Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Goede voornemens? Met deze effectieve tips ga jij ze dit jaar wel realiseren!

Afvallen, meer sporten, gezonder eten, minder op social media en zuiniger aan doen met geld. Het nieuwe jaar starten we massaal met onze goede voornemens, zodat we hopelijk een top jaar tegemoet gaan. Maar hoe graag we onze voornemens ook willen realiseren, circa 83 % van alle voornemens sneuvelt. 

Ik herken het maar al te goed. Januari was voor mij hét moment om alles wat mij beperkte achter mij te laten. Dé maand om met een schone lei te beginnen. Maar eind januari waren mijn ‘slechte gewoontes’ er weer langzaam ingeslopen, en baalde ik dat het mij wéér niet was gelukt om mijn goede voornemens te realiseren. En dat is geen lekker begin van het nieuwe jaar, dat teleurstellende gevoel. 

Je goede voornemens omzetten naar een gewoonte 

Ondanks de jaarlijkse teleurstelling, betrap ik mijzelf erop dat ik elk jaar toch weer een lijst met goede voornemens opstel. Ook dit jaar. Na 20.00 geen telefoon meer (hello digital detox!), niet meer snoozen, minder stressen, en minderen met koffie. Om het voor mijzelf goed te praten: 

Volgens psychologen is het maken van goede voornemens zeker geen slecht idee. Je denkt na over je prioriteiten en patronen. Dat is altijd goed. Maar je moet wél zorgen dat het niet bij een voornemen blijft. 

Om goede voornemens werkelijk te realiseren, moeten ze een gewoonte worden. En dat heeft tijd nodig. De mythe luidt dat het 21 dagen duurt om een nieuwe gewoonte aan te leren. Helaas blijkt het in de praktijk een stuk langer te duren om nieuw gedrag aan te leren; we moeten er ruim twee maanden (gemiddeld 66 dagen!) voor uittrekken, voordat we nieuw gedrag toepassen zonder erbij na te denken. Hoe lastiger het goede voornemen is, hoe langer het duurt. 

Binnen die 2 maanden is het dus elke dag bewust voor het nieuwe gedrag kiezen. En dat vraagt om een goede voorbereiding, flink doorzetten en door oncomfortabele momenten heen gaan. Ik zocht voor je uit hoe je van je goede voornemens gewoonten kunt maken, en wat je kunt doen om dit jaar wél je voornemens te realiseren. De beste tips deel ik met jou hieronder! 

Deel 1. Het voorbereiden van je goede voornemens

1. Kies goede voornemens die bij JOU passen 

Kies goede voornemens die bij jou en jouw lichaam passen. Niet elk dieet, manier van trainen of lifestyle is passend voor iedereen. Wat goed voelt voor die fitgirl op Instagram, voelt voor jou wellicht helemaal niet goed. Als jij geen ochtendmens bent, kun je niet van jezelf verwachten om elke ochtend om 06.00 op te staan. En als jij curvy gebouwd bent, wordt het lichaam van Doutzen Kroes krijgen best lastig en een uitputtingsslag (Geloof me, been there done that! Dat wil je echt niet!) 

Vergelijk jezelf dus niet met anderen. Zeker niet met de hoogtepunten en perfecte plaatjes die je online ziet. Het falen, de struggles en het werk achter de schermen, zie je vaak niet op Social media. Door jezelf te vergelijken met hoogtepunten van anderen, lijkt het realiseren van goede voornemens in je verbeelding rooskleuriger dan het in de realiteit is. Het werken aan je goede voornemens brengt dan alleen maar frustratie en teleurstelling met zich mee. 

“Onthoud dat iedereen uniek is, en eigen valkuilen, behoeften en vaardigheden heeft. Laat je inspireren, maar je hoeft niet alles zomaar over te nemen omdat het een trend is of omdat anderen het doen.”

2. Kies voor een motiverende, positieve intentie

In het opstellen van jouw persoonlijke goede voornemens is de reden dat je wil veranderen ook heel belangrijk. Het moet een wens van binnenuit zijn; vanuit een positieve intentie.

We creëer veelal goede voornemens vanuit de criticus in ons die vindt dat we dingen niet goed genoeg doen. Of die zegt dat we niet goed genoeg zijn vergeleken met anderen. Dit soort ‘goede’ voornemens die voortkomen vanuit afkeur, vergelijking en haat, zijn minder makkelijk vol te houden. Je wordt extra streng voor jezelf, en keurt jezelf bij elke ‘misstap’ af. Hierdoor voelt het realiseren van je goede voornemens als een strijd tegen jezelf. En strijden tegen jezelf, is geen helpende gewoonte, maar een ‘overleef mechanisme’ dat je het gevoel geeft dat je aan het overleven bent. (Lees hier het blog ‘van overleven naar leven’)

Probeer dit jaar in het opstellen van goede voornemens je interne motivatie en dialoog te veranderen. In plaats van te zeggen: “Ik ben te dik, ik moet afvallen en net zo dun zijn als…..anders ben ik niet goed genoeg”, kun je beter een positieve en liefdevolle motivatie zoeken. “Ik wil beter voor mijn lichaam zorgen, zodat ik lekker in mijn vel zit en mij fit en energiek voel om mijn dromen te realiseren.” Je kunt dan op een mildere manier met tegenslagen omgaan. Bovendien leiden positieve gedachten tot positieve acties, waardoor het prettiger wordt om aan je goede voornemens te werken.

