Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Herstellen van overspannenheid. Een stappenplan en 12 tips.

Herstellen van overspannenheid, hoe doe je dat? In het vorige blog schreef ik over de 12 signalen van overspannen zijn. En dat het het belangrijk is om deze signalen te herkennen, want pas dan kun je er wat aan doen. Wellicht herken je deze signalen, en realiseer je je dat je overspannen bent, of tegen overspannenheid aanzit. 

Help! Wat nu? Hoe herstel je van overspannenheid? Waar begin je? Je hoofd zit waarschijnlijk al vol genoeg. Je zit niet te wachten op nog meer stress of dingen die moeten. Dit blog is daarom geschreven om je te helpen op een relaxte, haalbare en behapbare manier stappen te nemen om te herstellen van overspannenheid. 

Je bent ontzettend moedig 

Overspannen zijn, of er tegenaan zitten is geen pretje. Het voelt alsof je aan het overleven bent, en soms kost het veel moeite om de dag door te komen. Misschien heb je het gevoel dat er iets mis met je is. Overspannen zijn gaat namelijk vaak gepaard met onzekerheid, twijfel, een gevoel van niet goed genoeg zijn. Gedachten als “Wat is er mis met mij?” “Waarom kan ik het niet aan?” “Ben ik wel goed genoeg?” “Ik ben een zwakkeling en moet gewoon harder worden,” zijn niet vreemd als je overspannen bent. 

Herken je dat? Voordat je verder leest, wil ik dat je weet dat je helemaal goed bent zoals je bent. Overspannenheid kan iedereen overkomen. Ook de personen waar jij tegenop kijkt. Je bent een krachtig persoon, juist omdat je zoveel goeds probeert te doen. Dat jij nu dit doormaakt en ervaart, (en dat je de signalen (h)erkent!) vraagt om heel veel moed en doorzettingsvermogen. 

Overspannenheid is een teken van een disbalans tussen draaglast en draagkracht. Waarschijnlijk heb je veel moeten dragen en meegemaakt in een korte tijd. Misschien heb je een lange tijd onder druk gestaan door bijvoorbeeld werk, studie, een verhuizing of door relationele problemen. Je bleef proberen, doorgaan, wilde het beste van dingen maken, goede resultaten behalen en er voor anderen zijn. Dit heeft heel veel van jou gevraagd op het gebied van moed en doorzettingsvermogen. Je wilde sterk blijven, doorgaan, het beste voor anderen. En daarvoor deed je hartstikke je best. Maar daarin vergat je…. jezelf. 

Een wake up call 

Overspannenheid is een waarschuwingssignaal dat er een grens is bereikt, of dat je zelfs al over je grenzen aan het gaan bent. Hoe gek het ook klinkt; het is een belangrijk moment in je leven. Het laat je zien dat wat je deed niet meer werkt voor jou, en dat er iets mag veranderen. Overspannenheid kan daarmee –  als je er goed mee omgaat – een positieve keerpunt zijn in je leven. Veel mensen die overspannen waren hebben aspecten in hun leven veranderd, waardoor ze niet meer ‘overleven’, maar echt zijn gaan leven. Het overspannen zijn was voor hen een wake-up call, waardoor ze realiseerden dat ze maar één leven hebben en er het beste van mogen maken. En dat geldt ook voor jou; jij hebt maar één leven, en verdient het om er het beste en fijnste leven van te maken. 

“Realiseer je dat ook jij mag leven. Echt leven. En geluk, ontspanning, en plezier in je leven mag ervaren. Het leven hoort niet continu vechten en overleven te zijn.” 

Je kunt herstellen van overspannenheid

Wanneer je overspannen bent, heb je gelukkig de mogelijkheid om te herstellen. Het feit is wel dat je zelf er wat voor moet doen (en laten!), want herstellen van overspannenheid gebeurt niet zomaar. Het vraagt om weer aan jezelf te denken, en tijd voor jezelf te nemen. Dat is absoluut niet egoïstisch. Integendeel, want juist als je goed voor jezelf zorgt en jij lekker in je vel zit, kun je meer voor anderen betekenen. Als jij weer straalt en goed in balans bent, kun je meer delen en geven. En dat zonder jezelf te verliezen of uit te putten. De onderstaande stappen en tips gaan jou helpen op weg naar herstel! 

