Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Dankbaarheid

Dit is waarom dankbaarheid gelukkiger maakt (+ 3 tips om je dankbaarheid te vergroten.)

Dankbaarheid, het is een woord waar de perfectionist in mij vroeger flink allergisch voor was. Want voor haar was het nooit goed genoeg. “Dankbaarheid voelen, voor wat? Dingen lopen niet zoals ik wil! Het is allemaal anders dan ik had verwacht, soms is het leven zo teleurstellend!” Riep die innerlijke perfectionist in mij. Je kunt je wellicht voorstellen dat ik daar niet erg gelukkig van werd. Het gevoel dat ik voluit leefde was ver te zoeken. 

Dankbaarheid maakt gelukkiger

In mijn weg van ‘overleven’ naar voluit leven, leerde ik diverse technieken om mij lekkerder in mijn vel te voelen. Gelukkiger te zijn, met dat wat er is. Eén van de technieken die mij veel heeft opgeleverd – en nog steeds veel oplevert- is dankbaarheid. Het heeft een aanzienlijke invloed op mijn gemoedstoestand. En dat zonder de omstandigheden om mij heen te veranderen. 

Dat dankbaarheid gelukkig(er) maakt is niet iets wat ik zomaar uit de lucht pluk. Het is wetenschappelijk onderzocht en bewezen. Dankbaarheid leert je om minder materialistisch te zijn, je minder te vergelijken met anderen, en om minder in je overleefmodus te zitten. Ook in periodes waarin dingen niet gaan zoals je verwacht had of hoe we het gepland had. 

Waarom word je van dankbaarheid gelukkig(er)?

Normaal gesproken zijn we pas dankbaar als we gelukkig zijn en dingen gaan zoals we verwachten of hopen. Maar dan kun je soms lang wachten. Zeker in moeilijke periodes waarin dingen niet gaan zoals je wilt is het soms lastig om je gelukkig te voelen. Want hoe groter de kloof tussen jouw verwachtingen en de realiteit, hoe ongelukkiger en gestrester je je voelt. En deze kloof voelt heel groot als je vanuit schaarste en negativiteit naar de wereld kijkt vanuit de perfectionist in jou. 

Met dankbaarheid, draai je dit principe om. Je bent niet dankbaar omdat je gelukkig bent, je bent gelukkig(er) omdat je dankbaar bent. Je leert door dankbaarheid meer dingen te zien die wél goed gaan, waardoor de kloof tussen wat jij hoopt en de realiteit wat kleiner voelt. Je leert kansen en mogelijkheden te zien in dat wat er is, in plaats van te focussen op wat er allemaal nog NIET is.

Dankbaarheid helpt je dus om met een positieve bril van overvloed en kansen naar de realiteit te kijken. In plaats van met de negatieve bril van schaarste van de perfectionist in jou. Hierdoor voel je je gelukkiger in het nu en vermindert je stress hormoon, waardoor je immuunsysteem versterkt. 

Hoe werkt dat dan in de praktijk? Want dankbaarheid klinkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Dat is het ook. Het lukt vaak wel om ons even dankbaar te voelen, maar al gauw ebt dat gevoel weg. We willen onszelf als mens namelijk verbeteren, streven naar meer en beter. Dit helpt ons en de wereld vooruit, maar kan er ook voor zorgen dat je voorbij gaat aan alles wat NU fijn en mooi is. Je waardeert dan pas wat je hebt als het al voorbij is of als je het niet meer hebt. En dan voelen we spijt, en voelen we ons ongelukkig. Dankbaarheid voorkomt dit, omdat je de positieve dingen die er in het NU zijn, meer gaat zien én waarderen. 


Overvloed in plaats van schaarste 

Maar betekent het dan dat als je dankbaarder wordt, je genoegen neemt met minder? Je alles bij het oude laat en geen doelen meer nastreeft?

