Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Last van stress? Krijg inzicht in je stresstype en hervind je balans!

Last van stress? Krijg inzicht in je stresstype en hervind je balans

Heb jij last van stress? Stress is iets waar veel mensen dagelijks mee te dealen hebben. Misschien ervaar jij het ook, en zoek je naar manieren om balans te houden. Vrienden geven je goede adviezen die je braaf toepast. Maar toch werkt het niet helemaal voor jou en heb je nog steeds last van stress. Hoe kan dat?

Het antwoord is simpel: dit komt omdat we niet allemaal hetzelfde reageren op stress. En we hebben ook niet allemaal hetzelfde nodig om balans te houden. Wat voor de één werkt, kan de stress bij een ander juist verergeren. Om minder last van stress te ervaren en balans te houden, is het belangrijk om te weten welk stresstype jij bent. 

Minder last van stress dankzij het kennen van je stresstypes

De Amerikaanse gynaecologen Stephanie McClellan en Beth Hamilton maakten onderscheid tussen vier verschillende stresstypes, door naar de werking van de stresshormonen (cortisol en adrenaline) en de gevoeligheid van het autonome zenuwstelsel te kijken. Het blijkt dat mensen zowel fysiologisch als psychologisch verschillend reageren op bedreigingen. Waardoor je stress ervaart, hoe (snel) je op stress reageert, hoeveel last van stress je hebt, en vooral hoe je herstelt en ontspant, is daarom niet voor iedereen hetzelfde. 

Inzicht hebben in hoe jij reageert op stress, is heel belangrijk om minder last van stress te ervaren. Door te weten welk stresstype jij bent, herken je namelijk eerder jouw stresssignalen en ‘stress valkuilen’.  En kun je beter balans houden door te doen wat bij jou past. Uiteindelijk zul je dan minder last van stress hebben. 

“Als je weet wel stresstype jij bent, kun je een op jou afgestemde manier met stress omgaan en balans leren houden.” 

De vier verschillende stresstypes. Welk stresstype ben jij?

Hieronder benoem ik de 4 stresstypes; je ziet dat ze alle vier op andere manieren last van stress ervaren, op stress reageren, en andere dingen nodig hebben om op te laden. In welk stresstype herken jij je? Veel mensen herkennen zich overigens niet in één, maar meestal in twee stresstypes. 

Stresstype 1: het turbotype (hoog in adrenaline en cortisol)

Je bent zeer productief, hebt een hoog energieniveau en bent vaak de hele dag druk in de weer. Als er onvoldoende uitdaging is in je leven, neemt je motivatie af. 

Zo reageer je op stress

Bij stress doe je er nog een schepje bovenop; je gaat in een nog hogere versnelling, je probeert de controle te behouden en voelt je opgejaagd, ongeduldig en prikkelbaar. Ook al voel je je doodop, je vindt het moeilijk om te ontspannen en je valt moeilijk in slaap. 

Wat kun je doen om minder last van stress te ervaren? 

Probeer te minderen met koffie, thee, alcohol en suiker, dit jaagt je enkel op. Je laadt niet op bij stilstand, maar je ontstrest voornamelijk door te bewegen, of door plezierige, positieve prikkels te ervaren. Plan bij stress meer tijd in voor jezelf en richt je energie vaker op je hobby’s en ontspannende activiteiten. 

-> 6 redenen waarom wandelen zo goed voor je is

Stresstype 2: het crashtype (hoog in cortisol, laag in adrenaline)

Je bent een solide, betrouwbare ‘diesel’ met een hoge werk output. Alles wat je doet is vooral functioneel en effectief, je bent een echte multitasker. Je verspilt geen minuut van je tijd. 

Zo reageer je op stress

Bij stress versnel je niet, maar ga je gestaag door op hetzelfde hoge niveau. Je neemt dan te weinig rust en hebt te weinig aandacht voor jezelf. Doordat je niet snel de signalen van je lijf voelt, kun je ineens crashen als de stress teveel wordt. Bij stress kun je je zwak, minderwaardig of down voelen. Het risico op een burn-out is bij deze types het grootst. 