“Herstellen van overspannenheid is een uitnodiging om balans te leren houden tussen geven en nemen, tussen ontspanning en inspanning en om dichter bij jezelf te komen. Zodat jij van overleven, naar leven kunt gaan, en het leven kunt leiden waar je diep van binnen écht naar verlangt.

———————————————————————————————————————————————————————————————————

De drie fases van herstellen van overspannenheid

Als je overspannen bent, ben je waarschijnlijk -net als ik- iemand die meteen een oplossing wil. Je wil het liefst NU aan de slag, en morgen al beter zijn. Aanpakken die hap, ACTIE. Maar dat is nu juist wat niet de bedoeling is. Herstellen van overspannenheid vraagt om rust, tijd en vooral geduld. Het kan een paar weken – en in zwaardere gevallen – maanden duren voordat je hersteld bent. Als je echt wil herstellen en er beter uit wil komen, heb je alle fases te doorlopen, en jezelf de tijd te geven om je beter te voelen. Het is een langzaam proces, met vallen en opstaan. 

Fase 1. Accepteren, steun zoeken en tot rust komen.

De eerste stap bij herstellen van overspannenheid, is het erkennen en accepteren dat je overspannen bent. (Of er tegenaan zit.) Waarschijnlijk voel je je heel moe, en overbelast. Je hoofd staat op knappen, je zit vast in je gespannen ‘overleef modus’. In deze fase is het niet de bedoeling om meteen dingen op te lossen en je hele leven drastisch om te gooien. Je kunt nu niet helder nadenken over wat je wil. Dat kan alleen vanuit ontspanning. Daarom heb je in deze fase eerst te accepteren dat je rust nodig hebt, hulp te zoeken en vervolgens rust te nemen.  

Tip 1. Stap uit de weerstand en erken dat je overspannen bent 

Accepteren dat het even niet goed met je gaat is voor veel mensen lastig. Je wil zo graag door, en niemand teleurstellen. De kans is groot dat je in de weerstand schiet en struggled met schuldgevoelens en kritiek op jezelf. “Ik kan toch niet zomaar iedereen laten vallen?” “Ik moet gewoon harder doorgaan, ben een zwakkeling.” Dit is de stem van de innerlijke criticus of de perfectionist in jou. Luister hier niet naar! Want het gaat je niets goeds brengen en is bovendien niet waar.

Weerstand en je verzetten tegen dat wat er nu is en hoe jij je nu voelt, maakt het alleen maar zwaarder. Bedenk dat je serieuze klachten hebt, en dat als je zo doorgaat, de stress een blijvend negatief effect op je lichaam zal hebben. Het kan zelfs leiden tot een burn-out, waardoor je nog verder van huis bent. Je hebt maar één lichaam, wees er dus zuinig op!  

Tip. 2 Zoek steun  

Veel mensen die zich overspannen voelen durven geen hulp te vragen. Ze blijven hierdoor te lang rondlopen met klachten. Toch is hulp vragen cruciaal als je wil herstellen van overspannenheid, want de kans is groot dat je er zelf niet uit gaat komen. Neem daarom iemand in vertrouwen over je klachten en praat met je huisarts. Een huisarts weet welke weg je kunt bewandelen om beter te worden.

Ga tevens het gesprek aan met je leidinggevende. Leg uit dat het even niet goed met je gaat en dat je op verzoek van de huisarts rust nodig hebt. Je manager zal – als het goed is – samen met jou zoeken naar een oplossing, en je tijdelijk ziekmelden. Sommige organisaties hebben een vertrouwenspersoon of bedrijfsarts die je steunen in het hersteltraject. Ben je bang dat je contract niet verlengd wordt als je voor jezelf kiest? Vraag je dan af of je überhaupt voor een organisatie wil werken die jou niet support om beter te worden. 

Een luisterend oor is helend; het geeft je het gevoel dat je er niet alleen voor staat. Een ander kan je steunen en met je meedenken in je weg naar herstel.

