Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Overspannen? Herken de 12 belangrijkste signalen

Overspannen..ik dacht altijd dat het mij nooit zou overkomen. Alle ballen in de lucht houden, dat is toch een eitje? In realiteit blijkt dat dus niet zo te zijn…Het aantal overspannen millennials neemt steeds meer toe. De prikkels, het continu ‘aan staan’, de miljoenen mogelijkheden die we hebben, het willen presteren en je vergelijken met anderen, zorgen ervoor dat we ons meer gestrest dan ooit voelen. Het resultaat? Een uitgeputte generatie. Zowel fysiek als mentaal. 

Wat is overspannen zijn?

Af en toe stress is helemaal niet zo erg. We kunnen dat prima aan, en het helpt ons om het maximale uit onszelf te halen. Maar het wordt een ander verhaal als je een lange periode te veel stress ervaart en daar niet genoeg van herstelt. Bijvoorbeeld door langdurige drukte op werk, een ziek familielid, verhuizingen of problemen in je relatie. Als je niet genoeg ontspant, of dit soort situaties niet goed verwerkt, bestaat de kans dat je zowel lichamelijk als mentaal overbelast raakt. Oftewel; dat je overspannen raakt. Je hormoonhuishouding ontregelt, en je krijgt steeds meer lichamelijke en psychische klachten. 

“Als je een langere periode meer moet verwerken dan je zowel fysiek als mentaal kunt verdragen, kan stress schadelijk worden en kun je overspannen raken. Er is dan een onbalans tussen draaglast en draagkracht.”

Een pre-signaal voor de burn-out 

Als je niet op tijd wat doet aan je overspannenheid, is de kans groot dat je na een tijd een burn-out krijgt. Hoe langer je met klachten rond blijft lopen, hoe erger het kan worden. Overspannenheid kun je zien als een zeer belangrijk ‘pre-burn-out signaal’, dat je serieus moet nemen als je een burn-out wil voorkomen. Doe je dat niet, en ga je maandenlang door in de overspannen modus, dan kan het omslaan in een burn-out. 

Bij een burn-out ben je jarenlang over je grens gegaan, waardoor zelfs je reserves op zijn. Je bent dan totaal uitgeput, en je kunt niets meer. De klachten van overspannenheid lijken op die van een burn-out, maar zijn iets minder intens. Als je overspannen bent, kun je nog wel de dagelijkse klusjes -meestal wel met veel moeite- aan. Je heb je een herstelperiode van ongeveer 6 weken nodig om weer in balans te komen. Het herstel bij een burn-out duurt daarentegen veel langer. Soms wel langer dan zes maanden of een jaar. Serious business dus!

‘Zo heb ik het altijd al gedaan’

Het is dus belangrijk om op tijd in te grijpen als je overspannen bent. Maar dat is makkelijker gezegd, dan gedaan. Want overspannenheid is soms lastig te herkennen. En nog lastiger om te erkennen. Waarschijnlijk voelt het voor jou als ‘normaal’ om je continu gespannen of gestrest te voelen. Je weet niet beter, het is jouw ‘overleefmodus’. Tuurlijk voel je soms dat het niet klopt, maar misschien denk je “Ach, het zal wel. Ik moet gewoon beter mijn tijd managen.” Je hebt voor je gevoel geen tijd om moe te zijn en rust te nemen. Alles moet gewoon doordraaien; het huishouden, je werk, de kinderen, je studie…. dus je gaat maar door. Ook al kost het je steeds meer moeite om alle ballen in de lucht te houden. 

Ik? Overspannen?

Als hoogsensitieve millennial heb ik ook te maken gehad met overspannenheid. Wakker worden in paniek, hyperventilatie, niet meer kunnen focussen op werk, alles voelt te veel, doodmoe zijn. Yep. ik heb het meegemaakt. En ik kan je vertellen; het was geen pretje. Mijn schildklier was gecrasht en ik moest een paar weken rusten. Ik heb 6 weken in bed gelegen voordat ik weer wat kon doen en de balans in mijn lichaam zich langzaam herstelde.

Gelukkig knapte ik na een relatief korte tijd weer op. Toch moet ik bewust ervoor waken dat ik niet weer overspannen raak. Want de wereld om ons heen gaat niet veranderen. Nee, het blijft door razen. Daarom heb ik, en ook jij, op tijd bij te sturen. En dat begint met het herkennen en erkennen van de signalen van overspannenheid.

