Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Het belang van een ochtendritueel + 4 tips om jouw eigen ochtendritueel te creëren

Het belang van een ochtendritueel + 4 tips om jouw eigen ochtendritueel te creëren

Een ochtendritueel? Als je het mij een aantal jaar geleden had gevraagd of ik een ochtendritueel had, dan had ik je waarschijnlijk raar aangekeken. Allereerst had ik geen idee wat ik mij daarbij voor moest stellen. En ten tweede dacht ik alleen maar: waarom zou ik? Ik heb al haast genoeg in de ochtend. Iets extra’s toevoegen heeft toch geen nut? 

Ik was een echte snoozer die vastgeplakt zat aan mijn telefoon. Ik hoefde mijn ogen maar te openen en ik scrolde alweer door social media. Tussendoor doezelde ik af en toe weer weg, om vervolgens geschokt wakker te worden van de zoveelste irritante beeb. Pas als ik écht eruit moest, sprong ik gehaast uit bed. Ik had nog net tijd om even te douchen, wat mascara op te doen en mij aan te kleden. Ontbijten deed ik wel op kantoor. Maar als ik daar bezweet van het haasten aankwam, was er zelden tijd om even rustig te landen. Het gevolg? Een gestreste dag, een sacherijnige ik. En aan het eind van de dag was ik zo gaar, dat ik geen zin meer had om iets voor mezelf te doen. 

Van snoozen naar ochtendritueel

Herkenbaar? Dan weet je vast ook dat dat niet echt een lekker begin van de dag is. En ook hoe vervelend het voelt als je het idee hebt dat de rest van de dag achter de feiten aanloopt. Hoe gestresst en gehaast je ook doet; je haalt de tijd niet in. Het enige resultaat is dat jij je niet lekker voelt, niet geniet van wat je doet en geen tijd hebt voor de dingen die écht belangrijk voor je zijn. Super zonde. 

In mijn weg van overleven naar voluit leven, realiseerde ik mij op een gegeven moment dat mijn dagelijkse keuzes veel invloed hebben op hoe ik mij voel en mijn leven vormgeven. Zo ook hoe ik mijn dag begin: in bijna alle boeken die ik had gelezen over succesvolle en gelukkige mensen, kwam namelijk naar voren dat ze een ochtendritueel hebben. 

Dat zette me aan het denken. Wat als ik zou stoppen met snoozen en een ochtendritueel zou creëren? Zou ik mij dan beter voelen? Wat had ik te verliezen? Die paar gemiste social media berichten? Een paar minuten extra ‘slaap’ waardoor ik mij alleen maar vermoeider voelde?

Ik had niets te verliezen, alleen maar wat te winnen door een ochtendritueel te creëren. 

Nu een paar jaar later, is een ochtendritueel niet meer weg te denken uit mijn leven. Ik heb ervaren hoe fijn het is om in de ochtend tijd te nemen voor de dingen die belangrijk voor je zijn. En dat als jij de dag relaxt begint, het een positieve invloed heeft op je leven. Als jij voluit wilt leven en het leven wilt creëren waar je echt naar verlangt, raad ik het zeker aan om een ochtendritueel te implementeren. 

Is het het echt waard?

Misschien vraag je je af: “maar hoe doe ik dat dan? Ik heb het al druk genoeg. Is het het echt waard om s’ochtends meer dingen toe te voegen?”

In dat geval wil ik je vragen om eens over het volgende na te denken: wat heb je te verliezen? Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Hoe zou je leven er over een jaar uitzien, als jij in de ochtend zo gehaast blijft en daardoor de rest van de dag gestrest doorbrengt?

En nog belangrijker. Hoe zou jouw leven er over een jaar uitzien als jij WEL een ochtendritueel hebt, waarin je tijd besteedt aan dingen die voor jou echt belangrijk zijn? Aan dingen die jou versterken en blij maken? Stel je dat eens voor, en voel het verschil. Nog niet overtuigd? Lees dan snel verder over het belang van een ochtendritueel.

Waarom is hoe je de dag begint zo belangrijk?

Eigenlijk heb je het antwoord al kunnen lezen in mijn verhaal hierboven: een ochtendritueel verandert je leven positief. Dankzij een ochtendritueel begin je de dag op een voor jou zo fijn mogelijke en stress-vrije manier. Je start je de dag daardoor niet alleen prettiger, maar je voelt je ook de rest van de dag lekkerder in je vel. En dat heeft weer invloed op hoe jij je leven vormgeeft. 