Tip 3. Neem rust, rust en nog meer rust 

Je lichaam en mind hebben in deze fase rust nodig. Je hebt uit je stress-modus te komen, en de enige manier om dat te bereiken is niks moeten. Stop (tijdelijk) met je verplichte werkzaamheden, en focus enkel op ontspanning. Vraag aan je partner of vrienden of ze taken van je over kunnen nemen.

Het betekent niet dat je de hele dag in bed hoeft te liggen, maar doe vooral dingen die jou opladen. Wandelen in de natuur, naar de sauna gaan, yoga, een hobby uitoefenen, thee drinken met een vriendin, of heel rustig sporten en wandelen helpen je om je hoofd en lichaam tot rust te brengen. En als je wel voelt dat je de hele dag in bed wil liggen, doe dat dan. Ook dat mag – alles wat jij voelt dat je nodig hebt om op te laden is goed. Misschien is het even wennen in het begin, of voelt het nutteloos voor je. Maar weet dat dit juist precies is wat jij nu nodig hebt om verder te kunnen. Rust, rust en nog eens rust. 

“Take care of yourself, you can’t pour from an empty cup.” 

———————————————————————————————————————————————————————————————————

Fase 2. Inzichten vergaren

Weet dat rust essentieel is om weer ruimte in je hoofd te creëren, maar ook dat het een tijdelijke oplossing is. Op een gegeven moment moet je de dagelijkse taken weer oppakken. Om te voorkomen dat je terugvalt, is het belangrijk om te onderzoeken waar jouw stress vandaan komt. Want pas dan kun je er wat aan doen!  

Tip 4. Onderzoek de dieperliggende oorzaken van de spanningen

We proberen vaak allerlei tools om de dagelijkse stress te verminderen. Dat is behulpzaam, maar pakt niet de kern van het probleem aan. Om tot een langdurige oplossing te komen, is het belangrijk om te onderzoeken wat de stress veroorzaakt waar jij al die tools voor nodig hebt. Het kan voortkomen uit werkdruk, een stressvolle thuissituatie, maar ook door werk te doen dat niet bij je past. Dit kan enorm veel (mentale) energie kosten.

Andere oorzaken van stress kunnen weinig zelfvertrouwen of een laag zelfbeeld zijn. (Waar weer een andere oorzaak onder ligt). Je wil dan alles onder controle houden, dingen perfect doen, continu doorgaan om fouten te vermijden, geeft geen grenzen aan en durft geen nee te zeggen. Dit veroorzaakt veel stress, omdat je nooit echt kunt ontspannen door de onderliggende angst om niet goed genoeg te zijn. Herkenbaar? Een coach of psycholoog kan samen met jou op zoek naar de dieperliggende oorzaak én de oplossingen voor het werkelijke probleem. 

“Als je geen vertrouwen hebt in jezelf en in jouw kunnen, of een laag zelfbeeld hebt, kun je je niet overgeven aan het leven. Je wil dan continu mensen pleasen en alles krampachtig onder controle houden om falen te voorkomen. Dit geeft enorm veel (onbewuste) stress.”

Tip 5. Bekijk je copingstrategieën bij stress

Welke coping/overleefstrategieën gebruik jij als je stress ervaart? Grijp je naar alcohol, drugs, sigaretten of eten? Of ga je nog harder werken, word je boos op anderen, trek je je terug of ga je heel hard feesten als je stress ervaart? Sommige reacties op stress helpen je niet om beter met een situatie om te gaan, maar maken het soms zelfs erger. Het zijn vaak vermijdende reacties, waardoor de stress zich op langere termijn opbouwt.

Ook al ben je straks hersteld en heb je de kernoorzaak aangepakt, op sommige momenten in je leven zul je hoe dan ook stress ervaren. Als je op een constructieve manier met stress om leert gaan, voorkom je dat je er in de toekomst aan onderdoor gaat. Daarom is het belangrijk om in kaart te brengen hoe jij op stress reageert. Helpen deze reacties jou, of werken ze jou tegen? Wat gaat jou wel helpen op momenten dat jij stress ervaart? (Zie ook punt 7) 

Top 6. Wat werkt wel voor jou? Onderzoek de energieslurpers en energiegevers

“We doen vaak dingen zoals het hoort, of zoals we denken dat anderen het van ons verwachten. Ook als dit niet bij ons past. Daarbij vergeten we onszelf de vraag te stellen: “Wat werkt wel voor mij? Wat past wel bij mij?” 

