Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

De voordelen van vroeg opstaan (en hoe je een ochtendmens wordt)

Vroeg opstaan. Het is niet iets waar veel mensen blij van worden, maar ik wel. Ik vind het heerlijk om rond 06.00 mijn bed uit te springen. In de ochtend ben ik het meest productief, dus ik benut deze tijd graag. Het vroeg opstaan kost mij daardoor weinig moeite, maar dat geldt dus niet voor iedereen. Toch is het iets wat je jezelf voor een deel kunt aanleren. En geloof me, het wordt makkelijker als je de voordelen van vroeg opstaan eenmaal ervaart. 

Vroeg op staan heeft echt voordelen

Richard Branson (oprichter Virgin Group) staat elke dag om 05.45 uur op. Michelle Obama staat rond 05.00 in de sportschool en Gwyneth Paltrow start om die tijd met yoga. 

Hoewel 05.00 voor mij net iets te vroeg is, is het voor veel mensen de moeite waard om om 06.00 op te staan. Het schijnt een positieve invloed te hebben je algehele gezondheid. Zo laat onderzoek zien dat mensen die laat opblijven en langer doorslapen een hoger risico hebben op depressie. Ook roken ze vaker, gebruiken ze meer alcohol, eten ze meer en leven ze minder gezond dan mensen die vroeg op staan. 

Daarnaast vergroot vroeg opstaan voor veel mensen de kwaliteit van hun dag, en daarmee de kwaliteit van hun leven. Je productiviteit en creativiteit nemen toe. In de ochtend is je innerlijke criticus vaak nog niet helemaal wakker. Hierdoor doe je makkelijker dingen waar je tegenop zit (zoals sporten) en stel je minder snel uit. Bovendien word je vroeg in de ochtend niet onderbroken en afgeleid door mails, telefoontjes of Whatsappjes. Het is dus het ideale moment om in een flow te komen, en te doen wat voor jou belangrijk is. 

Vroeg opstaan geeft meer rust

Door vroeg op te staan heb je dus meer tijd en focus om te doen wat voor jou écht belangrijk is. Daarmee begin je de dag met meer rust én een goed gevoel. Dit neem je de rest van de dag met je mee en beïnvloedt hoe jij de dag ervaart.

Veel mensen razen de dag door, en dat begint al in de ochtend. Snel douchen, kleding aan, snel een ontbijtje naar binnen werken….. Als je de dag zo gehaast en gestresst begint, is de kans groot dat je de hele dag achter de feiten aanloopt. Je neemt de haast en stress de hele dag met je mee. En handelen vanuit stress en haast, werkt je alleen maar tegen.  

De magische stilte

Ik vind het in de zomer heerlijk om in vroeg in de ochtend door de stad te fietsen, en in alle rust te ervaren hoe het leven ‘ontwaakt’. Je hoort de vogels fluiten, de zonnestralen geven een magische gloed aan de ochtend, en de frisse ochtendlucht doet mij mentaal ontzettend goed. De rust en kalmte die je in de ochtend ervaart, kom je de rest van de dag niet tegen. Het is voor mij een goed moment om even naar binnen te keren, en dankbaar te zijn voor dat ik leef. Dat ik weer een nieuwe dag hebt gekregen om mijn dromen te realiseren.

Hoe je de dag begint, is ontzettend belangrijk voor hoe je dag verder gaat verlopen. De ochtend is het moment om jezelf te ‘programmeren’ voor de rest van de dag. Neem daar de tijd voor.

Een moment van zelfliefde

Mensen die vroeg opstaan besteden hun extra tijd niet alleen aan werken, maar ook aan hun ochtendritueel: Rituelen waarmee ze werken aan zelfliefde en zelfvertrouwen. Door de drukte van alledag komt dit vaak op de laatste plaats. Dat is zonde, want zowel op lange als korte termijn werpt tijd besteden aan het ontwikkelen zelfliefde en zelfvertrouwen zijn vruchten af.

Door een versterkend ochtend ritueel te creëren, wordt het vroege opstaan beloond met meer zelfliefde en zelfvertrouwen.

Het ideale ochtendritueel is voor iedereen verschillend. Maar veel mensen zweren bij bewegen in de ochtend. Of het nu yoga, fitness of een wandeling is, het brengt je hele systeem op gang. Het neemt direct je stress weg, en geeft je algehele welzijn een boost. Dit gevoel neem je voor de rest van de dag met je mee, waardoor je kalmer en productiever bent. 