Wat kun je doen om minder last van stress te ervaren? 

Het is belangrijk om meer tijd voor jezelf te nemen en meer leuke dingen te doen op een rustig tempo, zoals een boswandeling. Leer nee zeggen en meld je ziek bij klachten in plaats van door te gaan op paracetamol. Te intensief sporten werkt averechts: het kan je juist nog meer stress geven. 

-> Nee zeggen; waarom het zo belangrijk is en hoe je het doet

Stresstype 3: het hooggevoelige type (hoog in adrenaline, laag in cortisol)

Je bent veelal artistiek, creatief en sensitief. Je bent meer dan gemiddeld gevoelig voor prikkels. Je lijkt kalm, maar raakt snel van slag en uit evenwicht door kleine dingen die je angst activeren. Je stelt hoge eisen aan jezelf en anderen. Je boosheid en woede uit je niet snel, maar richt je vooral op jezelf. 

Zo reageer je op stress

Je stress is vooral gelinkt aan je emoties. Tijdens stress kan dit bij jou daarom tot felle reacties leiden. Ook pieker je veel en laat je je tijdens stress tegenhouden door je angsten, waardoor je talenten er niet uitkomen. Je voelt je dan uitgeput, machteloos en depressief. Soms kun je heel angstig worden en gaan hyperventileren.

Wat kun je doen om minder last van stress te ervaren? 

Zorg voor rust en regelmaat om in balans te blijven; beweeg en eet op vaste tijdstippen, doe yoga en ontspanningsoefeningen. Creatieve (troostende) bezigheden zoals schilderen ondersteunen je. Leer om constructiever te denken, oefen om jezelf te uiten en om minder hoge eisen aan jezelf te stellen. 

-> Ben jij veeleisend? De lat lager leggen doe je zo

Stresstype 4: het bore-outtype (laag in cortisol en adrenaline) 

Je bent een rationele, objectieve, beschouwende denker, een harde werker en snel verveeld. Je raakt gestrest bij onvoldoende uitdaging, onderbelasting of als je je onvoldoende erkend voelt. Het paradoxale is dat je de neiging hebt om op een lager niveau te presteren dan je kunt, omdat je bang bent voor een burn-out. Maar juist hierdoor kun je extra stress ervaren. 

Zo reageer je op stress

Bij stress trek je je terug en ben je nauwelijks te motiveren. Je zit dan liever een avondje op de bank. Je kunt je bij stress onzeker en zwak voelen en ervaart een gebrek aan inleving en emotie. 

Wat kun je doen om minder last van stress te ervaren? 

Houd een dagboek bij, zodat je meer contact krijgt met je gevoel. Doe vaker de dingen die je leuk vindt. Beweeg regelmatig, maar bouw het rustig op. Werk aan je zelfvertrouwen en zoek naar meer zingeving in je leven. 

-> Zelfvertrouwen vergroten? 8 must know tips voor meer vertrouwen in jezelf

Minder last van stress dankzij een goede balans 

“Balance is not something you find, it’s something you create” – Jana kingsford.

Uiteindelijk gaat het om het vinden van een juiste balans tussen in- en ontspanning. Pas als je die balans ervaart, en belangrijke stressfactoren elimineert of vermindert, zul je minder last van stress ervaren. Neem daarom de bovenstaande inzichten mee in het creëren van jouw balans. Je creëert het door te onderzoeken wat wel en niet voor jou werkt om te ontspannen, gewoon door het te doen.

Balans is namelijk een werkwoord; het ene moment is het makkelijker om minder last van stress te hebben dan een andere periode in je leven. Want het leven is som nu eenmaal onvoorspelbaar! Wees dus niet te hard voor jezelf, en probeer in het algemeen goed voor jezelf te zorgen en lief voor jezelf te zijn. Dat is het allerbelangrijkste om minder last van stress te ervaren en balans te creëren!

Wil je meer leren over hoe je van overleven naar voluit leven kunt gaan? In mijn boek Proudly Imperfect vind je praktische tips en oefeningen om voluit te leren leven. 

No Comments

Leave a Reply