3. Wees realistisch en concreet

Zeker als goede voornemens vanuit negatieve gedachten voortkomen, stellen we vaak onrealistische eisen aan onszelf. We moeten binnen no-time al onze onrealistische doelen behalen, mogen nooit falen en eisen elke dag dat we ‘on-top of the game’ zijn. Hierdoor maak je het werken aan goede voornemens enorm zwaar en is de kans groter dat je het niet gaat volhouden. 

Om de kans op het slagen van je goede voornemens wel te vergroten, heb je een concreet en realistisch plan nodig. Met nadruk op realistisch. Het realiseren van goede voornemens moet vol te houden zijn, en geen uitputtingsslag worden. Anders kan het nooit een goede gewoonte worden. 

Leg de lat dus niet te hoog, eis niet teveel van jezelf en wil niet te snel te veel bereiken. Het kan niet allemaal in één keer. Het helpt om je goede voornemens in concrete, kleinere subdoelen op te breken. Als je wil leren hardlopen, begin dan met 1 of 2 kilometer. En spreek met jezelf af op welke dagen en tijden je gaat hardlopen. Door het concreet (en meetbaar te maken) motiveer je jezelf, en vergroot je de kans om je goede voornemens te realiseren.

4. Krijg inzicht in je onbewuste patronen en maak een ‘als-dan plan’

In het opstellen van onze goede voornemens richten we ons vooral op bewust, gepland gedrag. Daarbij vergeten we dat 95% van ons gedrag onbewust verloopt. Ons gedrag wordt vooral automatisch gestuurd door omgevingsfactoren en onbewuste invloeden. We zijn als mens geneigd herhaaldelijk hetzelfde te doen in dezelfde situaties. Dit is een patroon. Denk bijvoorbeeld aan snaaien als je alleen bent, of tijdens tv kijken.

Om je goede voornemens te realiseren, moet je patronen doorbreken. Dit doe je door allereerst inzicht te krijgen in je automatische reacties en de behoefte achter deze reacties. Vraag jezelf af welke situaties bepaald gedrag uitlokken. En vervolgens welke behoeften achter je patronen liggen.

Waarom snaai je tijdens tv kijken of als je alleen bent? Wat maakt dat je naar een glas alcohol of een sigaret grijpt? Welke behoefte ligt erachter? Misschien de behoefte aan veiligheid, comfort, of ontspanning?

Als je dit in kaart heb gebracht, ga je nadenken over gezonde alternatieven om deze behoefte in te vervullen. Dit kun je doen met een ‘als- dan- plan’, waarbij je in bepaalde situaties bewust voor ander gedrag kiest. “Als ik tv kijk, dan drink ik een kop thee in plaats van iets te eten om het gezellig te maken”. Door het nieuwe gedrag minimaal 66 dagen bewust vol te houden, programmeer je je hersenen als het ware opnieuw. Hiermee maak je van je goede voornemens, nieuwe gezonde patronen. 

5. Visualiseer je goede voornemens

Een simpel maar effectief trucje om je goede voornemens te realiseren, is niet alleen het visualiseren van je goede voornemens, maar ook de stappen die jij gaat ondernemen om deze te realiseren. Visualiseer hoe jij gezond eet, naar de sportschool gaat, en die zak chips vervangt door een warme kop thee. Door de acties in je brein al voor te stellen, ‘train’ je je brein om in bepaalde situaties anders te reageren. Zie het als een generale repetitie in je hoofd, waardoor het makkelijker wordt om in real life je goede voornemens te realiseren. Maak tevens een visionbord  waarop jij je doelen en gezonde acties visualiseert en kijk er elke dag even naar. Dit is een hele goede manier om jezelf gemotiveerd te houden.

Deel 2. Het realiseren van je goede voornemens in de praktijk. 

Hoewel een goede voorbereiding het halve werk is, zijn actie en doorzetten de andere sleutels tot succes. Zonder actie, blijven je goede voornemens, gewoon voornemens. Hoe mooi en concreet je plan ook is. De onderstaande tips gaan je helpen om in de praktijk je goede voornemens vol te houden. Ook als het even tegen zit!

6. Zorg voor voldoende slaap

Wil jij je goede voornemens doen slagen? Zorg dan dat je genoeg slaapt. Een goede nachtrust is belangrijker dan je denkt. Als je heel moe bent neemt je discipline af en verval je sneller in oude patronen. Bovendien schreeuwt je  lijf om zoetigheid voor meer energie. Niet zo handig als je gezonder wil eten. 

Zorg daarom dat je minimaal 7 uur slaap krijgt per nacht. Het helpt om je wekker te zetten in de avond op een vaste tijd dat je naar bed wil. Of om s’avonds je telefoon weg te leggen. Door het licht van de telefoon maak je minder ‘slaaphormoon’ (melatonine) aan, en blijf je langer wakker. Bovendien geeft social media extra onrust, waardoor je slechter in- en doorslaapt.