Je kunt nog steeds je doelen realiseren en streven naar alles waar jij naar verlangt. Sterker nog, dankbaarheid helpt je juist om je doelen makkelijker en prettiger te realiseren. Door dankbaar in het leven te staan wordt de weg naar je doel anders. Je geniet er meer van. Je ontspant meer. Je voelt je prettiger en gelukkiger TIJDENS het werken aan je doelen. En niet alleen als je je doel hebt behaald. 

Als je dankbaar in het leven staat streef je namelijk niet naar meer en beter vanuit angst voor schaarste of gebrek, maar vanuit kansen en mogelijkheden. Het is een soort omgekeerd piekeren. Je ziet steeds meer kansen en mogelijkheden, in plaats van dingen die fout (kunnen) gaan.

Dit geeft een gevoel van overvloed, waardoor het glas vaker halfvol in plaats van half leeg voelt. Hierdoor sta je met meer vertrouwen in het leven, en durf je meer aan te pakken. Je angst te overwinnen. En dat heeft een positieve invloed op op jouw gemoedstoestand en zelfvertrouwen, waardoor je meer positieve energie voelt. Deze energie van overvloed en zelfvertrouwen, helpt je om je doelen te realiseren. 

Oefenen met dankbaarheid 

Redenen genoeg dus om te leren met wat meer dankbaarheid in het leven te staan. Het goede nieuws is dat ook jij het kunt. Dankbaarheid is namelijk een vaardigheid die je kunt oefenen. En hoe langer en vaker jij ermee oefent, hoe sneller het een positieve gewoonte in jouw leven gaat worden. Uiteindelijk sta je zonder dat je er bewust voor moet kiezen, positiever in het leven. Zo doe je dat:

1. Maak van dankbaarheid een avondritueel

Schrijf elke avond minimaal 3 dingen op waar jij die dag dankbaar voor bent. Denk niet alleen aan dingen die goed gingen of wat je hebt gedaan, maar ook aan wie je bent als mens. Deze oefening in de avond doen heeft ook invloed op hoe jij wakker wordt in de ochtend. Door positief de dag te eindigen, slaap je namelijk niet alleen lekkerder, maar sta je ook met meer motivatie en energie op!  

Van de mensen die vooraf op een depressievragenlijst ernstig depressief scoorden en vijftien dagen lang drie goede dingen opschreven, ging 94 procent (!) van ernstig depressief naar licht tot matig depressief. (bron) (Frederike Bannink, positieve psychologie). 

2. Dankbaar voor de mensen om je heen 

Bedenk elke keer als je iemand ontmoet, drie dingen die je leuk, mooi of fijn vindt aan die persoon. Niet alleen bij nieuwe mensen, maar vooral bij mensen die je al kent. Hierdoor zie je steeds meer positieve eigenschappen of dingen van die persoon, waardoor relaties met anderen verbeteren. Ook leuk; geef vaker complimentjes aan een ander, door één van de drie dingen waar je dankbaar voor bent uit te spreken. Dat maakt niet alleen jou gelukkiger, maar ook de ander. 

3. Mindfulness en dankbaarheid combineren 

Kies een moment waarop je dagelijks bewust even in het NU dankbaar bent. Bijvoorbeeld elke keer als je in de auto zit, je tanden poetst of de hond uitlaat. Focus tijdens dit dankbaarheidsmomentje op alles wat je hoort, ziet, proeft, ruikt en voelt. Vervolgens benoem je minimaal 3 dingen die je in het moment fijn, leuk of prettig vindt. Al is het iets heel kleins, zoals de zon die schijnt, of de heerlijke geur van koffie. Hierdoor oefen je niet alleen om vaker in het NU te zijn, maar ook om kansen en positieve dingen in het moment te vinden. 

Probeer minimaal drie weken dagelijks met dankbaarheid te oefenen. Maak eventueel gebruik van een dankbaarheidsjournal of een dankbaarheids app.  Door het vol te houden, wordt het uiteindelijk een gewoonte, en ga je de beste resultaten zien! In gratis het Proudly Imperfect werkboek vind je een sheet die je helpt om dagelijks 5 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Download het hier.

No Comments

Leave a Reply