Ondanks dat iedereen andere grenzen en een andere spanningsboog heeft, zijn er overkoepelende signalen dat je overspannen begint te worden of al bent. Pas als je deze herken en erkent, kun je op tijd aan de rem trekken. In dit blog vind je de 12 belangrijkste signalen van overspannen zijn. 

Stress triggers blijven altijd een onderdeel van onze samenleving. Daarom is het belangrijk zelf het heft in handen te nemen om er beter mee om te leren gaan. Maar het begint met het herkennen en erkennen van je klachten, voordat je er bewust wat aan kunt doen.” 

Fysieke symptomen van overspannen zijn

1. Als je overspannen bent, ben je continu moe

Zoals je vroeger eindeloze energie had, voel je je als je overspannen bent regelmatig doodmoe. Je hebt moeite om s’ochtends uit je bed te komen. Hoeveel je ook slaapt, je wordt moe wakker. Je klaarmaken voor werk, of andere dagelijkse bezigheden kosten je veel meer moeite dan normaal. Je wilt wel, maar het kost je veel inspanning om de dagelijkse taken uit te voeren. Met wilskracht sleep je je de dag door. Een feestje in de avond? No way! Na je werkdag kun je niets anders dan op uitgeput op de bank liggen.

2. Problemen met slapen

Overspannen zijn gaat vaak hand in hand met slaapproblemen. Ondanks dat je heel moe bent, lukt het meestal niet om in slaap te vallen. Laat staan om goed door te slapen. Door het piekeren en malen lig je lang wakker. En slaap je eigenlijk, dan word je regelmatig wakker met een paniekerig gevoel en de gedachte “Ik moet nog zoveel doen!”. Soms word je heel vroeg wakker en kun je geen slaap meer vatten, hoe moe je ook bent. Deze slaapproblemen zorgen ervoor dat je overdag minder energie hebt, en houden je vast in een vicieuze cirkel. 

3. Spierpijn en verkramping

Een kenmerk van stress, is dat je lichaam onder spanning staat. Spieren verkrampen, wat tot spierpijn en krampen in je spieren kan leiden. (AU!) Daarnaast kunnen je gewrichten pijn doen. Als je overspannen bent is de kans groot dat je ook rug-en nekklachten hebt, die niet weggaan na een massage. 

4. Hoofdpijn en andere kwaaltjes

De spierspanning leidt vaak ook tot spanningshoofdpijn, oorsuizen (een zoemend geluid in je oren) en soms zelfs tot migraine en ‘oogmigraine’. Bij oogmigraine ervaar je een korte periode oogklachten, zoals het zien van vlekken en lichtflitsen. Bij de spanningshoofdpijn kan het voelen alsof je een hele strakke, knellende band om je hoofd of nek hebt. Daarbij ben je extra gevoelig voor harde geluiden en fel licht. Fietsen door het verkeer en wandelen door mensenmassa’s geven je soms een gevoel van paniek. Liever trek jij je terug in rust en stilte.

5. Buikpijn en een langdurig grieperig gevoel

Stress is vaak een oorzaak van buikpijn, maag- en darmklachten en een steeds terugkerend gevoel van grieperigheid. Bij langdurige stress worden bepaalde lichaamsprocessen in een ‘stand-by’ modus gezet, zoals je spijsvertering en je immuunsysteem. Je lichaam wil daarmee energie besparen om de stress aan te kunnen. Dat is op dat moment belangrijker dan je eten verteren of een virusje de baas zijn. Hierdoor voel je je vaak belabberd, en heb je regelmatig last van je darmen. (Buikpijn kan ook een teken zijn van mentale stress. Als je ergens echt tegenop zit, uit zich dit vaak in een onrustig gevoel in je maag. Alsof er duizenden mannetjes in paniek door je buik rennen…)

6. Hartkloppingen

Slaat jouw hart regelmatig op hol? Alsof je een kop koffie te veel op hebt? Dit is dus ook wat stress met je kan doen. Als je overspannen bent is de kans groot dat je regelmatig hartkloppingen ervaart. Je hart gaat dan als een gek tekeer. En niet alleen bij inspanningen, maar ook bij warmte, of als je je mails opent, of nadenkt over wat je allemaal nog moet doen…En het gebeurt niet één keer, maar komt steeds vaker terug. 