We zien ook vaak dat mensen de ochtend gebruiken om niet alleen hun lichaam, maar ook hun mind te trainen. Ze mediteren, visualiseren de dag, schrijven in hun dagboek om rust in hun hoofd te krijgen. Ze lezen een paar pagina’s uit een boek, of maken een wandeling om nieuwe inzichten op te doen.

Waarom is het dan soms toch zo moeilijk om vroeg op te staan?

Of je nu je lichaam of mind traint, of allebei; het is een manier om jezelf te versterken. Het vroege opstaan vergroot daarmee je zelfliefde en zelfvertrouwen, en brengt meer rust in je leven. Er zitten dus flink veel voordelen aan vroeg opstaan. Maar waarom lukt het dan niet iedereen om vroeg op te staan? 

Of je een ochtend-of avondmens bent is grofweg voor de helft genetisch bepaald. De andere helft wordt bepaald door je gewoontes. (bron) Sommige mensen zijn echte avondmensen en ervaren de rust, creativiteit en focus juist in de stilte van de avond en nacht. Terwijl iedereen ligt te slapen, komen zij tot bloei.

Voor deze avondmensen werkt het averechts op vroeg op te staan. Het gaat tegen hun natuur in. Maar als je in de avond enkel uitgeput op de bank Netflix ligt te kijken, dan loont het om op tijd te slapen en eerder op te staan. Voor deze mensen is het een kwestie van gewoontes aanpassen en discipline trainen. 

Het belang van discipline

Om vroeg op te staan hebben we discipline nodig, zodat het een gewoonte wordt. Dit is te trainen, maar dan moet je wel eerst een tijdje door dat oncomfortabele gevoel heen en toch opstaan. Hoe vaker je dit doet, hoe sterker je discipline wordt en hoe sneller vroeg opstaan een gewoonte wordt. 

If you snooze, you lose.

Een goede manier om je discipline te trainen is om jezelf geen tijd te geven om te twijfelen in de ochtend. Oftewel; stop met snoozen. Onze mind is ontzettend goed om allemaal excuses te bedenken om toch in bed te blijven. Ze wil namelijk dat oncomfortabele gevoel vermijden. Voor je het weet druk je voor de 4e keer op de snoozknop, en is je ochtend alweer voorbij.

Dit voorkom je door als je wekker gaat tot vijf te tellen, en direct uit je bed te springen. Of leg je wekker aan de andere kant van de kamer, zodat je wel in actie moet komen. Voordat je mind beseft wat er gebeurt en in de weerstand schiet, ben je je bed al uit en sta je al onder de douche. De kans dat je dan weer in bed gaat liggen is heel klein.

Zorg voor een goede nachtrust

Als je moe bent is je discipline en doorzettingsvermogen overigens veel lager. Het is dan lastiger om uit bed te komen. Daarom is het een kwalitatieve nachtrust, met voldoende uren slaap, ontzettend belangrijk vroeg wil opstaan. Zorg dat je op tijd naar bed gaat, en minimaal 7 a 8 uur slaap aanhoudt. Geef jezelf ook tijd om aan een nieuw ritme te wennen. Als je altijd om 10.00 je bed uit gaat, is het heel zwaar om ineens om 06.00 uit je bed te springen. Bouw het langzaam af. Ga elke dag iets eerder naar bed, en sta elke dag iets eerder op. 

Waarom wil je vroeg opstaan?

Een ander belangrijke reden waarom het soms lastig is om vroeg op te staan, is een gebrek aan goede motivatie. Anders gezegd; om vroeg op te staan helpt het om een goede reden te hebben.

Waar kom jij je bed voor uit? Wat drijft jou? Als je weet waarom je iets doet, voel je meer motivatie, en daarmee is het makkelijker om iets vol te houden. Misschien vind je het belangrijk om voldoende te bewegen, meer tijd over te houden voor de mensen waar je van houdt, of wil je je droom realiseren. 

Korte pijn, lang geluk

Op het moment dat jij je hoofddoel voor ogen houdt, kun je beter discomfort accepteren. Want let’s get real; discomfort ga je in het begin echt ervaren als je nog niet gewend bent om vroeg op te staan. Maar je weet dat het vroeg opstaan bijdraagt aan wat écht belangrijk voor je is op lange termijn.

En ohja, dat oncomfortabele gevoel dat je in het begin ervaart als je nog niet gewend bent om vroeg op te staan? Dat gaat echt voorbij, zodra het vroege opstaan een gewoonte is geworden;) You got this! 

Wil jij eerder opstaan? Zo ja, wat is jouw grootste motivatie om dat te doen? Laat het hieronder weten.

Leave a Reply