontes, maar waarin velen zich niet echt happy voelen). Alleen al op het feit dat jij dit doet mag jij heel trots zijn! Want jij hebt het in ieder geval geprobeerd, wat een bewijs is van moed, in plaats van zwakte! 

3. Afwijzing helpt je groeien en jouw doelen te realiseren 

Door afwijzing te zien als een ‘onderzoeksexperiment’ waardoor je uiteindelijk jouw doelen behaalt, zal de angst voor afwijzing verminderen.

Het is een cliché, maar zo waar: elke afwijzing leert je wat. Hoewel de afwijzing op het moment zelf niet fijn voelt, groei je er op langere termijn wel door. Het is een belangrijke vorm van levenservaring: een afwijzing geeft namelijk inzicht in wat wel en niet werkt voor jou, en wat wel en niet bij jou past. Deze inzichten kun je gebruiken om dingen op een andere manier aan te pakken, waardoor je op een gegeven moment wel de gewenste doelen realiseert. En door jezelf beter te kennen en beter te weten wat je wel en niet wilt, vergroot je op lange termijn je zelfvertrouwen. 

 4. Afwijzing opent deuren voor dingen die beter bij jou passen

Een belangrijk iets om in gedachten te houden: een afwijzing is vaak een omleiding richting iets beters. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik achteraf gezien ontzettend blij was dat iets niet doorging. Was ik afgewezen voor een baan? Dan kwam er een tijdje later een nog veel toffere baan op mijn pad. Ging een relatie uit? Dan kwam ik iemand tegen die nog beter bij mij paste. 

 “Rejection is merely a redirection; a course correction to your destiny.

Het betekende niet dat ik niet goed genoeg was, maar dat ik op dat moment niet de juiste werknemer was voor die werkgever. Wel voor een andere werkgever die nog beter bij mij paste! Om de angst voor afwijzing te verminderen helpt het dus om in gedachten te houden dat er iets beters voor jou ligt te wachten. Dit vraagt wel even om geduld en doorzettingsvermogen, maar houd hoop en vertrouwen op een betere uitkomst! 

 5. Relativeer om de angst voor afwijzing te verminderen: afwijzing is tijdelijk. 

Heb jij vaak het gevoel dat je kunt verdrinken in het verdriet en de pijn van een afwijzing, en denk je op dat moment dat de situatie of jouw gevoel altijd zo zal blijven? Onthoud dan dat een afwijzing tijdelijk is. Alles is van voorbijgaande aard; dat rot gevoel dat je ervaart na een afwijzing, maar ook de situatie waarvan jij wilt dat die verandert.

Dat je één of drie keer afgewezen bent voor een date of baan, betekent niet dat dat altijd zal gebeuren. Je blijft niet voor altijd alleen, of voor altijd werkloos. Geef jezelf de ruimte om je verdriet te verwerken (zie het vorige blog), maar blijf niet zwelgen in je zorgen of verdriet. Houd het grotere plaatje voor ogen en focus je op de toekomst waarin alle mogelijkheden nog open liggen.

 6. Een afwijzing is niet persoonlijk! 

Hoewel een afwijzing heel persoonlijk kan voelen, is dat het zelden. Jouw idee of verzoek is afgewezen, maar dat betekent niet dat JIJ afgewezen bent en niks waard bent. Het enige dat er gebeurt is dat er geen overeenkomst is wat verwachtingen betreft. Of dat iemand nee zegt tegen een verzoek of mogelijkheid, omdat dat op dat moment niet past in zijn of haar leven. Een afwijzing zegt dus helemaal niks over jouw waarde als persoon! 

Om de angst voor afwijzing te verminderen is het belangrijk om dit dus in je achterhoofd te houden, en jezelf te blijven valideren. Je kunt namelijk niet matchen met iedereen, en niet iedereen zal jouw leuk vinden! En dat hoeft ook echt niet, want als je alles voor iedereen probeert te zijn ben je niets voor jezelf. 

-> Minder aantrekken van wat mensen van jou vinden. 

7. Part of life; iedereen voelt zich weleens afgewezen

Heb je vaak het gevoel dat je de enige bent die afgewezen wordt? En maakt dat jou onzeker? Onthoud dan dat iedereen wel eens afwijzing meemaakt; niemand ontkomt eraan. Afwijzing is hoe je het wendt of keert onderdeel van het leven. Dat betekent dat hoe erg jij ook je best doet om afwijzing te vermijden, je het toch niet kunt voorkomen. Ook niet door iedereen te pleasen, of door alles perfect te willen doen!

Daarom kun je maar beter leren om beter met afwijzing om te gaan: dat kan alleen als jij jezelf toestaat ermee te oefenen. Het maakt het leven een stuk lichter en makkelijker als je leert om de angst voor afwijzing te verminderen. Hoe vaker je ermee oefent, hoe meer je zult ervaren dat een afwijzing niet het einde van de wereld betekent.

Blijf dus proberen, zet door en toon het lef om buiten je comfort zone te stappen. Afgewezen worden is de enige manier om anders te leren omgaan met afwijzing. Na een tijdje zul je merken het wat makkelijker wordt, en de angst voor afwijzing geleidelijk zal verminderen!

Meer weten over hoe je de angst voor afwijzing kunt verminderen? Lees dan ook deel 1 van deze blogreeks

No Comments

Leave a Reply