Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Meer energie nodig? Tien simpele dingen die je dagelijks kunt doen voor meer energie

Meer energie, willen we dat niet allemaal? Het lijkt tegenwoordig alsof iedereen continu moe is. Om mij heen hoor ik ik mensen klagen over hun moeheid, en zie ik zelfs bij jongeren burn-outs voorbij komen. Gek vind ik het niet, we vragen tegenwoordig best veel van onszelf. We willen a, maar ook z, en alles ertussenin. We zijn bang om dingen te missen. (FOMO!) En daarnaast worden we overladen met prikkels. Social media, WhatsApp, het drukke verkeer…

Ik herken het wel, die moeheid. Op sommige dagen was het een hele klus om de dag door te komen. Na de lunch voelde ik mij regelmatig als een dweil. En dan moet je nog een paar uur. Verleidelijk om dan naar koffie of snelle suikers te grijpen om weer even door te gaan. Maar op lange termijn lost het niks op, sterker nog, het ontneemt enkel energie. De afgelopen jaren ben ik daarom opzoek gegaan naar oplossingen om mijn energie op een natuurlijke manier te verhogen. 

Als je dit artikel leest, ben jij waarschijnlijk ook vaak moe, misschien zelfs uitgeput. En ben je op zoek naar manieren om meer energie te ervaren. Uiteraard is iedereen anders, en zijn de oorzaken van jouw moeheid dus wellicht ook anders dan die van een ander. Toch zijn er een paar manieren waarmee je in het algemeen meer energie kunt ervaren. In dit blog deel ik tien algemene, en vooral simpele tips die je dagelijks toe kunt passen voor meer energie.

1. Vind je energie lek

Als je meer energie wilt ervaren, helpt het om eerst te onderzoeken waar jouw energielek zit. Is het mentaal? Emotioneel of fysiek? Of wellicht een combinatie. We zijn ons vaak niet bewust hoe en aan wie we onze energie besteden en waar onze energie ontsnapt. Soms is dit al aan hele kleine dingen. Houd een week een dagboekje bij met activiteiten, en noteer of de activiteit (of persoon) je energie geeft of ontneemt. Aan het eind van de week zie je duidelijk waar jouw energielek zit. Probeer vervolgens meer de dingen te doen die je energie geven, en de dingen die je energie kosten te minderen. 

2. Hydrateren zorgt voor meer energie

Deze heb je vast al gehoord; zorg ervoor dat je genoeg water drinkt. En toch noem ik hem ook, want het is zo waar. Je lichaam bestaat voor circa 60 procent uit water. Uitdroging heeft invloed op je humeur, cognitieve vermogen en ja- ook je energie! Je hebt voldoende water nodig om bepaalde lichaamsfuncties goed uit te kunnen voeren. Zelf drink ik minimaal 2 liter water per dag. Op kantoor staat altijd een grote kan water op mijn bureau, waardoor ik de hele dag door drink. Geen fan van water? Voeg citroensap, gember, sinaasappel of munt toe, waardoor je water lekkerder smaakt. Pure kokoswater van een goed merk is ook een super drankje om gehydrateerd te blijven.

3. Beweeg

Oké, eerlijk is eerlijk. Deze is niet altijd makkelijk. Na een drukke dag op werk is het verleidelijker om op de bank te ploffen met een serie. Prima om af en toe te doen, maar als je meer energie wilt kun je beter in beweging komen. Door minimaal 3 keer per week 20 minuten te sporten, merk je al een positieve verandering in je energieniveau. Maar overdrijf niet! Te veel en te lang sporten werkt juist averechts. Bij te lang sporten maak je het stresshormoon cortisol aan waardoor je moeilijker in slaap valt. En bij te veel sporten heeft je lichaam onvoldoende tijd om te herstellen, waardoor je je juist moe gaat voelen. Last dus ook voldoende rustdagen in, waarop je wandelt of yoga doet (zie punt vier). Ook deze rustdagen zorgen voor meer energie!

4. Yoga

Je moet ervan houden, van yoga. Maar als je eenmaal de voordelen hebt ontdekt, dan wil je niet meer zonder. Het houdt niet alleen je lichaam soepel en ontspannen, maar zorgt er ook voor dat je mentaal weer oplaadt. Hoe moe ik ook ben, na een yogales voel ik mij altijd weer scherp en opgeladen. Er zijn diverse vormen van yoga, zoals de actievere Vinyasa yoga, Kundalini yoga, Bikram yoga, of de wat rustigere Yin en Hatha yoga. Ben je echt uitgeput? Kies van voor Restorative yoga, dit is een yogavorm waarbij je het zelfherstellend vermogen van je lichaam aanspreekt. Ook Yoga Nidra is heel goed om zowel lichamelijk als geestelijk uit te rusten, waardoor je meer energie ervaart. Deze ontspannende vormen van yoga zijn heel fijn in of na een periode van fysieke of geestelijke overbelasting. 

5. Mindfulness voor meer energie

Mindfulness – oftewel ‘aandachtig zijn’ – helpt je om in het nu aanwezig te zijn en dagelijks beter met stress om te gaan. En dagelijks minder stress betekent meer energie op langere termijn. Hoe pas je dit toe? Focus op één taak tegelijk, (bye bye multitasken!), en richt je aandacht vaker bewust op je zintuigen. Proef, ruik, hoor en zie elke dag minimaal 1 minuut bewust dat wat je ervaart. In het begin helpt het om een reminder op je telefoon te zetten, waarmee je jezelf eraan herinnert om een moment even terug in het ‘nu’ te keren. Door je aandacht naar je adem te brengen en je voeten stevig op de grond te zetten, keer je ook terug in het moment. Probeer het maar, je krijgt er meer energie en focus voor terug!

