Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Moeite met alleen zijn? Dit kun je eraan doen.

Heb jij moeite met alleen zijn? Of vind je het juist heerlijk? Veel mensen hebben moeite met alleen zijn. En ergens is dat ook wel logisch. Menselijke interactie is nu eenmaal heel gezond. Verbinding is stimulerend en geeft je een bevestiging dat je er niet alleen voor staat. Met fijne mensen om je heen voel je je vaak gelukkiger en ervaar je meer vertrouwen in jezelf en het leven. 

Ook als je een fijne groep mensen om je heen hebt, kan het voorkomen dat je af en toe alleen bent. Tegenwoordig is iedereen druk, waardoor je nu eenmaal niet elke avond gezelschap kunt hebben. Sommige mensen hebben erg veel moeite met de momenten waarop ze alleen zijn; bij hen slaat het om in angst en onrust, en ze proberen het koste wat kost te vermijden. Ze zitten bijvoorbeeld na hun werk er tegenop om naar huis te gaan, of ze moeten continu bezig zijn van zichzelf als ze alleen thuis zijn.

Misschien herken je het wel. Als je bezig bent is het prima om even alleen te zijn. Maar zodra je niks meer te doen hebt, voel je je onrustig, opgejaagd, angstig of emotioneel, en zoek je snel naar afleidingen. Eten terwijl je geen trek hebt, wijn drinken, doelloos tv en Netflix kijken, of eindeloos scrollen op social media…..Alles om jezelf af te leiden van het alleen zijn. 

Alleen kunnen zijn is ontzettend nuttig

Als je moeite hebt met alleen zijn, weet dan dat het zeker niet iets is om je voor te schamen. Het is een heel menselijke reactie om te willen vluchten van het ‘alleen zijn.’ Toch is het wel heel nuttig om te leren alleen te zijn. En uiteindelijk is het voor jezelf fijner als je geen moeite meer hebt met alleen zijn. Je kunt nu eenmaal niet weglopen van jezelf. Er komen hoe dan ook momenten dat je af en toe alleen bent. Je kunt dus maar beter leren om het fijn te hebben met jezelf als je alleen bent.

Als je niet oefent met alleen zijn, raak je uiteindelijk steeds meer afhankelijk van anderen, of van de dingen die waarmee jij je afleidt, zoals eten, alcohol, of werk. Uiteindelijk doe je jezelf hiermee flink tekort, en belemmert je jezelf om het leven te creëren waar je écht naar verlangt.  

Echt alleen kunnen zijn, helpt jou bovendien vooruit in het leven. Het voelt soms wellicht wat oncomfortabel, maar het is ook ontzettend leerzaam. Door alleen te zijn leer je jezelf beter kennen. Je ontdoet jezelf van invloeden en prikkels van buitenaf, waardoor je in contact komt met jezelf. Je hebt tijd om je gedachten te ordenen, leert beter te voelen, en weet daardoor beter wie jij bent, wat jij wil en wat jou gelukkig maakt. Hierdoor ben je meer tevreden met wie je bent en wat je doet in het leven.

“Alleen kunnen zijn geeft je de ruimte om op een rij te zetten wat er allemaal speelt in je hoofd en hart, onder alle drukte van het dagelijks leven. Het helpt je om de juiste te beslissingen te maken. Als je nooit alleen bent, of als je tijdens het alleen zijn continu vlucht van jezelf, is het lastiger om je eigen pad te bewandelen, en keuzes te maken die echt bij je passen. De kans is dan groot dat je vroeg of laat crasht en denkt, ‘hier heb ik niet voor gekozen’.” 

Alleen leren zijn hoort bij het volwassen worden. En dat proces doorlopen betekent dat je de confrontatie met jezelf en je angsten aan mag gaan. Als je oefent met alleen zijn, zul je de functie van het alleen zijn langzaam steeds meer als prettig gaan ervaren. Je krijgt letterlijk rust en ruimte, wat een contrast is met het drukke dagelijkse leven. Bovendien beoordeelt niemand je, dus je kunt doen en laten wat je wilt!

Uiteindelijk kom ook jij op het punt waarop je voelt dat het helemaal niet zo erg is om af en toe tijd door te brengen met jezelf. Maar om dat te realiseren, heb je wel regelmatig te oefenen. De onderstaande inzichten en tips gaan jou hierbij helpen. 

