Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Negatief zelfbeeld verbeteren met 7 effectieve tips

Een negatief zelfbeeld? Met deze 7 tips verbeter jij jouw zelfbeeld.

Worstelen met een negatief zelfbeeld is best lastig. Het maakt je leven zwaarder en dramatischer dan nodig. Bovendien zorgt een negatief zelfbeeld dat je jezelf tegenhoudt om je gelukkig te voelen en voluit te leven. En dat is zonde, wat het kan ook anders. Met een positiever zelfbeeld wordt jouw leven lichter én leuker. Je gaat positiever met tegenslagen om, hebt meer vertrouwen in jezelf, en je gunt jezelf meer. Daardoor ervaar je meer rust en geluk en kun je voluit leven.

Tijd dus om wat aan je negatieve zelfbeeld doen! Maar hoe verander je een negatief zelfbeeld naar een positiever en helpend zelfbeeld? In dit blog deel ik 7 inzichten en praktische tips die mij geholpen hebben om mijn zelfbeeld te verbeteren. Heb jij last van een negatief zelfbeeld? Dan gaan deze tips jou ook helpen om je zelfbeeld te versterken, zodat je weer voluit kunt te leven!

Wat is een negatief zelfbeeld?

Een negatief zelfbeeld is een opeenstapeling van negatieve overtuigingen over jezelf, waarmee je jezelf (onbewust) tegenhoudt in het leven. Bijvoorbeeld de steeds terugkerende gedachten dat je waardeloos of dom bent, geen liefde verdient, je niet mooi genoeg bent, dingen niet kunt, dat niemand je leuk vindt, of dat je minder bent dan anderen.

Bij een negatief zelfbeeld onderwaardeer je jezelf flink, en heb je vaak wel een positief beeld van anderen. Je denkt dat anderen mooier zijn, en dingen beter weten of kunnen dan jij. Met dit soort gedachten maak je jezelf kleiner dan anderen. Je ervaart daardoor regelmatig gevoelens van onzekerheid, of angst of schaamte. Complimenten vind je lastig om te geloven en wuif je liever weg. Je bent erg kritisch naar jezelf en hebt de neiging om negatief over jezelf te praten. En nieuwe dingen proberen? Liever niet, want je denkt dat het je toch niet gaat lukken….

Waarom houdt het je tegen in het leven? 

Met een negatief zelfbeeld houd je jezelf tegen om voluit te leven en om je gelukkig en voldaan te voelen. Je leven wordt minder leuk, en vooral ook zwaarder. Want hoe jij je voelt en welke acties jij onderneemt, wordt voor een heel groot deel bepaald door hoe jij over jezelf denkt. Als jij denkt dat je niks kunt of dat anderen beter zijn dan jij, dan heeft dit effect op jouw gedrag en daarmee op hoe jij jouw leven vormgeeft.

Zo vertoon je gedrag en laat je gedrag toe wat bij jouw negatieve zelfbeeld past. Als jij bijvoorbeeld denkt ‘Ik ben geen succes en geluk waard’ dan pak je wellicht geen kansen, of zet je jouw behoeften continu opzij om anderen te pleasen. Door negatief over jezelf te denken, behandel je jezelf dus vaak ook negatief, en maak je (vaak onbewust) keuzes die je belemmeren om voluit te leven.

Een selectieve waarneming

Vanuit jouw negatieve zelfbeeld zie je daarnaast vooral de dingen die bij jouw overtuigingen passen. Zegt een vriendin af? Dan denk je wellicht “Zie je, niemand vindt mij leuk, ik ben ook geen liefde waard”. Of als je collega je complimenteert met je werk en daarnaast ook een tip geeft, heb je het gevoel dat je hebt gefaald. En het compliment dat je van je vriendje kreeg over hoe leuk hij je vindt? Die ben je allang weer vergeten, want dat geloof je toch niet.

Je focust je dus op de (negatieve) dingen die bij je negatieve overtuigingen passen en ‘vervormt’ daarmee als het ware de werkelijkheid. Je plakt er zelf een negatief verhaaltje op, en zoekt naar bewijzen om je heen die passen bij dat verhaaltje. Dat heet selectieve waarneming, en zorgt ervoor dat het negatieve zelfbeeld steeds weer versterkt wordt. Hierdoor kom je in een negatieve vicieuze cirkel terecht. 

Hoe kun je je zelfbeeld verbeteren?

Herken je jezelf in het bovenstaande? Geen zorgen! Met behulp van de onderstaande inzichten en tips kan ook jij de negatieve vicieuze cirkel doorbreken en een positiever zelfbeeld opbouwen. Zeg maar dag tegen je negatieve zelfbeeld!

