Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

De kracht van zelfliefde rituelen en hoe je ze toepast

De laatste jaren heb ik mij verdiept in het ontwikkelen van meer zelfliefde. Daarin heb ik inmiddels flinke stappen gemaakt, mede dankzij ‘zelfliefde rituelen’. Zelfliefde rituelen zijn handelingen die je dagelijks herhaalt, en waarmee je jezelf toewijdt aan liefde voor jezelf. Het is een dagelijks moment dat helemaal van jou is en waarop je incheckt met jezelf. 

Door dagelijks zelfliefde rituelen toe te passen, verminder je de kans dat je terugvalt in oude belemmerende patronen. Perfectionisme, piekeren, keihard doorwerken, faalangst, paniekaanvallen, overeten etc. komen namelijk meestal voor op momenten dat je uit contact bent met jezelf: Als je door stress te veel in je hoofd (angst) zit en niet in contact staat met je lichaam.

Als je even geen zelfliefde voelt

Let’s get real; iedereen heeft weleens momenten dat het lastig is om zelfliefde te voelen. Ook ik vind het soms nog lastig. Vooral in mijn PMS week of tijdens drukke momenten waarin niet alles verloopt zoals gehoopt, is het soms nog een uitdaging om niet terug te vallen in niet-liefdevolle patronen. 

Val ik wel terug, (wat heus af en toe voorkomt), dan voel ik mij erna zowel fysiek als mentaal niet zo fijn. De niet-liefdevolle patronen halen mij namelijk uit mijn flow van vertrouwen, ontspanning, rust en liefde, en zetten mij in de ‘overleefmodus’. En dat kost heel veel energie. 

Vroeger kon ik dagen in deze ‘overleefmodus’ blijven hangen. Maar sinds ik (zelfliefde) rituelen toepas, lukt het mij steeds beter en sneller om weer zelfliefde te voelen en om minder vaak terug te vallen in belemmerende patronen. Het vergroot daarmee mijn zelfvertrouwen en kwaliteit van leven. Dat positieve effect is niet zo gek, want rituelen blijken dus écht een positief effect te hebben op mensen.  

De kracht van (zelfliefde) rituelen

Diverse onderzoeken tonen aan dat rituelen een positief effect hebben op gedachten, gevoelens en gedrag van mensen: Het uitvoeren van rituelen vergroot het vertrouwen in onze capaciteiten. (bron) Het motiveert je, verbetert je focus en aandacht, en verbetert daarmee je prestaties. Want hoe beter je aandacht en focus is, hoe beter je het gewenste effect kan realiseren. Daarmee is het een behulpzame tool om zelfvertrouwen te vergroten en de kwaliteit van je leven te verbeteren. 

Rituelen als bouwstenen voor meer zelfliefde 

Naast het vergroten van je zelfvertrouwen, versterken rituelen dus ook het gevoel van zelfliefde. Dagelijkse zelfliefde rituelen helpen je namelijk om:
1. Te landen in je lijf: voelen/verbinden met jezelf
2. Te verzachten: ontspannen/loslaten
3. Terug in het NU te komen: focus, aandacht voor mindset

Deze elementen zijn voor mij de bouwstenen voor het werken aan zelfliefde. Ze verminderen angst, zorgen voor meer rust en vertrouwen in jezelf en vergroten daarmee je zelfliefde. 

Rituelen zijn momenten waarop je naar binnen keert, terug naar het NU keert, focust op jezelf en op wat écht belangrijk is. Hierdoor kalmeer je, neemt angst af en nemen emotionele stabiliteit en vertrouwen toe. 

Zelfliefde rituelen geven houvast

Daarnaast bieden (zelfliefde) rituelen eenvoud en houvast; je weet wat je moet doen om je beter te voelen op momenten waarop je je slecht voelt. En dat is precies wat je nodig hebt op die dagen dat je even geen zelfliefde voelt en waarin je getriggerd wordt terug te vallen in niet-liefdevolle patronen. 

Voor mij genoeg redenen dus om zelfliefde rituelen te implementeren in mijn leven. Wil jij ook meer zelfliefde en zelfvertrouwen ontwikkelen en minder vaak terugvallen in belemmerende patronen? Ik heb voor jou de belangrijkste 3 bouwstenen voor zelfliefde rituelen op een rij gezet. Laat je erdoor inspireren, en creëer vervolgens jouw eigen dagelijkse rituelen om meer zelfliefde en zelfvertrouwen te ervaren.

