Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Thuiswerken: 10 tips om efficiënt en prettig vanuit huis te werken

Inmiddels is voor de meeste mensen thuiswerken de norm. En hoewel sommige mensen zweren bij thuiswerken – het zou hun productiviteit verbeteren – brengt het voor anderen juist flinke uitdagingen met zich mee. Snel afgeleid zijn, kinderen die aandacht nodig hebben, het missen van collega’s. Thuiswerken is voor de meeste mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Uit onderzoek blijkt ook dat langdurig thuiswerken, werknemers het gevoel kan geven ongestructureerd en geïsoleerd te zijn. Gelukkig is dit te voorkomen. In dit blog vind je 10 tips die ervoor zorgen dat thuiswerken efficiënt en prettig blijft.

1. Thuiswerken? Houd je aan een vast ritme

Hoe verleidelijk het ook is om meteen vanuit bed in je pyjama achter je laptop te kruipen; doe dit niet. Als je efficiënt en met meer plezier wil thuiswerken, helpt het om je aan je normale ritme te houden. Vooral in de ochtend. Stap onder de douche, neem een gezond ontbijt, maak eventueel een klein ommetje om wakker te worden en kleed je aan zoals je dat normaal gesproken ook zou doen. Door een normale structuur en fijne ochtend rituelen aan te houden, bereid je jezelf mentaal voor om aan de slag te gaan. 

2. Neem plaats achter je bureau

Een grote valkuil bij thuiswerken: vanuit je bed werken. Het klinkt heerlijk, maar het helpt niet om werk-en ontspanning te scheiden. Je bed is bedoeld om te rusten. Door in je bed te werken associeert je brein je bed met actief zijn, waardoor de kans groot is dat je minder goed slaapt. En te weinig slaapt verlaagt je productiviteit. Neem dus gewoon plaats achter je bureau, en gebruik je bed waar het voor bedoeld is. 

3. Zorg voor een prettige en opgeruimde werkomgeving

Hoe rommeliger en drukker jouw werkomgeving is, hoe minder goed jij je kunt concentreren. Je partner die continu aan het bellen is, de kinderen die luidruchtig zijn, of een rommelige woonkamer, helpen je niet om efficiënt en prettig thuis te werken. Het leidt af en creëert onrust. Zorg er daarom voor dat je werkplek opgeruimd is, en dat de omgeving rustig is. Ruim je werkkamer op, of richt een kamer in als werkplek. Heb je geen extra kamer of ruimte beschikbaar? Een opklap bureau in de slaapkamer is dan een goede oplossing. S’avonds klap je het bureau in, en overdag klap je je bureau uit om aan de slag te gaan. 

4. Maak optimaal gebruik van de ochtend

Misschien ben je (nog) geen ochtendmens, maar dat worden is in deze tijd wel een goed idee. (Lees hier hoe je een ochtendmens wordt). Nu je geen reistijd meer hebt, kun je extra vroeg beginnen. Het voordeel? De rest van het huis slaapt nog, waardoor je niet gestoord wordt tijdens het thuiswerken. Zet extra vroeg de wekker, een grote bak koffie, en gebruik deze rustige uurtjes om te werken aan je prioriteiten.

5. Creëer vaste momenten waarop je je email en telefoon checkt

Misschien verwachten je collega’s dat je direct reageert als ze je een mailtje of Whatsappje sturen, maar dat werkt dus niet bij thuiswerken. Elke ping of mail pop-up haalt je uit je concentratie, waardoor je weer opnieuw in je focus modus moet komen. Hierdoor neemt je efficiëntie tijdens het thuiswerken flink af. Kies daarom 3 momenten per dag waarop je jouw berichten en mails beantwoordt. Zo blijf jij de baas van jouw tijd en energie. Geef het wel even van tevoren aan je collega’s aan, zodat ze weten wanneer je wel bereikbaar bent. (Zit jij te veel op je telefoon tijdens het werken? Hier vind je tips om minder op je telefoon te zitten.)

6. Neem voldoende pauze

Een gezellig praatje aan de koffiemachine, of een bezoekje aan de andere afdeling om wat te bespreken zit er tijdens het thuiswerken niet in. De kans is groot dat je uren achter je bureau zit. En dat is niet echt gezond. Las dus regelmatig een pauze in waarin je bewust ontspant of beweegt. Hierdoor nemen je focus en energie toe, waardoor jij je lekkerder in je vel voelt tijdens het thuiswerken. Dus hoppa, maak een wandeling in de middag, en neem op zijn minst elke 90 minuten een pauze van 10 minuten waarin je wat rek en strek oefeningen doet. 

7. Blijf gehydrateerd tijdens het thuiswerken

Tijdens het thuiswerken vergeet je wellicht om voldoende te drinken. Uitdroging kan je focus flink verminderen, omdat het ervoor zorgt dat je je moe en suf voelt. Om dit te voorkomen helpt het om een grote pot thee of een kan water op je bureau te zetten. Drink minimaal elk uur een kop thee of glas water. Zo blijf je niet alleen gehydrateerd, maar ook voldoende in beweging; je moet tenslotte vaker naar de wc;)

8. Blijf sociaal en zorg voor interactie tijdens het thuiswerken

Een gevoel van eenzaamheid maakt je minder gemotiveerd en minder productief. Zorg daarom dat je in contact blijft met je collega’s, juist tijdens het thuiswerken. Houd niet alleen contact via de mail, maar bel of gebruik FaceTime. Dit maakt het contact persoonlijker. Toon daarnaast interesse in een ander, en vraag regelmatig hoe het gaat. Maak ook tijdens meetings ruimte om sociaal te zijn, en houd wekelijks digitale borrels. Dit vergroot het groepsgevoel, helpt om de contacten onderling goed te houden en voorkomt dat jij of collega’s zich geïsoleerd voelen.

9. Wees niet te streng voor jezelf 

Moet jij altijd te veel van jezelf? Dan is het verleidelijk om dagelijks te veel van jezelf te vragen. Er is tenslotte geen manager of collega die tegen je zegt dat het nu toch echt tijd is om rust te nemen. Hierdoor is de kans groot dat je je overwerkt. Maak daarom duidelijke afspraken met jezelf, en wees daarin mild naar jezelf. Stop om half zes met werken als je dat normaal ook doet, en houd je daaraan. Maak die to-do lijst ook niet te lang, dat werkt juist demotiverend omdat het niet altijd haalbaar is om alles af te ronden. Beperk je to do lijst tot 3 prioriteiten, en zie de rest als bijzaken die je doet als je nog tijd over hebt.

10. Durf om hulp te vragen

Last but not least: durf om hulp te vragen. Als je thuis werkt voelt het misschien lastiger om hulp te vragen. Maar doe het toch. Bel je collega op als je hulp nodig hebt. Benader je manager als je er zelf even niet uitkomt. Ook nu zijn ze er voor jou. En heb je thuis kinderen die continu aandacht vragen of hulp nodig hebben met hun huiswerk? En stapelt de stress zich op? Vraag dan om hulp aan de mensen om je heen. Misschien kunnen jij en je partner afwisselend aandacht aan de kinderen geven. Of kan je zus of een vriendin even buiten de kids vermaken. Juist nu hebben we allemaal extra steun en support nodig! 

Meer tips nodig? In dit blog vind je 6 tips voor een productieve dag zonder jezelf uit te putten.
No Comments

Leave a Reply