6. Eet meer plant-based

Een lifestyle met meer plantaardige voeding, zorgt voor meer energie. Het is niet alleen simpel en lekker (!) om dagelijks meer plantjes te eten, het biedt ook veel gezondheidsvoordelen. Door meer groente en fruit te eten, geef je je lichaam de voedingsstoffen die het écht nodig heeft. Bovendien eet je automatisch minder bewerkte voedingsmiddelen, die juist energie ontnemen. Hoe pas je dit simpel toe? Kies vaker voor quinoa, kikkererwten, linzen, amandelmelk etc, in plaats van vlees of zuivel. Kies als tussendoortje voor vers fruit of een bakje groente met hummus, of maak vaker een groene smoothie. En wees niet bang voor de koolhydraten! Deze maken je absoluut niet dik. Sterker nog, je hebt glucose nodig om je energiek en fit te voelen! (Maar enkel glucose van natuurlijke bronnen zoals fruit of dadels, en dus niet van geraffineerde suikers.) Ik zal er binnenkort een uitgebreide blog aan besteden. 

7. Leg je telefoon vaker weg

Leg vaker je telefoon weg, of zet hem vaker op stil. De WhatsAppjes, meldingen en pop-ups geven veel onrust. En onrust zorgt voor minder energie. Zeker voor het slapen gaan is het beter om de telefoon uit te zetten, zodat je systeem tot rust komt. Je slaapt beter, en wordt uitgerust wakker waardoor je meer energie ervaart. Wil je meer energie op kantoor ervaren? Als je je telefoon weglegt, neemt de focus toe en bewaak je jouw energie beter. Terwijl ik dit blog schrijf, ligt mijn telefoon aan de andere kant van de kamer en staat hij op stil. Heerlijk! 

8. Zeg vaker nee

Dit is een lastige voor alle ‘pleasers’, maar wel een hele belangrijke als je meer energie wilt ervaren. Zeg vaker nee tegen dingen die jouw energie slurpen!  Bewaak je grenzen. Niet alleen op werk (zeg nee tegen die ene taak die eigenlijk niet jouw taak is!), maar ook in je privé leven. Die afspraken waar je eigenlijk geen zin in hebt, met de mensen die je geen energie geven, moet je er echt heen? Het hoeft niet allemaal. Jij hebt hier een keus. Het is toch veel fijner om jouw energie te besteden aan mensen en dingen die écht belangrijk voor je zijn en waar jij ook energie van krijgt?

9. Vermijd te veel koffie

Natuurlijk is een bakje koffie per dag niet erg. Maar teveel koffie ontneemt energie. Niet alleen omdat teveel koffie met name vitamine B afbreekt, maar ook omdat het de opname van mineralen zoals calcium en kalium belemmert. En juist deze vitaminen en mineralen heb je nodig om meer energie te ervaren. Tevens verzuurt koffie je lichaam, en hoe zuurder je lichaam is, hoe ongezonder. Koffie belast je bijnieren en lever bovendien flink. Het geef je bijnieren een push om adrenaline af te geven, waardoor je even een kick voelt. Daarnaast zorgt koffie ervoor dat de lever minder goed aan haar ontgifting taak toekomt. In koffie zitten namelijk ook slechte stoffen die je lever belasten. Zeker als je al flink uitgeput bent, of een burn out hebt, helpt het om extra belasting van je bijnieren en lever te vermijden!

Ik drink nu 1 goede kop koffie per dag, (want ja, we mogen ook best genieten!). De rest van de dag drink ik water of rustgevende thee zoals kamille of lavendel thee. Het klinkt tegenstrijdig, maar door de ontspanning van de thee krijg je juist meer energie!

10. Focus op positiviteit en dankbaarheid

Je denkpatroon heeft veel invloed op je lichaam en je gezondheid. Onze gedachten en emoties stimuleren voor een deel de productie van bepaalde chemische stoffen. Deze beïnvloeden onze fysieke en emotionele staat van zijn. Denk aan serotonine en dopamine; stofjes die in onze hersenen vrijkomen als we blij zijn. Ze geven je meer energie. Negatieve gedachten daarentegen,  slurpen energie. Denk maar eens aan een periode waarin je je verdrietig of boos voelde. Waarschijnlijk was jouw energielevel toen ook lager dan normaal. Positiever denken is dus belangrijk als je meer energie wilt ervaren.

Een simpel trucje dat je dagelijks kunt toepassen is dankbaarheid. Noem elke dag vijf dingen op waar je dankbaar voor bent, en waarom je er dankbaar voor bent. Dit helpt je om meer te focussen op dat wat er wel is, waardoor je in een positievere gemoedstoestand komt. In mijn boek en werkboek vind je een stappenplan waarmee je leert om positiever te denken. Het werkboek kun je hier gratis downloaden.

Ik hoop dat je wat met deze tips kunt, en gauw meer energie ervaart. Mocht je extreem moe zijn en geen verbetering zien door het aanpassen van je lifestyle, neem dan altijd contact op met de huisarts. Soms heb je hulp nodig van een specialist om weer meer energie te ervaren.

 

Wat is jouw beste tip voor meer energie? Laat gerust een berichtje achter, of mail mij met je vraag. Ik hoor graag van je! 

1 Comment

Leave a Reply