Als je je herkent in overspannenheid, leefde je de afgelopen tijd waarschijnlijk op de automatische piloot. Misschien volgens de verwachtingen van anderen, of ‘zoals het hoort.’ Maar kennelijk werkt dat niet voor jou. Om te herstellen van overspannenheid, heb je weer naar jezelf te leren luisteren. Jij bent uniek. Onderzoek daarom wat voor JOU werkt. Wat voelt goed en wat voelt niet goed voor jou? Als je dit helder hebt, kun je je leven inrichten op een manier die bij jou past. Dit geeft je veel meer energie. 

Om erachter te komen wat wel en niet voor jou werkt, schrijf je 1 of 2 weken jouw dagelijkse activiteiten op. Bekijk aan het eind van elke dag en week welke dingen/mensen jouw energie ontnemen en welke jou energie geven. Hoe kun jij de energie slurpers drastisch verminderen, en energiegevers meer integreren in je dagelijks leven? Je hoeft niet meteen je hele leven om te gooien; kleine veranderingen kunnen al helpen. Bijvoorbeeld vaker thuiswerken, je dag anders inrichten, tussen je werk door even wandelen in het bos, vaker yoga doen etc. 

———————————————————————————————————————————————————————————————————

Fase 3. oplossingen integreren en opbouwen

Nu je helderheid hebt gecreëerd in hoe jij met stress omgaat, wat de kernoorzaak is, en wat jouw energie geeft en ontneemt, ga je aan de slag met het integreren van nieuwe gewoonten. Simpele dingen die jou helpen om dicht bij jezelf te komen en te blijven, terwijl je weer je leven opbouwt. Neem hier alle tijd voor, en voel wat je wel en niet aankunt. In deze fase leer je anders om te gaan met uitdagingen en reacties op stress, en het leven in te richten op jouw manier. Je creëert een stevig fundament, dat jou gaat helpen om echt te leven. 

Tip 7. Implementeren van ontspanningsmethoden & een gezonde lifestyle  

Oefen met nieuwe gewoontes en activiteiten die jou helpen om beter balans te houden tussen in-en ontspanning. Dit kun je op je eigen manier invullen: De één wordt ontspannen van wandelen of boksen, de andere van yoga, meditatie, of mindful leven. Doe elke dag iets kleins voor jezelf waar jij blij van wordt, en van oplaadt. En doe daarnaast elke week minimaal 1 ‘groot’ ding dat jij leuk vindt, zoals paardrijden, schilderen etc. Pak een oude (of nieuwe) hobby op. Dit soort activiteiten helpen je om in contact met jezelf te komen en te blijven.

Vergeet daarnaast voeding en beweging niet: Een gezonde lifestyle ontzettend belangrijk om te herstellen van overspannenheid, en om gezond en energiek te blijven in de toekomst. Welke verbeteringen kun je aanbrengen in je voedingspatroon? Hoe kun je beweging integreren in je leven? Doe ook dit stap voor stap, zodat het niet overweldigend voelt. 

Reminder: Het is verleidelijk meteen in deze fase te stappen. Maar dit werkt waarschijnlijk averechts. Als je veel stress ervaart is het niet het juiste moment om nieuwe gewoonten aan te leren. Daarvoor moet je echt eerst in de ontspanning zitten en tot rust zijn gekomen. 

Tip 8. Oefen met anders leren denken 

Je mindset heeft een flinke impact op hoe je je voelt. Sommige gedachten maken je onzeker, radeloos of machteloos en zijn echte energie slurpers. Soms zijn niet eens de omstandigheden stressvol, maar vooral de  gedachten die wij erover hebben, en de reactie die daaruit volgt. Realiseer je dat niet alles wat je denkt ook echt waar is. We zien de wereld vanuit onze eigen wereldbeeld, gekleurd door gebeurtenissen in ons verleden en de daaruit voortkomende (soms belemmerende) overtuigingen. Als je leert om je overtuigingen om te buigen naar neutrale of helpende overtuigingen, ervaar je in het dagelijks leven minder stressvolle gedachten. 