1. Bewustwording en herkenning

Je ziet het vaak niet uit de buitenkant, maar veel mensen hebben een negatief zelfbeeld. Vaak hebben ze het idee dat hoe ze over zichzelf denken ‘normaal’ is, en zijn ze zich er niet echt van bewust dat ze zichzelf hiermee tegenhouden. Ze compenseren hun negatieve zelfbeeld met bepaalde ‘overleef strategieën’, om zich staande te houden.

Ze doen zich bijvoorbeeld groter voor dan ze zijn, om hun onzekerheid te verbergen. Of vermijden bepaalde dingen om niet geconfronteerd te hoeven worden met hun negatieve zelfbeeld. Vaak geven ze ook de schuld aan de buitenwereld voor hoe hun leven zich vormgeeft. En voelen ze zich een slachtoffer van de omstandigheden die ze zelf creëren. Ze zijn zich er vaak niet van bewust dat ze zichzelf tegenhouden door hun negatief zelfbeeld.  

Het feit dat jij dit nu leest, betekent dat jij je er al wel bewust van bent en dat je er wat aan wilt doen. Dit is al een hele belangrijke stap om je zelfbeeld te verbeteren. Bewustwording van je negatieve zelfbeeld betekent dat jij het gaat herkennen, en inziet wat het met jou en je leven doet. Pas als je iets (h)erkent, en de negatieve gevolgen ervan inziet, kun je er wat aan doen. Je bent dus al heel goed bezig om je zelfbeeld te verbeteren! 

To do: schrijf voor jezelf eens op hoe jij over jezelf denkt. Welke negatieve gedachten belemmeren jou om gelukkig te zijn en voluit te leven? Wanneer komen deze gedachten bij jou op, en hoe voel en gedraag jij je dan (welke acties neem je wel/niet)? Wat zijn daarvan de gevolgen op jouw leven?

Zet daar vervolgens tegenover hoe jij je zou voelen en gedragen als je geen negatief zelfbeeld hebt. Wat zou je dan wel doen en aangaan? Hoe zou je leven er dan uitzien? Dit beeld voor ogen houden motiveert je om bewust met je zelfbeeld aan de slag te gaan. 

2. Zie je gedachten voor wat ze zijn

Eén van de belangrijkste dingen om te weten als je je negatieve zelfbeeld wilt verbeteren, is dat jouw negatieve gedachten – die dit negatieve zelfbeeld in stand houden – zelden waar zijn. Het zijn geen feiten, je hoeft ze dus niet te geloven. Overtuigingen over jezelf en de gedachten die hieruit voortkomen, zijn verhaaltjes van je mind die jij jezelf hebt aangepraat. Of die jouw voorbeeldrollen (vaak al in je jeugd) je hebben ingeprent.

Misschien zeiden je ouders dat je altijd goed moet presteren omdat je anders niet goed genoeg bent. Of was je moeder altijd met je uiterlijk bezig, en bekritiseerde ze jou (en zichzelf) regelmatig. Wellicht zeiden je klasgenoten dat je stom of lelijk was. Als kind ben je dit als de waarheid gaan zien, omdat je nog niet goed je gedachten kunt analyseren. 

Nu als volwassenen kun jij dit wel. Je hebt nu de power om objectief naar je gedachten te kijken, en de keus in welke gedachten je wel en niet meegaat. Die negatieve gedachten over jezelf zijn niet waar, en je hoeft er niet in mee te gaan. Zie deze gedachten, herken ze (“Oh, hier is weer die kritische negatieve stem die mij naar beneden probeert te halen!”) en laat het ook weer gaan door tegen jezelf te zeggen dat dit enkel een verhaaltje van je mind en geen feit is. 

 

‘“We ervaren allemaal wel eens gevoelens van onzekerheid en hebben allemaal weleens negatieve gedachten over onszelf. Maar het verschil tussen mensen die zich daardoor laten tegenhouden en mensen die zich niet erdoor laten tegenhouden, is de bewuste keus om niet in deze gedachten mee te gaan.” 

To do: Om je zelfbeeld te verbeteren helpt het om een neutrale of positieve gedachten tegenover de negatieve gedachten te zetten. En om vervolgens bewijzen te zoeken voor deze nieuwe gedachten. In plaats van vast te houden aan de gedachte: “Ik kan dat toch niet en zal weer falen, dus ik begin er niet aan.”, kun je beter tegen jezelf zeggen: “Ik heb voldoende skills om dit aan te gaan, ik ga mijn best doen en vraag hulp indien nodig”. Voel je wat voor verschil dit maakt?

Schrijf komende week 5 negatieve gedachten op die continu terugkeren, en zet hier neutrale of positieve gedachten tegenover. Zoek zo veel mogelijk bewijzen voor deze nieuwe gedachten, zodat je deze ook echt gaat geloven. Hiermee versterk je steeds meer je zelfbeeld.  

