Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Leven in het nu, wat betekent dat? + 5 tips om vaker in het heden te zijn.

Leven in het nu. Volgens Eckhart Tolle ligt er een grote kracht in verscholen. In het nu zou alles goed zijn. Precies zoals het is. Ik kan mij goed de momenten herinneren waarin ik compleet in het nu was…De stofjes dwarrelden door de lucht, verlicht door de zonnestralen. Ik voelde mijn adem bewust in en uit mijn lichaam stromen en mijn ogen volgden de stofjes. Alles was kalm, vredig zelfs. En inderdaad, alles voelde goed. Precies zoals het was. 

En dan…BAM. Ineens trokken mijn gedachten mij weg uit het nu, terug in mijn hoofd. Daar waar ik verhalen over de toekomst verzin, en langzaam lijd door pijnlijke gebeurtenissen uit het verleden. Ik zuchtte. Als alles zo goed kan voelen in het nu, waarom maakt mijn mind het me dan zo moeilijk door continu weg te vluchten van het moment? 

“Waarom wil mijn mind überhaupt wegvluchten van het nu, als daarin zoveel kracht, rust en kalmte ligt?”

Mijn vriend en vijand

Ik realiseerde me dat mijn mind mijn grootste vriend, maar ook mijn grootste vijand kan zijn. Door mijn denken kan ik doelen stellen, creëren, schrijven, mijn dromen realiseren. Maar aan de andere kant zorgt mijn mind ervoor dat ik mij soms heel angstig voel. Ze laat me piekeren over dat wat er is gebeurd in het verleden en wat er in de toekomst mis kan gaan.

Vanuit angst zetten we vaak onbewust het ‘beschermende’ perfectionisme in. Een beschermmechanisme dat ons de illusie geeft dat we falen in de toekomst kunnen voorkomen. Maar waarmee we het onszelf in het heden ontzettend moeilijk maken. Angst verkrampt, put uit en slurpt dat laatste restje energie dat we juist zo hard nodig hebben om onze dromen te realiseren. Een onbevredigende leegte blijft over. Verlangend naar meer, naar een ander leven, naar een betere toekomst. En daarin gaan we voorbij aan het enige dat er is. Het NU.

Het NU is de vijand van de mind. Van het ego met al haar beschermmechanismen, dat je wil beschermen van alle pijnlijke gebeurtenissen die mogelijk in de toekomst plaats zullen vinden. Gevoed door de pijnlijke gebeurtenissen uit het verleden. 

Dat jij er bent

In het nu is je mind even stil. Het enige wat ertoe doet, is dat jij er bent. Het is helemaal goed zoals het is. En in het nu ben jij helemaal goed zoals je bent. Dus wat zou er gebeuren, als ik vaker in het NU kan zijn? Daar waar mijn mind stil kan zijn, en ik bewust voel dat ik leef? Wat als ik vaker in de flow van het nu ben, waarin ik mij zo kalm en vredig voel? 

Dan zal perfectionisme mij niet meer hoeven “beschermen”. En hoef ik niet meer te vluchten van alle dingen die mogelijk fout kunnen gaan in de toekomst. Want in het nu aanwezig zijn, betekent voor mij vertrouwen hebben in het moment, in het leven, en vooral in mijzelf. Dat ik – op het moment dat een uitdaging zich aandient – vanuit bewustZIJN – op de juiste manier kan handelen. Niet vanuit oude belemmerende patronen van mijn ego, maar puur vanuit mijn ware zelf. En ik besef me dat kracht is. Dat dat wijsheid is. EN die kracht ligt verscholen in het NU. 

Het leven begint bij bewust aanwezig zijn in het NU 

Mijn uitdaging, en misschien ook jouw uitdaging, is om dit jaar vaker in het nu aanwezig te zijn. Om te oefenen daar steeds langer te blijven. Want het leven is NU. Het is het enige dat er is. Als je continu vlucht van het heden, vlucht je van jezelf. Van je eigen leven en alle mooie kansen en momenten die het leven jou biedt. Maar die je alleen kunt zien als je bewust in het NU aanwezig bent, en je niet meer laat leiden door de angst van je mind. Want angst verblindt, het NU opent je ogen. 

Wil jij ook meer leven in het nu? Om je op weg te helpen heb ik vijf tips voor je op een rij gezet. 

Leven in het nu: 5 tips om vaker in het heden te zijn

1. Mindfulness 

Je mind trekt je nu nog vaak weg uit het moment, naar de toekomst of het verleden. Hierdoor ervaar je onnodig veel angst en onrust. Met behulp van mindfulness oefen je om met aandacht aanwezig te zijn in het nu, waardoor je gedachtenstroom vermindert, je minder angst en onrust ervaart en je meer geniet van het moment. Daarmee vergroot mindfulness de kwaliteit van jouw leven, zonder grote veranderingen in je leven aan te hoeven brengen. 

Zo doet je dat: Zet je voeten stevig op de grond en focus op je adem. Voel hoe je adem in en uit je lijf stroomt. Als je een paar keer je adem hebt gevolgd, neem je even de tijd om met al je zintuigen het NU te observeren. Wat zie je? Wat hoor je? Wat ruik je en wat proef je? Als je dit hebt gedaan, kun je jezelf als laatst vragen: “Wat voel ik?”. Misschien voel je vooral weerstand tegen dat wat je voelt in het moment, en schiet je mind alle kanten op. Dat is heel normaal. Het bewust voelen in het moment heeft tijd nodig en kun je oefenen met deze stappen. 

