Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Je veerkracht vergroten voor meer zelfvertrouwen en rust. Zo doe je dat

Veerkracht vergroten is een goede manier om je zelfvertrouwen een boost te geven. Hoe groter je veerkracht, hoe meer je in jezelf gelooft dat je het leven aankunt en hoe makkelijker jij ‘terugveert’ na tegenslag. Dit is belangrijk, want soms loopt het leven niet helemaal zoals we hopen. In tijden van crisis (zoals nu), grote veranderingen, of het wegvallen van dingen waar jij houvast in vindt, is veerkracht heel behulpzaam. Het zorgt ervoor dat je je stabieler voelt, wat er om je heen ook gebeurt. Het is de ‘I got this’ factor’, waardoor je steviger in je schoenen staat en meer rust ervaart in het leven. 

Het belang van veerkracht vergroten

Als onze verkracht laag is, hoeft er maar iets te gebeuren wat we niet verwachten of willen, en we worden emotioneel instabiel. Boosheid, angst, verdriet, nemen de overhand. Emoties krijgen dan zoveel grip op je, dat het voelt alsof je erdoor overspoelt raakt en alle controle kwijt raakt. Dit kan het gevoel geven dat je machteloos bent, waardoor je sneller in belemmerende patronen valt. Patronen als overeten, dingen uitstellen of niet doen, piekeren, negatief over jezelf denken, of explosief reageren tegen anderen.

Het gevolg is dat je in een negatieve spiraal komt, en een lastige situatie daarmee nog moeilijker wordt dan het al is. Hoe vaker je dit soort situaties ervaart, hoe zwaarder het leven voelt en hoe meer je het idee krijgt dat je het leven niet aan kunt. En dat is vaak helemaal niet nodig! Door je veerkracht te vergroten kun jij het leven (inclusief tegenslagen) beter aan.

Je veerkracht vergroten: hoe doe je dat?

Veerkracht is het vermogen om op een constructieve (helpende) manier om te gaan met tegenslagen, waardoor je sneller ‘terugveert’ na tegenslag.  

Veerkracht heeft te maken met het geloof in het vermogen dat je het leven aankunt. Je hebt niet altijd invloed op de situaties om je heen, maar wel hoe jij erop reageert. Hoe groter jouw veerkracht, hoe constructiever jij kunt reageren in lastige situaties. Bij een tegenslag voel je je even rot, maar je blijft er niet langer in hangen dan nodig. Je pakt jezelf bij elkaar, en zoekt naar mogelijkheden om het beste van een situatie te maken en oplossingen te zoeken. Daarmee voelt het leven minder zwaar, durf je meer en zit jij lekkerder in je vel. Dat klinkt heel fijn, niet? Maar hoe doe je dat, je veerkracht vergroten? De onderstaande tips gaan je daarbij helpen.

1. Bewuster reageren  

Op bepaalde situaties heb je niet altijd invloed. Waar je wél invloed op hebt is hoe jij met een situatie om wil gaan. Bewust je reacties sturen in lastige situaties helpt je om je veerkracht te vergroten. 

Dit begint met het leren beheersen van je ‘impuls reacties’ die voortkomen uit de eerste hevigheid van een emotie. Dit kun je doen door niet direct in de actie te schieten, maar even stil te staan en te observeren wat er in jou gebeurt als je overspoelt wordt door emoties. Welke emotie voel je? Uit welke gedachten komt deze emotie voort?

Door bewust je emoties te leren voelen, en te onderzoeken vanuit welke gedachten ze voortkomen, krijg je meer grip op je reacties. (Hoe je dat doet lees je hier.) De hevigheid van een emotie ebt meestal na 5 minuten weg als je er de ruimte aan geeft. Er komt dan ruimte voor rust, van waaruit je veel bewuster kunt kiezen voor een positieve, helpende reactie. 

2. Versterk je mindset 

Een andere belangrijkste stap om je veerkracht te vergroten is het versterken van je mindset. Hoe meer negatieve overtuigingen je over jezelf en het leven hebt, hoe lager je veerkracht is. Negatieve gedachten over een situatie leiden namelijk tot meer negatieve emoties, waardoor een situatie zwaarder voelt. Hoe meer grip je op je gedachten hebt, hoe positiever jij op een situatie kunt reageren. 

Een mindset waarin je gedachten neutraal of positief zijn, helpen je in het vergroten van je veerkracht. Dit kun je trainen door dagelijks op te schrijven hoe jij denkt, en te onderzoeken welke overtuigingen hieronder liggen. Door deze negatieve overtuigingen vervolgens om te buigen naar neutrale of positieve gedachten, word jij veel veerkrachtiger. Want overtuigingen als ‘Ik kan het leven niet aan’ of ‘Ik ben ook niks waard’, hebben een hele andere invloed op je veerkracht dan gedachten als ‘Ik kan het leven aan’ en ‘Ik ben waardevol’. Waar kies jij voor? In het gratis Proudly Imperfect werkboek vind je oefeningen om je mindset te versterken.