3. Oefen realistisch naar jezelf en de wereld te kijken

Komt regelmatig dat stemmetje in jou op dat zegt “Maar iedereen om mij heen lijkt zo gelukkig, perfect en succesvol! Ik ben echt een loser vergeleken met anderen!” Hooo, wacht! Stop met jezelf vergelijken met anderen! Wat je ziet aan de buitenkant is zelden het hele verhaal. Al jij je dieptepunten met de hoogtepunten van andere gaat vergelijken, of de realiteit tegenover de plaatjes op Instagram zet, voed je enkel je negatieve zelfbeeld. 

Om je negatieve zelfbeeld te verbeteren helpt het om realistisch naar jezelf en het leven te leren kijken. Niemand, maar ook echt niemand is perfect en niemands leven is perfect. Zelfs niet van de mensen waar jij tegenop kijkt. Iedereen heeft zijn of haar eigen struggles, uitdagingen en onzekerheden in het leven. En net zoals we allemaal weleens negatieve gedachten hebben die je niet aan de buitenkant ziet, is dat ook zo met deze struggles. Niet iedereen is hier open over of deelt dit met de buitenwereld. 

To do: Ontvolg de social media accounts die jouw negatieve zelfbeeld voeden. Volg in plaats daarvan de accounts die je wat leren en een goed gevoel geven. Focus daarnaast meer op jezelf door elke avond 5 dingen op te schrijven waar jij blij mee bent/trots op bent en 5 dingen waar je dankbaar voor bent.

Wat heb jij vandaag gedaan wat jouw zelfbeeld versterkt en past bij jouw helpende overtuigingen? Welke positieve dingen kun jij opnoemen in jouw leven of over jezelf? Hiermee leer je met een andere, positievere ‘bril’ naar de wereld kijken, en doorbreek je de negatieve selectieve waarneming.

Heb je vooral negatieve gedachten over je lichaam? Doe deze oefening dan elke dag voor de spiegel, en focus op 5 dingen waar je wel dankbaar en blij voor bent wat je lichaam betreft. Al is het maar dat het gezond is en in leven houdt!

4. Werk aan je eigenwaarde

Je eigenwaarde vergroten is een belangrijk onderdeel om je zelfbeeld te verbeteren. Mensen met een lage eigenwaarde hebben vaak ook een negatief zelfbeeld. Dit gaat hand in hand met elkaar. Eigenwaarde, of ook wel ‘zelfrespect’ genoemd, is simpel gezegd het gevoel dat jij hebt over wat jij waard bent, los van hoe anderen over jou denken.

Als je eigenwaarde hoog is, voel je dat je waardevol bent en mag je van jezelf geluk, liefde en alles waar jij blij van wordt ontvangen. Hoe groter je eigenwaarde, hoe minder afhankelijk je bent van de waardering van anderen. Je bent in staat je eigen behoefte kenbaar te maken naar anderen en nee te zeggen. Negatieve gebeurtenissen hebben minder invloed op je zelfbeeld, want je weet dat wat er ook gebeurt, je waardevol bent. 

Werken aan je eigenwaarde is dus ook een goede stap om je zelfbeeld te versterken. Wat je jezelf ook hebt wijsgemaakt, of anderen jou wijs proberen te maken: jij bent waardevol. Los van wat je presteert of bereikt in het leven. Ook als je rust neemt, even niks doet, of je leven anders eruit ziet dan de perfectionist in jou dat voor ogen had. Jij verdient liefde en geluk. Het is de hoogste tijd dat jij dat ook in gaat zien, en gaat voelen dat je waardevol bent. Alleen al omdat jij er bent. 

To do: Lees dit blog over het versterken van je eigenwaarde. Je zult zien dat zodra jij dagelijks werkt aan het vergroten van jouw eigenwaarde, je leven een positieve wending krijgt. Je staat jezelf dan toe om meer positiviteit, geluk en liefde te ontvangen. Hierdoor krijg je meer vertrouwen in jezelf en het leven, waardoor je meer durft en meer kansen pakt. En hoe vaker jij je angsten overwint en uit je comfort zone gaat, hoe beter jouw zelfbeeld wordt!

5. Luister meer naar jezelf

Luister meer naar jezelf. En daarmee bedoel ik natuurlijk niet naar dat kritische stemmetje dat jouw negatieve zelfbeeld in stand probeert te houden. Ik bedoel dat je meer mag luisteren naar je intuïtie en de helpende stem in jou die je vooruit probeert te helpen. Misschien is die stem in jou nu heel zacht en bijna niet te horen. Dat is niet gek als je je eigen stem jarenlang hebt weggeduwd en genegeerd.