Bouwsteen 1. Landen in je lijf; verbinden en voelen 

Zelfliefde ervaar je als je in verbinding bent met je lichaam. Dat betekent dat je vaker uit je hoofd mag komen, weg uit je ‘denken’, en in je lijf mag landen. Terug in je lijf keren is belangrijk om te oefenen met zelfliefde, omdat in je lichaam je gevoel en intuïtie zitten. 

We zitten vaak zo in ons hoofd en het denken, dat we nog nauwelijks in contact staan met ons gevoel. We maken dan beslissingen vanuit ons hoofd, en negeren daarbij ons hart. Oftewel; je bent uit verbinding met wat voor jou écht belangrijk is in het leven. Dit zorgt ervoor dat je eerder van je pad af gaat en vergeet wie je bent onder alle lagen van het denken. 

Heb je vaak het gevoel dat je ‘verdwaald’ bent? Of dat je niet meer goed weet wat JIJ wil, waar JIJ blij van wordt en wat JOUW gelukkig maakt? 

Oefen dan met een zelfliefde ritueel waarbij je weer in verbinding komt met je lichaam. Eén van de meest effectieve manieren om terug in je lijf te landen, is voor mij bewegen. Van rustig wandelen, zwemmen, yoga of boksen; elke vorm van bewegen brengt je aandacht terug naar je lichaam. 

Een andere manier om je lichaam weer te leren voelen is het focussen op je adem. Door te focussen op je ademhaling breng je direct je aandacht van je hoofd naar je lijf. Vervolgens kun je een bodyscan toepassen. Daarbij ‘scan’ je met je aandacht je hele lijf van je tenen tot je kruin. (Tip: Op Youtube vond je diverse begeleidende bodyscans.) 

Zo maak je er een zelfliefde ritueel van:

Zorg ervoor dat je dagelijks een moment pakt waarop je bewust terugkeert naar je lichaam. Juist als je heel druk bent op werk. Dit kun je ook direct in de ochtend doen, zodat je er de rest van de dag profijt van hebt. Luister overigens altijd naar je lichaam. Aan welke vorm van bewegen heb jij die dag behoefte? Aan rustige (yin)yoga? Of misschien een boksles of fijne wandelen? Overtrainen werkt averechts, omdat je dan je lichaam overbelast en verkrampt. (Zie bouwsteen 2)

Bouwsteen 2. Verzachten; ontspannen/loslaten

We kennen het allemaal wel; verkramping. Onze manier van denken, lifestyle, ‘overleefpatronen’, de prestatiemaatschappij; ze zorgen er vaak voor dat we verkrampen en verharden. 

We krijgen mee dat ‘kwetsbaarheid’ en emoties tonen zwak en slecht is, en dat we altijd sterk moeten zijn om erbij te horen. Daarom schieten we vooral op momenten dat we ons onzeker/bang/bedreigd voelen in bepaalde aangeleerde gedragspatronen waarmee we ons krachtig en sterk voor willen doen. 

Denk aan perfectionisme, controledrang, overdenken of het wegduwen van emoties. Hiermee zetten we onszelf een ‘overleefmodus, waarin we vechten tegen onze natuurlijke staat van zijn; ontspanning en vertrouwen. Dit doen we meestal al zo lang, dat we het vaak niet eens door hebben. We voelen ons dan vooral uitgeput, angstig of gestresst. Op langere termijn kan het leiden tot overspannenheid of zelfs een burn-out.

Om dit te voorkomen kun je oefenen met bouwsteen 2. Verzachten. Oftewel; het in balans houden van Yin en Yang, van inspanning en ontspanning. Als je energie in balans is, kun je beter presteren en zit je bovendien lekkerder in je vel. 

Om te kunnen inspannen en dingen te realiseren zonder onszelf uit te putten op lange termijn, hebben we regelmatig te verzachten en op te laden om in balans te blijven.

Om te verzachten, mogen we eerst leren herkennen dat we in de verkramping zitten. Stap 1, het landen in je lijf helpt hierbij, omdat je in je lijf voelt of je verkrampt. Je schouders doen pijn, misschien klem je je kaken op elkaar of haal je oppervlakkig adem. Onderzoek eens wat jij ervaart als je verkrampt en stress ervaart. Door de signalen te (h)erkennen, kun je vervolgens bewust kiezen uit de verkramping te stappen en te ontspannen. 