1. Vraag jezelf af waar de moeite om alleen te zijn vandaan komt 

Om beter alleen te kunnen zijn, helpt het om te onderzoeken waarom je moeite hebt met alleen zijn. Er is namelijk een reden dat je niet alleen wilt zijn. Vaak ligt er een angst of een (oude) pijn onder. Misschien ben je vroeger gepest en had je weinig vrienden. Het alleen zijn roept dan wellicht een gevoel van minderwaardigheid op. Of wellicht vind je de stilte lastig, of ben je bang voor je eigen gedachten en emoties. Als je dit helder hebt, weet je waar je aan kunt werken. En daarnaast wat je nodig hebt om het alleen zijn aangenamer voor jezelf te maken. De onderstaande stappen gaan je hierbij helpen. 

Als je blijft vluchten voor alleen zijn, leer je nooit goed om ermee om te gaan. De enige manier om minder moeite te krijgen met alleen zijn, is om bewust te kiezen om op een toegankelijke manier het alleen zijn aan te gaan. 

2. Oefen om alles toe te staan wat er is. 

Vind jij het lastig om alleen te zijn omdat je dan moet dealen met onprettige gevoelens en gedachten? Of omdat je dan gaat nadenken over jouw leven en lastige gebeurtenissen? Misschien ben je diep vanbinnen niet gelukkig met jezelf, met je leven, je baan of relatie. Er is iets, maar je wilt er niet aan denken, daarom zoek je continu gezelschap op. Toch is het er, en blijft het sluimeren op de achtergrond als je er nooit naar kijkt. Problemen lossen zich niet op door ze te negeren. Wil je je echt gelukkiger voelen? In dat geval is het beter om te leren de confrontatie met jezelf, jouw gevoel en gedachten aan te gaan.

Hoe je dat doet? Plan juist wanneer er veel gaande is in je leven momenten in waarop je alleen bent. Gebruik die momenten om bewust naar binnen te keren. Ga rustig zitten, focus op je adem en laat alle gedachten en gevoelens er zijn. Verval je in gepieker? Keer dan weer met je aandacht naar je adem. Op het moment dat je je zo onrustig voelt dat je weg wilt vluchten in actie, eten of afleiding, vraag je jezelf eerst af: “Waar wil ik nu voor vluchten?” “Wat voel en ervaar ik nu echt?” Sta jezelf toe om in het begin minimaal 5 minuten te voelen wat er in jou gaande is. Als je daarna nog wil vluchten in afleiding, doe dat dan. Door het langzaam op te bouwen, leer je je angst voor je emoties en gedachten aan te gaan, zonder dat het je overweldigt.

Als jij leert om alleen te zijn, zijn de contacten met de mensen om je geen opvulling of vlucht meer, maar een waardevolle, bewuste aanvulling in je leven. 

3. Schrijf in een dagboek 

Soms is het heel saai om tegen niemand te kunnen praten. Je wil je verhaal kwijt, maar er is even niemand bereikbaar. Misschien weet je niet wat je moet doen, en is je hoofd een chaos. Op zulke momenten helpt het om dingen van je af te schrijven. Wat wil je tegen een ander zeggen? Welke gedachten leven er in jou? Waar loop je tegenaan? Wat heb je meegemaakt? Schrijven in een dagboek helpt je om je gedachten te ordenen. Denk tijdens het schrijven niet te veel na, maar laat de woorden op papier stromen. Soms komen er vanzelf de antwoorden en oplossingen waar jij naar op zoek bent!

4. Zoek een hobby die je alleen kunt doen

Waar word jij echt blij van en waarmee vergeet je de tijd? Bepaalde (creatieve) activiteiten helpen je om op een leuke, toegankelijke manier je gedachten en gevoelens te uiten. Door met alle aandacht bezig te zijn met een activiteit komt je hoofd tot rust, waardoor je toegang krijgt tot je gevoel. Dit kan bijvoorbeeld het beoefenen van een instrumenten, tuinieren, lezen, tekenen, schilderen, bloggen, koken, schrijven, of yoga zijn.

Heb je echt geen idee wat jou blij maakt? Vraag jezelf dan af wat je als kind deed. Zo kon ik bijvoorbeeld uren opgaan in tekenen, viool- of piano spelen, schrijven en boeken lezen. Dit vind ik nog steeds heerlijk, maar ik laat me nu te veel afleiden. Probeer om deze activiteiten weer langzaam op te pakken, en je er volledig op te focussen. Hierdoor vliegt de tijd voorbij, en het werkt ook nog eens heel therapeutisch!