De Emotionele signalen van overspannen zijn

7. Concentratieproblemen en een paniekerig gevoel

Als je overspannen bent heb je steeds meer moeite met focussen. Dit is één van de eerste symptomen van overspannenheid. De prikkels om je heen voelen vaak te veel, en leiden je snel af. Hierdoor ben je regelmatig je concentratie kwijt. Ook heb je het gevoel dat je geen overzicht meer hebt, en dat je te weinig tijd hebt om dingen te realiseren. Het lukt je niet meer goed om dingen op een rijtje te zetten in je hoofd. Dit in combinatie met vergeetachtigheid, zorgt ervoor dat het steeds lastiger wordt om je werk uit te voeren. Of om taken in je privéleven af te ronden. Een kleine taak die bovenop je huidige taken komt, kan dan al snel te veel voelen. In sommige gevallen kan het leiden tot een paniekgevoel, en zelfs hyperventilatie. 

8.  Huilbuien en een langdurig down gevoel

Zoals je vroeger het zonnetje in huis was en positief was ingesteld, voel je je nu vaker down en negatief. Soms kun je zomaar uit het niets in huilen uitbarsten. Je ziet vaker dingen negatief, en hebt een chronisch down gevoel. Enthousiasme voor uitjes, en je werk is ver te zoeken. Het liefst trek je je terug. De dagelijkse taken uitvoeren kosten al genoeg (mentale) energie.

9. Je bent prikkelbaar

Je kunt grapjes en opmerkingen niet meer luchtig bekijken, en trekt je veel sneller dan normaal dingen aan. Bij een stom grapje of kleine opmerking, word je al geïrriteerd, verdrietig of boos. Feedback komt hard binnen en voelt als een aanval. Je verdraagzaamheid lijkt afgenomen en je kunt ineens uit je vel springen. Regelmatig reageer je het af op de mensen om je heen, zoals je collega’s, de kinderen of je partner. Achteraf heb je spijt, maar het lijkt wel alsof je je niet meer kunt beheersen…

10.  Piekeren, malen en nog meer piekeren

We piekeren allemaal weleens. Dat is heel normaal. Maar als je overspannen bent, ben je meer aan het piekeren dan normaal. Je ziet dingen vaker negatief, en bent continu aan het malen. Je blijft langer hangen in een negatief denkpatroon, en kan last hebben van ‘doemdenken’. Hoeveel je ook piekert, je komt maar niet tot een oplossing. Je bent niet in staat om je gedachten te ordenen of keuzes te maken. Het is chaos in je hoofd en daardoor lijkt het alsof je de controle verliest. Al deze gedachten houden ook je slaapproblemen in stand, waardoor je door de vermoeidheid nog minder helderheid ervaart.

11. Overspannen? Dan ben je liever alleen

Door alle voorgaande fysieke en mentale symptomen, ben je liever alleen. Je voelt je te down, te moe en te overprikkeld om leuke dingen te ondernemen en mensen te zien. En de kans is groot dat je het gevoel hebt dat niemand je begrijpt. Of dat je je schaamt voor je gedrag, en daardoor mensen wegduwt. Terwijl je diep vanbinnen juist troost, steun en support verlangt. Doordat je zoveel tijd alleen doorbrengt, ga je nog meer piekeren en voel je je nog meer down. Zo zit je vast in een vicieuze cirkel. 

12. Meer behoefte aan eten, alcohol of drugs

Het alleen zijn, je down voelen en het negatief denken, kunnen ertoe leiden dat je troost of stress-release gaat zoeken in ongezonde dingen. Je grijpt steeds meer naar alcohol, overmatig eten, drugs, of gaat steeds meer roken etc.. Het geeft je even een beter gevoel, maar uiteindelijk brengt dit je alleen maar dieper in de negatieve spiraal. En doordat je vaker alleen bent, is er niemand om je hierop aan te spreken en heb je het soms niet eens door…

Herken jij meer dan 6 van de bovenstaande punten? Dan is de kans groot dat je overspannen bent, of er tegenaan zit. Het is dan heel belangrijk om op tijd aan de bel te trekken, en er wat aan te doen om een burn-out te voorkomen. In mijn volgende blog deel ik praktische tips en een stappenplan die je gaan helpen om te herstellen van het overspannen zijn. Zodat jij weer kunt leven, in plaats van overleven en een burn-out voorkomt. 
No Comments

Leave a Reply