Zo maak je er een zelfliefde ritueel van:

Het helpt om dagelijks bewust momenten in te plannen om te ontspannen, en minimaal één dag in de week bewust aan ontspanning te besteden. Zeker als je de signalen van verkramping nog niet herkent, is dit essentieel om te doen. Vraag jezelf af waar je écht van ontspant. Een bezoekje aan de sauna, een massage, yoga, lezen of is het door de natuur in te gaan?

Het stimuleren van je zintuigen helpt bij veel mensen om te ontspannen. Het branden van kaarsjes, het opzetten van ontspannende muziek, jezelf insmeren met heerlijke ontspannende olie, een kop warme thee, of het nemen van een warm bad met kruidenolie doet vaak wonderen voor je energie. Als je dit soort ‘verzachtende’ momenten in de ochtend en avond toepast, begin en eindig je de dag met een belangrijke vorm van zelfliefde, waardoor de kwaliteit van je dag toeneemt. 

Bouwsteen 3. Terug in het NU; focus en mindset

Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de manier waarop we denken, en waar we ons op focussen, tegen of voor ons kan werken. We vullen onze mind veelal met negatieve gedachten, piekeren erop los en focussen ons op anderen of op negatieve dingen. En als je continu focust op alles wat mis kan gaan, op anderen, op wat je eng vindt of op wat niet goed is aan jou of je leven, dan ga je je natuurlijk rot voelen. En daarmee lok je jezelf uit om in belemmerende patronen terug te vallen. 

Een belangrijke vorm van werken aan zelfliefde, is werken aan je focus en je mindset. Daar waar jij je op focust, gaat je energie heen. In plaats van vergelijken, werkt het beter om te focussen op jezelf, op positiviteit en op jouw groei. En in plaats van negatief te denken en vast te houden aan belemmerende overtuigingen, werkt het versterkende om anders, positiever te leren denken: Om mind voor je te laten werken. 

Zo maak je er een zelfliefde ritueel van:

Eén van de meest effectieve manieren om te focussen op jezelf, is om te schrijven in een dagboek. Tegenwoordig heb je veel dagboeken waarin je enkele vragen beantwoordt, die je helpen om ‘in te checken’ met jezelf. (Bijvoorbeeld het werkboek van ‘De maan en jij’) In dit soort dagboeken kun je ook elke dag 5 dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent die dag, en wat je hebt gedaan waar jij trots op bent. 

In je dagboek kun je ook dagelijks onderzoeken hoe jij denkt, en welke overtuigingen jou belemmeren. Deze kun je dan vervolgens ombuigen naar helpende overtuigingen en gedachten. Hoe je dat doet leer je in mijn boek en in het gratis Proudly Imperfect werkboek. Daarin staan ook schema’s en oefeningen om positiever te leren denken 

Daarnaast helpt het om s’ochtends een positieve intentie voor jezelf te zetten. Vraag jezelf elke ochtend: “Welke positieve dingen wil ik vandaag ervaren of bereiken?? Wat heb ik vandaag nodig?” Is dat rust en vertrouwen? Liefde? Of kalmte of juist moed en energie? Door een intentie te zetten en te vragen voor wat je nodig hebt, weet je wat voor jou die dag belangrijk is. Daar gaat je focus heen. En waar jouw aandacht heen gaat, dat groeit.

Tip: Heb je geen idee wat je die dag nodig hebt of welke intentie je moet zetten? Het helpt mij dan om een intentiekaart, of een inzichtkaart te trekken. Deze kaarten gebruik ik.

De kracht van herhaling

Zo, hopelijk heb je nu een hoop ideeën gekregen om je eigen zelfliefde ritueel te ontwikkelen. Het belangrijkste daarbij is doen wat voor JOU goed voelt, en wat voor jou werkt. Bevalt iets niet? Vervang het dan met een ander zelfliefde ritueel. En een laatste tip: herhaal je zelfliefde rituelen dagelijks. Door te herhalen en er een gewoonte van te maken, verdubbelt het in kracht en effectiviteit. Na een paar weken tot maanden ga je echt een positief resultaat merken! 

Wat is jouw favoriete zelfliefde ritueel? Ik ben heel benieuwd! Laat het me hieronder weten in een comment!

Leave a Reply