Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Problemen oplossen moeilijk? Wordt een kei in het oplossen van problemen met deze eenvoudige technieken.

Dankzij deze techniek word jij direct een kei in het oplossen van problemen

Heb jij moeite met problemen oplossen? Lukt het je vaak niet om de gewenste uitkomst te realiseren? Dat is erg lastig; het haalt je zelfvertrouwen en zelfbeeld flink naar beneden en kost enorm veel energie. Gelukkig kun je er wat aan doen. Problemen oplossen is namelijk een vaardigheid die je kunt leren. In dit artikel deel ik een eenvoudige techniek die jou helpt om direct een kei te worden in het oplossen van problemen. Zelf pas ik deze techniek ook toe, en heb ik inmiddels ervaren dat ik alle problemen het hoofd kan bieden. Daardoor sta ik sterker in mijn schoenen, en heb ik meer vertrouwen in mezelf. Laten we gauw kijken hoe ook jij een kei wordt in het oplossen van problemen! 

Waarom problemen oplossen bij veel mensen niet lukt 

Heb je je weleens afgevraagd waarom het sommige mensen enorm veel moeite kost om problemen op te lossen? Het antwoord is simpel: ze passen onbewust technieken toe die het oplossen van hun problemen belemmeren.  Ze gebruiken taalgebruik en gedrag dat gericht is op het vergroten of verergeren van hun probleem, in plaats van het op te lossen. Met taalgebruik bedoel ik de communicatie met zichzelf en anderen. Een aantal voorbeelden: 

1. Ze stellen zich de waarom-vraag als ze een probleem ervaren

“Waarom gebeurt mij dit? Het gevolg van deze waarom-vraag is dat je in een slachtofferrol stapt en een slecht en onzeker gevoel krijgt. Dit vermindert je vermogen om effectief je problemen op te lossen. 

2. Ze focussen zich bij het zoeken naar een oplossing op wat ze niet willen

“Ik wil niet meer gekwetst worden.” “Ik wil geen geldproblemen meer.” Focussen op wat je niet wilt, vermindert je vermogen om problemen op te lossen. Je brein focust zich namelijk op hetgeen je niet meer wilt. In dit voorbeeld: gekwetst worden, en geldproblemen hebben. Het is hetzelfde principe als proberen niet te denken aan een roze olifant. Wat gebeurt er? Juist, in je verbeelding zie je een roze olifant voor je! 

3. Ze willen veelal dat een ander verandert, of dat externe factoren oplossingen leveren

Ook hiermee zet je jezelf in de afhankelijke slachtofferrol, want andere mensen proberen te veranderen werkt zelden. En externe factoren zijn niet altijd de oplossing. 

Deze 3 belemmerende technieken beïnvloeden je gemoedstoestand/ emotionele staat op een negatieve manier. Je stapt in een slachtofferrol en vergroot het probleem en de bijbehorende angst uit. De kans is groot dat je dan vanuit de hevigheid van je emotie impulsieve beslissingen maakt die het probleem enkel verergeren. Of dat je juist je kop in het zand steekt, het probleem niet erkent en geen stappen neemt. Het leidt tot uitstelgedrag, passiviteit (hopen dat het probleem zich vanzelf oplost), en tot het verzinnen van excuses om geen daadkracht te hoeven tonen. Met deze houding en emotionele staat is het logisch dat het niet lukt om problemen op te lossen! 

Van slachtoffer naar leidersrol: een probleemoplossende aanpak 

Om problemen werkelijk op te lossen, heb je een andere houding aan te nemen: de rol van de leider, in plaats van de slachtoffer. Dit is precies wat mensen die een kei zijn in problemen oplossen doen:

Ze richten hun energie op het realiseren van een oplossing/verandering die hen wél vooruit helpt, en nemen daarin de leiding. Dit doen ze door BEWUST technieken toe te passen die hun gemoedstoestand op een positieve manier beïnvloeden, zodat ze oplossingsgericht kunnen denken én handelen.

Daarbij focussen ze zich op positief taalgebruik en gedrag dat gericht is op het vinden van een oplossing voor hun problemen. Niet zozeer op het probleem zelf. Dit doen ze als volgt: 

1. Ze vervangen de waarom-vraag door de hoe-vraag

Ze vragen zichzelf af: “Hoe kan ik dit oplossen?” Hierdoor stappen ze direct uit de slachtofferrol, en nemen ze verantwoordelijkheid voor het oplossen van hun problemen.

2. Ze maken gebruik van een positief geformuleerde uitkomst

Ze focussen zich dus op wat ze WEL willen als gewenste uitkomst, in plaats van wat ze niet willen.

3. Ze kiezen voor positief geformuleerde uitkomsten die ze zélf kunnen realiseren

Ze weten dat ze zelf verantwoordelijkheid moeten nemen voor het oplossen van hun problemen. Daarbij durven hulp te vragen, of een verzoek bij iemand neer te leggen, maar ze zetten zelf de juiste stappen richting de oplossing.