3. Ontwikkel meer zelfkennis om je veerkracht te vergroten

Hoe meer inzicht je in je kwaliteiten én valkuilen hebt, hoe beter je om weet te gaan met lastige situaties. Je kunt dan een als-plan maken, waarin je inzichtelijk maakt welke triggers jou uit balans brengen. En ook wat je nodig hebt om je weer beter te voelen. Hierdoor voorkom je dat situaties escaleren, en bespaar je energie waardoor je veerkracht vergroot in lastige situaties.

Wat zijn jouw valkuilen/triggers? Denk bijvoorbeeld aan een onbekende omgeving, een onverwachte gebeurtenis, te veel negatief nieuws, honger, vermoeidheid, eenzaamheid etc. Vervolgens breng je in kaart welke persoonlijke kwaliteiten en dingen jou helpen op momenten dat je deze triggers ervaart. Welke kwaliteiten helpen je om op een prettigere manier te reageren als je getriggerd wordt? Wat heb je in deze situaties nodig om je beter te voelen?

4. Voorbereiden, plannen en bijstellen indien nodig

Mensen die plannen maken en daarbij rekening houden met onverwachte veranderingen zijn veerkrachtiger. Veerkrachtige mensen hebben doelen die hen gemotiveerd houden en naar de toekomst laten kijken, maar houden daarbij wel rekening met diverse scenarios. Ze weten dat dingen soms anders lopen, en dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Ze zorgen voor een goede voorbereiding, maar tonen veerkracht door hun plannen aan te passen of los te laten indien nodig.

Wil je je veerkracht vergroten, maak dan plannen om bij je doel te komen, maar staar niet blind op één manier om daar te komen. Natuurlijk hoop je dat dingen gaan volgens plan, maar probeer ook te oefenen met het loslaten en aanpassen. Dit helpt hen om beter met onverwachte situaties om te gaan. Want soms blijkt een plan in realiteit niet haalbaar, of werkt iets anders beter doordat de omstandigheden veranderen. Maak dan een nieuw plan, en houd daarbij rekening met deze nieuwe omstandigheden.

5. Verantwoordelijkheid nemen om je veerkracht te vergroten 

Mensen die zich afhankelijk opstellen van anderen ervaren minder veerkracht. Ze staan niet op eigen benen, maar leunen te veel op anderen.  Soms hebben we dit niet eens door, en vinden we het ‘wel makkelijk’. Maar het helpt niet om je veerkracht te vergroten. 

Wil je je veerkracht vergroten? Oefen dan om meer op eigen benen te staan en de leiding terug te pakken over je leven. Als iemand anders altijd jouw problemen oplost, pak ze dan wat vaker zelf aan. Regelt iemand anders altijd jouw vakanties? Bied eens aan te helpen, of doe het zelf. Dit voelt in het begin misschien nog eng omdat je het niet gewend bent. Maar hoe meer je dit doet, hoe meer vertrouwen je krijgt in je vermogen om zelf dingen op te lossen. Je leert hiermee oplossingsgericht te denken en dingen aan te pakken, wat helpt om je veerkracht te vergroten.

Dit neemt overigens niet weg dat je nooit om hulp mag vragen. Hulp vragen is iets anders dan je afhankelijk opstellen, want je neemt nog altijd zelf de verantwoordelijkheid voor je uitdagingen.

6. Focussen op dankbaarheid en positiviteit

Een goede manier om je veerkracht te vergroten is door te oefenen met dankbaarheid en positiviteit. Mensen die dankbaar zijn, staan vaak positiever in het leven. Ze zien in lastige stuitjes ook dingen die wel mooi en goed zijn. Hiermee vergroten zij hun veerkracht, omdat ze kansen en oplossingen zien in situaties waarin anderen bij de pakken neerzitten. Dit vergroot niet alleen je oplossingsvermogen, maar verbetert ook je gemoedstoestand. Je ervaart namelijk meer hoop, omdat je niet in gebrek, maar in kansen en overvloed denkt.

Om je veerkracht te vergroten helpt het om elke dag minimaal 5 dingen op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Ook in tijden waarin alles goed gaat is het goed dit te blijven doen, want hiermee versterk je de gewoonte om je op het positieve te focussen. In moeilijke tijden vallen nog niet ingesleten patronen namelijk snel weg.

7. Angst overwinnen en discomfort ervaren

Als je veerkracht laag is, is de kans groot dat je dingen die je eng vindt uitstelt of helemaal vermijdt. Je blijft liever in je ‘veilige’ comfortzone. Hier voelt het comfortabel, maar het helpt je niet om te groeien of om je veerkracht te vergroten. Hierdoor loop je mooie kansen mis die je helpen het leven te creëren waar je echt naar verlangt. 

Door je angsten juist wel aan te gaan en te leren discomfort te verdragen, oefen je met het vergroten van je veerkracht. Want elke keer als je iets doet wat je eng vindt en uit je comfortzone treedt, boost je je zelfvertrouwen. En hoe meer zelfvertrouwen je voelt, en hoe meer discomfort je leer te verdragen, hoe meer je durft en aanpakt. Zie angst en discomfort dus niet als stoptekens, maar enkel als een teken dat je iets nog nieuws voor je is en je erin kunt groeien. Door te doen doe je meer ervaringen op, leer je meer, en kun je steeds meer aan, waardoor je verkracht vergroot. 