Vanuit rust en een flow maak je namelijk hele andere keuzes dan vanuit stress en haast. Vanuit stress reageren we eerder uit onze oude belemmerende patronen en automatismen. Ervaar je rust, dan heb je meer ruimte om bewust keuzes te maken wat je (re-)acties betreft. En alle kleine acties bij elkaar vormen samen je leven. Je ochtendritueel heeft dus veel invloed op hoe jij je leven vormgeeft. Het helpt je om voluit te leven en het leven te creëren waar jij naar verlangt.

Hoe ziet een goed ritueel in de ochtend eruit?

Een goed ochtendritueel is iets wat je elke ochtend doet om de dag zo fijn mogelijk en stressvrij te beginnen. Het geeft jou een reden om uit bed te komen, en zorgt een stevige fundering voor de rest van de dag. Het weerspiegelt wat voor jou belangrijk is. Wat een goed ochtendritueel is, is dus voor iedereen verschillend. Iedereen is namelijk anders en ieder mens heeft diverse wensen en behoeften. 

Zo kun je tijdens je ochtendritueel werken aan je zelfvertrouwen, of ervoor kiezen om extra tijd te besteden aan je dierbaren. Misschien wil je in de ochtend juist iets doen om je mentale en fysieke gezondheid te verbeteren, zoals sporten of tijd maken om gezond te ontbijten. 

Door een goede start van de dag, zorg je voor een krachtig en positief gevoel vóórdat de dag überhaupt echt begonnen is. Dat gevoel neem je de rest van de dag met je mee. 

Een paar voorbeelden ter inspiratie zijn: 

Lezen: Begin de dag met een goed boek en een heerlijk kopje koffie. Het lezen van boeken inspireert je en ontspant. Het helpt je focussen op het nu en geeft rust in je hoofd. Heel fijn om de dag mee te beginnen. 

Mediteren: Ik mediteer ik elke ochtend 10 minuten via een meditatie op Youtube. Het helpt mij om vanuit een diepe rust en vertrouwen de dag te beginnen. Door te focussen op je adem en even naar binnen te keren, kalmeer je je zenuwstelsel. Dat zorgt voor een kalm en gefocust gevoel dat je de rest van de dag met je meedraagt.

Bewegen: Daarnaast begin ik de dag met yoga, wandelen, rustige stretches of juist met een pittige workout. Afhankelijk van hoe hoog ik in mijn energie zit en waar mijn lichaam behoefte aan heeft. Bewegen brengt ontspanning en daarmee energie terug in je lijf. En een krachtige workout helpt je om de dag zelfverzekerd te beginnen. 

Bed opmaken: Je bed opmaken in de ochtend heeft meer voordelen van je denkt. Je hebt sowieso al een hele simpele taak afgerond, wat je motivatie een boost geeft. Uit onderzoek blijkt dat je beter slaapt als je je bed opmaakt. En daarnaast ziet je slaapkamer er opgeruimd uit, wat meer rust geeft in je hoofd. 

In je dagboek schrijven: De ochtend is een heel goed moment om even in te checken met jezelf, in plaats van op social media. Je bent dan nog helder in je hoofd, waardoor je sneller antwoorden vindt op dingen waar je mee zit. Dit helpt je om dicht bij jezelf te blijven. 

Positieve affirmaties en dankbaarheid: Benoem positieve affirmaties + vijf dingen waar je dankbaar voor bent. Positieve affirmaties zijn positieve gedachten die je een paar keer herhaalt. Zowel positieve affirmaties als dankbaarheid helpen je om je mindset te versterken en je dag positiever te ervaren.

Gezond ontbijten en hydrateren: Neem de tijd om bewust te genieten van een gezond ontbijt. Zelf start ik de dag met verse selderijsap, (lees hier waarom). Door de dag met een gezond ontbijt en gehydrateerd te beginnen, geef je je lichaam de nodige energie. Daarnaast zet je ook wat voeding betreft de toon voor de rest van de dag: het helpt je om gedurende de dag gezondere keuzes te maken. 

Visualisatie: Lig jij als je wakker wordt meteen al te piekeren over alles wat mis kan gaan? Draai dit eens om: visualiseer hoe jij wel wilt dat je dag verloopt. Hierdoor bereid je jezelf mentaal voor op de dag en heb je een positieve focus. Je begint dan niet met angst, maar met rust en vertrouwen, wat een positief resultaat vergroot. 