5. Oefen met self-care

Besteed je tijd alleen om jezelf goed in de watten te leggen. Plan een date met jezelf in, waarbij je lekker voor jezelf kookt en je favoriete muziek op zet. Neem een voetenbad, gezichtsmasker of lak je nagels. Doe iets ontspannends en liefdevols voor jezelf. Het helpt ook om je eigen ‘rituelen’ te ontwikkelen, die het alleen zijn aangenamer maken. Bijvoorbeeld jezelf in smeren met lavendelolie na het douchen, kaarsjes branden voor het slapen etc.

Op deze manier leer je de onrust om te zetten in ontspanning en zelfliefde. Bedenk van tevoren wat je gaat doen. Want door de onrust van het alleen zijn kun je soms niet goed bedenken waar je zin in hebt. Spreek met jezelf af dat je ook echt dat gaat doen, wat je van tevoren hebt bedacht. Kun je geen motivatie vinden? Lees dan dit blog eens. 

6. Geniet bewust van alles wat je doet

Als je eet, wijn drinkt, Netflix kijkt of op Instagram scrolt, doe je dit dan bewust met een intentie en geniet je er dan echt van? Of doe je het vanuit onrust en om te vluchten van wat je voelt? Als je je daarop betrapt, keer dan met je aandacht terug naar je adem en voel bewust wat er in jou leeft (zie punt 2). Neem daar even de tijd voor, en ga vervolgens iets doen waar je bewust voor kiest. Focus je hier volledig op. Zet eventueel je telefoon uit, hierdoor kom je veel beter in een flow. Dit is mindfulness – in het nu aanwezig zijn. Het is een goede tool om rust te brengen in de onrust van het alleen zijn. Hier lees je meer over mindful leven.

7. Verhaaltjes van je mind?

Voelt alleen zijn voor jou heel dramatisch? Alsof je heel eenzaam en alleen op de wereld bent? Vraag jezelf dan af of je écht eenzaam bent, of dat het een verhaaltje van je mind is dat jou een eenzaam, verdrietig en onrustig gevoel geeft. Vaak komen dit soort verhaaltjes van je mind voort uit een oude, pijnlijke gebeurtenis van waaruit jij een belemmerende overtuiging hebt gecreëerd.

Overtuigingen zoals:  “Ik ben niet waardevol genoeg als ik alleen ben”, of “Niemand ziet mij staan en niemand geeft om me, anders zou ik niet alleen zijn nu”, belemmeren jou om prettig met jezelf alleen te zijn. Herken je dit? Download dan hier het gratis werkboek, waarin je leert hoe je deze gedachten om kunt buigen. Of lees dit blog eens door.

8. Ken het verschil tussen eenzaamheid en alleen zijn

Het is ook goed om te weten dat er een verschil zit tussen écht eenzaam zijn en alleen zijn. Alleen zijn is vaak een bewuste keus. Je hebt in je dagelijks leven voldoende sociale contacten en goede vrienden waar je een connectie mee voelt en die voor je klaar staan. Eenzaamheid is vaak geen bewuste keus. Als je echt eenzaam bent, heb je in het dagelijks leven een gebrek aan sociale contacten of aan echte verbinding met gelijkgestemden. (Ja, ook in gezelschap kun je je eenzaam voelen als je je niet echt verbonden voelt!) In dat geval helpt het om nieuwe vrienden te zoeken, en te leren verbinding met mensen aan te gaan. Over beide onderwerpen zal ik binnenkort een blog schrijven.

Heb jij moeite met alleen zijn? Gun jezelf dan de tijd en ruimte om ermee te oefenen. Je zult zien dat als je minimaal één keer per week bewust oefent met alleen zijn, het in de loop van de tijd steeds beter gaat. Uiteindelijk word je er voor beloond, want de belangrijkste relatie die er bestaat, is een goede relatie met jezelf. En het opbouwen van die relatie vraagt om tijd, liefde en bewuste aandacht. Oefen jij met mij mee?

Blijf je moeite houden met alleen zijn? Een ondersteunende coach of therapeut kan jou helpen om in harmonie te komen met het alleen zijn.
No Comments

Leave a Reply