8. Stabiliteit in jezelf voelen

Veel mensen die in een onveilige of instabiele situatie zijn opgegroeid hebben vaak niet geleerd om veiligheid in zichzelf te ervaren. Ze groeien op in onrust, waardoor de eerste behoefte overleven is. Hierdoor raken ze uit verbinding met zichzelf en klampen ze zich vast aan dingen of mensen om zich heen. Deze externe factoren zijn niet altijd blijvend, ze kunnen wegvallen, wat kan leiden tot instabiele momenten.

Wat nooit wegvalt, dat ben jij. Om je veerkracht te vergroten helpt het om te oefenen stabiliteit en veiligheid in jezelf te voelen. Dit kan alleen door weer in verbinding te komen met jezelf. Je adem is daarbij een goede tool. Het is de stabiele factor in jou die je altijd bij je draagt zolang je leeft. Verbinding met jezelf vergroot je door dagelijks een paar minuten bewust op je adem te focussen. Maar ook door door te mediteren, je gevoel op een creatieve of muzikale manier te uiten, door middel van yoga, door in een dagboek te schrijven, of door te oefenen met zelfliefde rituelen. 

Hoe sterker de verbinding met jezelf is, hoe groter jouw veerkracht wordt. Want je weet dat jij er altijd voor jezelf bent, en voelt beter wat je nodig hebt, wat je jezelf kunt geven om je beter te voelen en op te krabbelen.  

9. Nee leren zeggen en grenzen aangeven

Dit punt valt eigenlijk onder het punt verantwoordelijkheid nemen. Maar ik vind hem te belangrijk om het niet apart te noemen. Grenzen stellen is een heel belangrijk punt als je je veerkracht wil vergroten. Waarom? Omdat je jezelf ermee beschermt. Je pakt de leiding terug, waarmee je jezelf de tijd geeft om te herstellen, om nieuwe plannen te maken, of om je energie te bewaken. En dit heb je nodig om veerkracht te ervaren. Door vaker nee te zeggen houd je bovendien meer tijd over voor de dingen die jou gelukkig maken. En hoe gelukkiger jij je voelt, hoe groter jouw veerkracht is. In dit blog lees je hoe je je grenzen aangeeft. 

10. Goed voor jezelf zorgen

Wil je je veerkracht vergroten? Zorg dan goed voor jezelf en leef gezond. Mensen die goed voor zichzelf zorgen zitten beter in hun vel, staan positiever in het leven en hebben meer energie. Dit zijn allemaal belangrijke elementen die helpen om je veerkracht te vergroten. Want als je laag in energie zit of niet lekker in je vel zit, voelen problemen zwaarder. Bovendien zorgen gezond eten en bewegen ervoor dat je meer gelukshormonen aanmaakt, die je helpen om positief te blijven in lastige situaties. Beweeg dus regelmatig, eet gezond, slaap voldoende, doe dingen die je leuk vindt en zorg vooral ook voor ontspanning, rust en plezier. Klik hier voor meer tips om gezond te blijven. 

11. Positieve bewijzen zoeken

Iedereen heeft momenten in het leven waarop hij of zij (een beetje) veerkracht heeft laten zien. Maar vaak vergeten we die momenten. We zijn meestal meer gefocust op wat we niet goed hebben gedaan, dan op wat we wel goed doen. Door wekelijks op te schrijven wat je hebt gedaan om positiever met lastige situaties om te gaan, ga je steeds meer inzien dat je wel veerkracht in je hebt. Zoek zoveel mogelijk bewijzen van deze veerkracht. Hoe mee bewijzen je verzamelt, hoe meer je in jezelf en jouw vermogen om je aan te passen gaat geloven. Bovendien kun je in een volgende situatie weer teruggrijpen naar de positieve reacties die je eerder hebt vertoond, waardoor je veerkracht nog meer vergroot. 

12. Veilige sociale contacten

Door mensen in je leven te hebben op wie je kunt bouwen en die een klankbord voor je zijn, ervaar je meer veerkracht. Werk dus aan een veilig en prettig sociaal netwerk. Verzamel mensen om je heen op wie jij kunt bouwen en die jij om hulp durft te vragen. Je hoeft namelijk niet alles alleen te dragen. Door je problemen en uitdagingen met anderen te bespreken, kun je ze makkelijker relativeren. Bovendien lucht het op en heb je niet het gevoel dat je er alleen voor staat in het leven. Je neemt wel je eigen verantwoordelijkheid, maar anderen helpen je hierbij. Het kwetsbaar opstellen en hulp vragen vergroot tevens de verbondenheid met anderen. En hoe meer jij je verbonden voelt met anderen, hoe groter je veerkracht is. 



Wat helpt jou om je veerkracht te vergroten in onrustige en onzekere tijden? Laat het weten in een comment onder deze post. 

Leave a Reply