“Door in het nu aanwezig te zijn, leer je om het leven te aanvaarden en te ontvangen. Je opent jezelf voor alle kansen en mogelijkheden. Maar bovenal voor jezelf. Want in het nu kun je voelen. En weer kunnen voelen betekent dat je weer voluit kunt leven.”

2. Een object als reminder

In de drukte van alledag vergeten we al gauw om vaker in het nu aanwezig te zijn. Voor je het weet is je dag voorbij, en realiseer je je dat je de hele dag hebt doorgeraasd zonder écht aanwezig te zijn. Dit kun je voorkomen door een object te kiezen dat je gedurende de dag herinnert terug naar het heden te keren. Voor de één is dat een steentje die je in je zak draagt, voor de ander een elastiekje of armbandje die je om je arm draagt. Elke keer als je dit object ziet, keer je bewust terug naar het NU met de oefening uit punt 1 of uit punt 4. 

Mijn reminder om terug te keren naar het NU, is het ‘horloge’ van The Watch NOW. De makers bedachten een horloge dat in plaats van de tijd, het woord ‘NOW’ weergeeft. Het is bedoeld als dagelijkse herinnering om in het nu aanwezig te zijn. Maar ook om meer waardering te hebben voor de grote en kleine dingen die in het moment gebeuren, in plaats van continu van hot naar her te rennen zonder te genieten van het moment.

Dit betekenisvolle accessoires helpt om de tijd even te laten voor wat het is, en bewust in het nu te zijn. En bovenal om dankbaar te zijn voor het moment waarin je bent. Ik moet zeggen dat het voor mij écht werkt. Elke keer als ik op het horloge kijkt, haal ik diep adem en keer ik bewust terug naar wat echt belangrijk is; het NU. Welk object past het best bij jou om jezelf te herinneren weer naar het heden te keren?

3. Ga vaker offline

Een van de grootste afleiders van het NU, is technologie. De tv, computer en je telefoon leiden je af van het moment en de realiteit. De pop-ups, meldingen en social media trekken je weg van dat waar je mee bezig bent. Het haalt je uit je concentratie, wat tot onnodig veel onrust leidt. Misschien probeer je te multitasken omdat het voor je gevoel efficiënter is, maar onderzoek wijst uit dat onze productiviteit er flink door daalt.

Leg daarom vaker je telefoon weg, en zet de meldingen van je telefoon uit. Zet ook de email pop-ups uit als je aan een taak werkt waar je je goed voor moet concentreren. Kies 2 a 3 momenten per dag waarop je met aandacht je mails en social media doorneemt, en wees de rest van de dag aanwezig in de realiteit. Dat gaat je een hoop rust en meer productiviteit brengen! 

4. Dankbaarheid

We denken vaak dat het in de toekomst, op een andere plek beter is. Of dat het leven van anderen makkelijker en rooskleuriger is. Dit gebaseerd op ‘perfecte’ beelden die we op social media zien. Door jouw heden te vergelijken met anderen, of door te veel bezig te zijn met je toekomst waar je denkt dat het beter zou zijn, is het lastiger om blij te zijn met waar jij nu bent. We trainen onszelf dan met het focussen op de negatieve dingen in ons leven. Hierdoor gaan we voorbij aan de dingen die wél fijn zijn in het leven. Dat is zonde, want hierdoor verminder je je eigen geluk. Logisch dat je dan onrust en teleurstelling ervaart. 

Door niet in het nu aanwezig te zijn, mis je de mooie momenten in je leven en verminder je je eigen geluk.  

Leer jezelf daarom aan om een paar keer per dag (bijvoorbeeld als je je object ziet) 3 dingen te noemen waar je dankbaar voor bent in dat moment, en op de plek waar jij bent. Bijvoorbeeld de heerlijke geur van koffie als je in een drukke koffietent zit. Of de zonnestralen die je op je gezicht voelt. Hierdoor keer je met je aandacht niet alleen terug naar het moment, maar leer je ook om jouw leven meer te waarderen. Je zult zien dat je steeds meer positieve dingen gaat zien, waardoor je algehele gevoel van tevredenheid toeneemt.

5. Kom in beweging

Op sommige dagen is het ontzettend lastig om je gedachtenstroom te kalmeren en in het nu aanwezig te zijn. Bijvoorbeeld als je last hebt van PMS en dat negatieve stemmetje sterk de overhand heeft. Mocht het niet lukken met behulp van de bovenstaande tips om terug naar het NU te keren, ga dan bewegen, of onderneem een activiteit waarbij je je handen gebruikt. Ga bijvoorbeeld tuinieren, fitnessen, wandelen in de natuur, dansen, breien, tekenen, muziek maken of masseer je partner. Door de focus die dit vraagt, keer je makkelijker terug naar het nu en kalmeren je je gedachten.

Wat betekent in het NU aanwezig zijn voor jou? En wat is jouw beste tip om in het nu terug te keren? 

No Comments

Leave a Reply