Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

patronen doorbreken in 5 stappen

Patronen doorbreken in 5 stappen

Heb jij het gevoel dat je vast zit in belemmerende patronen? En dat deze patronen je tegenhouden om het leven te creëren waar jij naar verlangt?Dan weet je wellicht ook dat je jezelf met bepaalde patronen flink kunt saboteren. Niet zo handig, als jij voluit wilt leven. Gelukkig kun jij ook patronen doorbreken.

Als jij dit leest, betekent dat waarschijnlijk dat jij je al bewust bent dat je belemmerende patronen hebt. En dat is goed nieuws: bewustwording is namelijk altijd de eerste stap in verandering. Het geeft je de keus om voor ander gedrag te kiezen wat jou wel helpt om voluit te leven.

Om effectief patronen te doorbreken, moet je wel weten hoe je dat doet. Zomaar van jezelf verwachten dat je van de één op andere dag alles wat je belemmert kan veranderen, dat werkt niet. Wat wel werkt, is je belemmerende patronen één voor één bewust veranderen met behulp van 5 effectieve stappen voor blijvend gedragsverandering.

Stap 1. Identificeer het gedrag dat je weerhoudt om je doelen te bereiken

Op welke manier saboteer jij jezelf? Identificeer het gedragspatroon waarmee je jezelf belemmert om voluit te leven of om je doelen te bereiken. Noteer ook op welk moment je dit doet. Pas als je dit helder hebt, kun je er wat aan doen. Wil je bijvoorbeeld in de avonden sporten, maar beland je toch elke avond weer achter de tv met een zak chips? En praat je het goed voor jezelf door te zeggen dat je het verdiend hebt, te moe bent, of een rot dag hebt gehad? Dan is het patroon dat je wilt doorbreken: het ontwijken van sporten door jezelf af te leiden met eten en tv kijken.

2. Breng in kaart welke positieve intentie er achter je patroon zit, en welke pijn je probeert te vermijden

Achter elk gedrag zit een positieve intentie voor jezelf. Daarmee bedoel ik dat je alles wat je doet doet omdat het iets oplevert. Iets dat je op dat moment nodig hebt of denkt te hebben. In het voorbeeld van tv kijken en chips eten in plaats van sporten, is de positieve intentie bijvoorbeeld het ervaren van rust, troost, of plezier en genot. En bijvoorbeeld het vermijden van stress en inspanning. 

Je intentie achter je saboterende gedrag is dus vaak goed, echter is dat gedrag op lange termijn niet ondersteunend in het bereiken van je doelen. Door je bewust te zijn van je intentie, en wat je probeert te vermijden, kun je patronen doorbreken. Je gaat in latere stappen namelijk leren hoe je deze intentie op een andere – prettigere – manier alsnog kunt realiseren zonder jezelf te saboteren.

3. Breng in kaart wat de nadelen zijn van je belemmerende patroon

Hoe ziet je leven er over 1 jaar uit als je je belemmerende patronen niet gaat doorbreken? Maak een lijst met alle nadelen van het gedragspatroon dat jij wilt veranderen. Waarschijnlijk ga je inzien dat dit patroon je op lange termijn meer pijn oplevert dan je nu probeert te vermijden.

Is het korte termijn plezier (wat snel wegebt) belangrijker dan je lange termijn geluk?

Zet naast deze lijst met nadelen, ook alle voordelen die je gaat ervaren als je wél je patroon doorbreekt en nieuw gedrag aanleert. Realiseer je wat voor verschil het doorbreken van je patronen op je leven en je gevoel zal maken! Door je hier bewust van te zijn, ben je gemotiveerder om je patronen te doorbreken en gedragsverandering te realiseren.

4. Doe iets onverwachts om uit je automatische reactie te stappen

In de eerste stap heb je het patroon geïdentificeerd dat jou belemmert in het leven. Je hebt helder in kaart hebt gebracht hoe en wanneer je jezelf saboteert. Door je hier bewust van te zijn, herken je sneller wanneer je in een bepaald patroon schiet. Dat is belangrijk, want op het moment van herkenning heb je de keus om je patroon te doorbreken.

Dit realiseer je door uit je automatische reactie te stappen door iets te doen dat voor je brein compleet onverwachts is. Voel je de behoefte om na je werk weer achter de tv te zitten met een zak chips? Spring bijvoorbeeld een paar minuten door de kamer, zing een liedje, of ga een blokje om. Door je automatische patroon te doorbreken door onverwachts gedrag te vertonen, zet je jezelf weer in de bewuste leidersrol. De kans is groter dat je je dan niet eens meer achter de tv met een zak chips WILT zitten. Je kunt dan door naar de volgende stap.

5. Vervang je oude patroon door een nieuw patroon

De laatste stap is om jezelf een nieuw patroon aan te leren. Dit doe je door je intentie die achter je saboterende gedrag op een positievere manier te vervullen. Spreek met jezelf bijvoorbeeld af dat als je achter de tv wilt kruipen met een zak chips om je hoofd te legen, je deze intentie op een andere manier gaat realiseren. In dit geval door naar de sportschool te gaan. Omdat je in de vorige stap de automatische reactie al doorbroken hebt en je bewust bent van de gevolgen van je saboterende gedrag, is de kans veel groter dat je dit ook werkelijk gaat doen.

Je kunt jezelf nog meer motiveren om het gewenste gedrag te vertonen, door je gevoel bij ‘trainen in de sportschool’ te veranderen van negatief naar positief. In plaats van tegen jezelf te zeggen “Dit is moeilijk” of, “sporten maakt me moe’, zeg je tegen jezelf dat sporten een fijne manier is om je hoofd leeg te maken. Hierdoor focus je meer op dit gevoel tijdens en na het sporten, waardoor het als een beloning in plaats van een straf voelt.

Herhaling is essentieel bij het doorbreken van patronen

Door de bovenstaande stappen te doorlopen is de kans veel groter dat jij patronen gaat doorbreken. Daarbij is herhaling de sleutel tot resultaat; blijf oefenen met de stappen, totdat je gewenste gedrag een nieuw patroon is geworden. Pak daarbij de patronen die je wilt doorbreken stap voor stap aan, zodat de verandering voor je hersenen langzaam op te bouwen en te verwerken is. En onthoud; patronen doorbreken geeft je op lange termijn zoveel meer geluk, dan het op korte termijn vermijden van pijn of het krijgen van korte termijn plezier je ooit zal geven! 

Heb je alles al geprobeerd om je patronen te doorbreken en lukt het maar niet om het te veranderen? Neem dan gerust contact met mij op voor advies of een coachingsessie.

No Comments

Leave a Reply