Connect: Op de dagen dat ik bij mijn vriend ben, starten we de dag met een kop koffie in bed. Soms zitten we wel een uur te praten, en bespreken we belangrijke onderwerpen. Dingen waar we anders geen tijd voor zouden hebben gedurende de dag. Tijd besteden aan verbinding met de mensen waar je van houdt, is een krachtig ochtendritueel. Mensen maken je leven waardevol, en geven voor een groot deel betekenis aan je leven. Zonde om hier aan voorbij te gaan. 

En nu jij: creëer je eigen ochtendritueel

Genoeg inspiratie? Dan is het tijd om je eigen ochtendritueel te creëren. Deze 4 tips helpen je daarbij: 

Tip 1. Je ochtendritueel reflecteert wat je belangrijk vindt 

Bedenk goed wat je wilt bereiken met een ochtendritueel. Wil jij je gezonder en relaxter voelen? Meer tijd hebben voor je naasten? Je zelfvertrouwen bouwen? Werken aan je eigen bedrijf? In een ochtendritueel maak je plaats voor wat jij echt belangrijk vindt, en wat door de drukte van alledag vaak een laatste plaats krijgt. Je ochtendritueel weerspiegelt daarmee je kernwaarden. Zo is een van mijn kernwaarden gezondheid; dit komt terug in mijn ochtendritueel (bewegen, mediteren, gezond ontbijten etc). Mijn kernwaarde persoonlijke ontwikkeling komt terug in het ritueel lezen in de ochtend. 

Tip 2. Maak je ochtendritueel concreet

Wat voor acties kun je ondernemen om je doelen te bereiken? Hoe ziet jouw ideale ochtendritueel er concreet uit? Hoeveel tijd heb je er voor nodig? Weten wat je wilt bereiken met je ochtendritueel is niet genoeg; je moet het concreet maken. Voor je zien. Dat betekent dat je heel duidelijk voor jezelf hebt wat, hoe, hoe laat en wanneer je iets gaat doen. Je weet dan in de ochtend precies wat je moet doen. Hiermee is de kans groter dat je het ook werkelijk gaat doen. 

Dus als je gezond wil ontbijten, maak je voor jezelf concreet wat ‘gezond ontbijten’ is. Bijvoorbeeld: “ik eet elke dag om 07.00 een bord havermout of een groene smoothie en leg mijn telefoon dan weg.” Of: “Ik sta om 07.00 op en ga dan een half uur in bed lezen met een kop koffie. Mijn telefoon blijft uit. Om 07.30 mediteer ik 10 minuten en pas daarna maak ik mij rustig klaar voor de dag.”

Tip 3. Goede voorbereiding 

Vraag jezelf af wat je vooraf alvast kunt doen om het uitvoeren van je ochtendritueel makkelijker te maken. Een goede voorbereiding is namelijk het halve werk. In de ochtend heb je echt geen zin om extra na te denken of dingen op te moeten zoeken. Leg daarom bijvoorbeeld de avond van tevoren alvast je sportmat en sportkleding klaar. Zet de Youtube workout video klaar op je computer. Wil je gezonder ontbijten? Snijd alvast de ingrediënten voor je smoothie, en leg dit klaar in je koelkast. Op tijd naar bed gaan zodat je de volgende ochtend eerder op kan staan, valt ook onder een goede voorbereiding.

4 Doorzetten: consistentie is de sleutel tot succes

Een ochtendritueel wordt pas een ochtendritueel als je het vaker herhaalt. Je moet er dus een gewoonte van maken door het elke dag te doen. Dat vraagt om doorzetten, zeker in het begin. Alle nieuwe gedragingen roepen in eerste instantie weerstand op, omdat je hersenen het nieuwe gedrag nog niet gewend zijn. Maar juist door het wel te doen, wennen je hersenen eraan en wordt het steeds makkelijker. 

Een trucje wat je kunt toepassen is visualisatie. Je beeldt je dan de avond ervoor in hoe jij de volgende ochtend je ochtendritueel uitvoert. Hierdoor bereid je je hersenen als het ware voor, waardoor het makkelijker wordt om het gedrag in real life uit te voeren. Vergeet je toch een keer je ochtendritueel uit te voeren? Straf jezelf dan niet af, maar pak het gewoon de volgende dag weer op. Het wordt steeds makkelijker! 

Wil je eerder opstaan om je ochtendritueel uit te voeren? Lees dan eens dit blog over hoe het jou gaat lukken om vroeg op te staan. You’ve got this!

No Comments

Leave a Reply