Hoe zachter jouw positieve innerlijke stem/intuïtie is, hoe negatiever je zelfbeeld kan worden. Je vertrouwt dan minder op je vermogen om de keuzes te maken die echt goed voor je zijn. Door meer naar je innerlijke positieve stem en intuïtie te leren luisteren, verbeter je je zelfbeeld. Je leert namelijk meer op jezelf te vertrouwen, en maakt keuzes die bij JOU passen en goed voor je zijn. 

To do: Kom weer vaker in contact met jezelf, zodat je meer naar jezelf leert luisteren. Dit doe je door dagelijks de stilte op te zoeken, waarin je je niet laat afleiden door prikkels om je heen. Mediteer, maak een wandeling in de natuur, schrijf in je dagboek over wat je voelt en ervaart, of maak tijd voor zelfliefde rituelen. Door dagelijks een momentje voor jezelf te nemen, wordt jouw innerlijke stem steeds sterker en leer je weer naar jezelf te luisteren.

6. Onderzoek wat je wilt & belangrijk vindt

Om je zelfbeeld te verbeteren, helpt het om goed bewust te zijn van wie je bent en wilt zijn. Maar ook van wat je wel en niet meer wil in het leven. Wie wil jij zijn in het leven? Wat is voor jou echt belangrijk en hoe wil jij behandeld worden door anderen en jezelf? 

Door dit concreet uit te schrijven op papier, ga je steeds sneller herkennen als jijzelf of anderen gedrag vertonen dat hier niet bij past. Door duidelijk grenzen te stellen, en nee te leren zeggen tegen wat niet meer goed voor je voelt, houd je koers in je leven. Je kunt dan ja zeggen tegen alles wat past bij je positievere zelfbeeld. 

In het begin is het nog best lastig om geen gedrag meer te tolereren wat je vanuit je negatieve zelfbeeld wel toeliet. Maar hoe vaker je oefent om hier nee tegen te zeggen, hoe sterker je zelfbeeld gaat worden. Want je gaat steeds minder negativiteit toelaten, en trekt daardoor meer positiviteit aan. 

To do: Schrijf voor jezelf zo concreet mogelijk op wat voor persoon jij wil zijn. Hoe voel en gedraag jij je als je een positief zelfbeeld hebt? Wat doe jij in je leven, wat is voor jou echt belangrijk? Met welke mensen ga jij om? Hoe behandelen zij jou, en hoe behandel jij jezelf? Welke grenzen heb je om dit te bewaken?

Maak dit eventueel visueel in de vorm van een moodboard en hang die in het zicht. Je wordt dan elke dag eraan herinnert hoe jij wilt leven en wat jouw grenzen en waarden zijn. Oefen vervolgens om je grenzen aan te geven als er iets gebeurt wat niet goed voelt. Hoe je dat doet lees je hier. 

7. Creëer positieve gewoonten die je zelfbeeld verbeteren

Welk gedrag ondersteunt jou om te zijn wie je wilt zijn? Stel jezelf dagelijks de vraag: “Helpt mij dit om te worden wie ik wil zijn, en om het leven te creëren waar ik echt naar verlang? Of komt dit voort uit mijn negatieve oude zelfbeeld?” Door deze vraag aan jezelf te stellen zie je steeds meer in welke patronen/gewoonten jou wel en niet helpen. Hoe meer positieve gewoonten jij creëert die je versterken, hoe positiever jouw zelfbeeld wordt. 

To do: Maak een overzicht van alle patronen die voortkomen uit jouw negatieve zelfbeeld. En daarnaast een overzicht van patronen die jouw zelfbeeld juist versterken. Denk bijvoorbeeld het dagelijks uitvoeren van zelfliefde rituelen, elke dag een half uurtje bewegen of 10 minuten mediteren. Door deze gedragingen dagelijks te herhalen, wordt het een nieuw positief patroon en verbetert jouw zelfbeeld. Nog moeite met het doorbreken van oude patronen? In dit blog vind je hier handvatten voor.

Zet door en wees niet te streng voor jezelf

Het leven zit vol uitdagingen. Je gaat hoe dan ook foutjes maken, of wordt hoe dan ook wel eens geconfronteerd met negatieve gedachten. Ga dan niet meteen bij de pakken neerzitten en denken dat het je toch niet lukt om je negatieve zelfbeeld te verbeteren. Zet dan juist door in plaats van jezelf te ontmoedigen. Je zelfbeeld versterken kost tijd en gaat met vallen en opstaan. Wees niet te streng voor jezelf, want dan ga je enkel je negatieve zelfbeeld voeden. Let it go als het even niet lukt, morgen is weer een nieuwe dag!:) 

No Comments

Leave a Reply