7. Wees milder tegen jezelf

“We denken vaak dat het in het nieuwe jaar makkelijker is om onze doelen te realiseren. Maar januari is geen magische maand waarop alles ineens makkelijk is. Je neemt jezelf en al je patronen gewoon mee. Ook in het nieuwe jaar zul je situaties tegenkomen die je uitlokken om terug te vallen in oude patronen.”

Je bent al drie weken lekker bezig. Maar dan eet je toch drie pakken koekjes, of sla je toch die training over en blijf je te lang in bed liggen. Je wordt enorm boos op jezelf en haalt jezelf helemaal naar beneden. “Zie je wel, je kunt dit helemaal niet.” “Wat ben je toch stom en dik”. Hooo stop! Om je goede voornemens te realiseren, gaan we dit dus niet meer doen. 

Verwacht niet van jezelf dat je ineens zonder moeite nieuw gedrag hebt aangeleerd. Nieuwe gewoonten implementeren kost tijd en moeite. Zie het als een baby die leert lopen; het gaat met vallen en opstaan. Word je boos op de baby als het valt? Nee, je moedigt de baby op een milde manier aan weer op te staan en te blijven proberen. Want je weet zéker dat het gaat lukken om te lopen. Deze milde houding gaat jou ook helpen. 

Wees niet te hard voor jezelf en word niet boos op jezelf als je een keer een ‘misstap’ maakt, of je goede voornemen een dag niet lukt. En geef vooral niet meteen op! Moedig jezelf aan en ga de volgende dag liefdevol door met je nieuwe gewoonten. Iedereen heeft weleens een ‘slechte dag’. Een stapje terug of af en toe vallen betekent niet dat je je doel niet gaat behalen. Het zijn momenten waar je van kunt leren, zodat je weer wijzer en moediger door kunt gaan. (Zie punt 8!)

8. Herken de saboteur in jou en leer ervan

We hebben allemaal verschillende ‘saboteur stemmetjes’ in ons, die dingen zegt als: “Nu heb ik het toch al verpest, laat ik maar de hele zak koekjes opeten.” Of “Je bent niet sportief genoeg, die les volhouden lukt je toch nooit’.  De saboteur probeert je met smoezen of negatieve, belemmerende gedachten in je comfortzone te houden. De plek waar het veilig en comfortabel voelt. Maar ook waar jij niet groeit en bloeit als mens. De saboteur in jou is vaak een belangrijke oorzaak dat we terugvallen in oude patronen. 

Als je deze belemmerende gedachten herkent, realiseer je dan dat je er niet in mee hoeft te gaan. Zet er bewust een positieve, helpende gedachten tegenover en zoek zo veel mogelijk bewijzen voor deze nieuwe gedachten. Hiermee versterk je je zelfbeeld, waardoor je positief gedrag stimuleert.

Tip: Probeer elke keer als je een terugslag heb, na te gaan welke saboteur in jou de oorzaak hiervan was. Hierdoor krijg je nieuwe inzichten uit je ‘tegenslag’, die jij in kunt zetten om de volgende keer wel door te zetten en jezelf te motiveren. 

9. Focus op de positieve acties die je onderneemt 

Kijk elke dag even terug op de positieve acties die je hebt ondernomen. Door je te focussen op de positieve dingen die je gedaan hebt om je goede voornemens te realiseren, bouw je bewijs op dat het je wel gaat lukken. Hiermee versterk je je motivatie, en het vertrouwen in jezelf.

Evalueer daarnaast elke maand waar je staat. Wat ging goed, en wat waren de valkuilen? Wat heb je tot nu toe bereikt? Wat kun je de komende maand anders doen? Of gaat het zo prima? Soms ontdek je in de praktijk dat bepaalde dingen wel of niet voor jou werken. Neem deze inzichten mee, en stel je plan bij indien nodig. 

10. Beloon jezelf en houd het leuk

Maak het realiseren van je goede voornemens leuker voor jezelf door jezelf te belonen. Trakteer jezelf op iets fijns of leuks als je een subdoel hebt behaald. Of als je een week lang jouw goede voornemens hebt gerealiseerd. Beloon jezelf bijvoorbeeld met een nieuwe jurk, een dagje sauna, of op een heerlijk diner bij jouw favoriete restaurant.

Of werk samen met een vriendin aan het realiseren van je goede voornemens. Ga samen sporten, kook samen nieuwe gezonde gerechten en bespreek je voortgang of valkuilen. En vier ook je overwinningen samen! Door je overwinningen te vieren, hoe klein ze ook zijn, word je je bewuster van hoe goed je bezig bent. Dit werkt motiverend en zorgt ervoor dat je dit jaar van jouw goede voornemens, nieuwe, gezonde gewoontes gaat maken!

Zo, nu je inzichten hebt hoe je jouw goede voornemens kunt realiseren, is het tijd om aan de slag te gaan. Wat zijn jouw goede voornemens? En heb jij nog een andere goede tip om je goede voornemens te realiseren? Laat het hieronder in een reactie weten! 

Leave a Reply