Houd een week bij wat je denkt (gedachten) tijdens/na een gebeurtenis, welk gevoel je daarbij ervaart, en welk gedrag er daarop volgt. Dit geeft inzicht in je gedachte proces; je ziet welke (belemmerende) gedachten steeds terugkeren, en welke invloed dat heeft op jouw gedrag. In het gratis Proudly Imperfect werkboek vind je een overzicht om deze oefening uit te voeren. Download hem hier. 

Tip 9. Werk aan je zelfvertrouwen en zelfliefde

Mensen die overspannen zijn geraakt, laten hun zelfvertrouwen en eigenwaarde vaak nog te veel afhangen van hun prestaties op werk en waardering van anderen. Als ze iets (perfect) gepresteerd hebben voelen ze zich goed. Bij fouten en geen waardering van anderen, voelen ze zich slecht en onzeker. Om te herstellen van overspannenheid, mag je daarom werken aan je zelfvertrouwen en eigenwaarde. Dit helpt je om dicht bij jezelf te blijven, steviger in je eigen schoenen te staan, en daardoor ook beter grenzen aan te geven en nee te zeggen. Hoe je dat doet, lees je in hier en hier. Meer tips om eigenwaarde en zelfvertrouwen te vergroten vind je in het boek ‘Proudly Imperfect.’ 

Reminder: Sta jezelf toe om mens te zijn, in plaats van een ‘perfecte robot.’  Het is oké om te vallen en weer op te staan en je soms rot te voelen. Emoties en fouten maken horen bij het leven en bij het mens zijn. Ja, ook de minder prettige emoties. Het is belangrijk om hier uiting aan te geven en te accepteren dat dit bij het leven hoort. Als je dat niet doet, ontken je een deel van wie je bent. En dat leidt tot (onbewuste) stress. Binnenkort schrijf ik een blog over het belang van emoties toelaten, en hoe je meer compassie kunt tonen richting jezelf (en anderen!) 

10. Tip 10. Onderzoek waar je heen wil, en sta elke dag even stil 

Nu je bezig bent om een goede basis neer te zetten, is het ook tijd om na te denken over welke kant je op wil in je leven. Dankzij nieuwe inzichten, en de tijd die je voor jezelf hebt genomen, ben je als het goed is dichter bij jezelf gekomen. En daar past wellicht een heel ander soort leven bij dan voorheen. En misschien ook andere mensen. Vraag jezelf af wat je echt wil. Als alles mogelijk was, en je geen angst zou kennen, wat zou je dan willen bereiken?  Ook hier geldt; je hoeft niet alles in één keer te veranderen. Hoe kun je stap voor stap werken aan het realiseren van jouw (nieuwe) dromen en doelen? Misschien kun je parttime gaan werken, of wil je een andere functie uitvoeren. Het is jouw leven, en jij mag bepalen hoe jij het vanaf nu wil leiden. 

2 do: Het helpt om dagelijks een reflectiemoment in je leven te integreren. Even wat tijd voor jezelf, waarin je antwoord geeft op de vragen als: “Wat ging deze week/dag goed? Waar kreeg ik energie van en waar ben ik dankbaar voor? Waar wil ik morgen/de komende week aan werken en extra aandacht aan geven? En welke acties ga ik daarvoor ondernemen? Door dagelijks even stil te staan bij wat je meemaakt, doet en voelt, kun je beter bijsturen indien dingen niet goed voor je voelen, en zien wanneer je wel goed op weg bent. Zo blijf je tijdens je opbouwproces dicht bij jezelf, en op jouw eigen pad. 

Wat ga jij nu doen, nu je dit blog gelezen hebt? Ik hoop dat je het belang inziet van jezelf de tijd gunnen om te herstellen van overspannenheid. Pak het stap voor stap aan, neem de tijd. En doe vooral wat voor jou werkt. Werkt iets niet? Doe het niet. Maar onthoud wel dat je er niet alleen voor staat; je mag hulp en support vragen. Je staat er niet alleen voor. Wil je meer tips en oefeningen voor meer zelfliefde en zelfvertrouwen? Die vind je in mijn boek Proudly Imperfect, of in het gratis werkboek. En stuur me gerust een mail indien je vragen hebt, of support nodig hebt. 

No Comments

Leave a Reply