4. Ze stellen zich heel helder voor hoe hun gewenste uitkomst eruit ziet

Daarmee geven ze antwoord op de vraag: “Hoe weet ik wanneer ik mijn gewenste uitkomst gerealiseerd heb?”  Ze visualiseren het moment waarop hun doel is gerealiseerd/hun probleem is opgelost: ze stellen ze zich voor hoe ze zich op dat moment gedragen, en vooral wat ze op dat moment voelen, horen en zien. 

Een oplossingsgerichte staat

Als je deze stappen doorloopt, gebeurt er iets interessants en heel moois;

Je krijgt je mind in de juiste staat om de gewenste uitkomst te realiseren en een probleem werkelijk op te lossen. Het helpt om het gedrag te vertonen dat je nodig het voor het oplossen van een probleem en het realiseren van de gewenste uitkomst. 

Door jezelf
de ‘hoe-vraag’ te stellen,
– een positief geformuleerde uitkomst te formuleren die je zelf kunt realiseren,
– en de gewenste uitkomst te visualiseren
focus je bewust op het vinden van oplossingen voor je problemen. 

Niet alleen wordt het heel helder voor jezelf wat de gewenste uitkomst is; het helpt je ook om de overtuigingen te formuleren die je nodig hebt om deze positieve veranderingen te realiseren. Dit brengt je in een positieve, oplossingsgerichte staat.

Daarnaast stimuleer je je brein om nieuwe neurologische ‘verbindingen’ aan te leggen die helpen om je problemen op te lossen. Je traint als het ware je brein op het realiseren van de succesvolle, gewenste uitkomst. Net zoals een generale repetitie; de kans op een positieve gewenste uitkomst is hierdoor vele malen groter. 

Zonder actie lukt problemen oplossen zelden

Wat er simpel gezegd gebeurt bij het doorlopen van deze stappen, is dat je mind positief ‘geprogrammeerd’ wordt, en je je acties de goede richting opstuurt: richting de oplossing, in plaats van het probleem. Maar dat betekent natuurlijk niet dat na het doorlopen van deze stappen de oplossing zomaar aan komt waaien. Je hebt er wel wat voor te doen; de juiste actie(s) ondernemen. Dit is wat écht het verschil maakt bij het oplossen van problemen. 

Deze laatste stap in het proces nemen we vaak niet, omdat een oplossing of doel soms zo groot of ver weg lijkt, dat het overweldigend voelt. De kunst is daarom om de stappen die je moet zetten richting je gewenste uitkomst behapbaar te maken. Dit doe je door jezelf de vraag te stellen:

Wat is de eerste stap die ik kan zetten?

Begin met een stap waarvan je voelt en weet dat je die op korte termijn kunt realiseren. Houd het klein, simpel. Door het in kleine stapjes op te breken, en te beginnen met een kleine eerste stap, zet je jezelf in beweging richting de gewenste uitkomst. Je kijkt dan naar wat je WEL al kunt doen om dichter bij de oplossing te komen. En elke keer als je een klein stapje zet, ga je voorbij aan het punt waar je eerder vast zat. Je gaat vooruit richting de oplossing voor je probleem! 

Welk problemen wil jij oplossen?

Oefen de komende tijd eens met het doorlopen van de bovengenoemde stappen bij het oplossen van je problemen. Dit kan al bij hele kleine dingen, bijvoorbeeld als je je sleutels kwijt bent. Noteer de stappen in je telefoon, zodat je ze altijd bij de hand hebt:

– Vervang de waarom-vraag met de hoe-vraag;
– Creëer een positief geformuleerde uitkomst die je zelf kunt realiseren;
– Weet voor jezelf wanneer je deze uitkomst gerealiseerd hebt.
Visualiseer wat je op dat moment doet, voelt, hoort en ziet;
– Vraag jezelf af wat de eerste stap is die je kunt zetten om de gewenste uitkomst te realiseren;
– Onderneem actie: zet deze eerste stap!

Deze manier van problemen oplossen heeft als resultaat dat je snel vooruitgang boekt in het realiseren van je gewenste uitkomst. Het zorgt ervoor dat je brein zo geprogrammeerd wordt, dat je in de juiste staat komt om je problemen op te lossen. Je kunt deze techniek op meerdere vlakken in je leven toepassen, zoals bij het realiseren van je dromen en doelen. Oefen er regelmatig mee. Want hoe beter je wordt in het oplossen van problemen en in het realiseren van je doelen, hoe beter jij het leven kunt creëren waar je écht naar verlangt!

Wil je meer technieken leren om voluit te leven en je zelfvertrouwen te vergroten? Download dan het gratis Proudly Imperfect werkboek met oefeningen om voluit te leren leven!

No Comments

Leave a Reply