Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Zelfacceptatie: 7 manieren om jezelf te leren accepteren.

Jezelf accepteren zoals je bent. Het is één van de moeilijkste, maar mooiste ‘projecten’ waar je gedurende het leven aan kunt werken. Zelfacceptatie maakt het leven fijner. Het helpt je om voluit te leven. Om je liefdevoller en kalmer te voelen en niet meer mee te gaan in dingen en mensen die je energie ontnemen. 

Als je jezelf accepteert wordt je zelfvertrouwen groter, en je houdt meer energie en tijd over voor dingen en mensen waar je écht blij van wordt. Twijfels en onzekerheden maken namelijk minder deel uit van je leven. Want jij mag er zijn van jezelf, precies zoals je bent. Met al je eigenzinnige karaktereigenschappen, goede kanten en ‘donkere’ kanten.

Zelfacceptatie helpt je om dicht bij jezelf te blijven, omdat je niet meer zo afhankelijk bent van de goedkeuring van anderen. Jij keurt jezelf goed en voelt dat je waardevol bent. Dat betekent overigens niet dat je jezelf laat verslonzen, geen rekening houdt met anderen, of niet meer vooruit mag komen in je leven. Als je zelfacceptatie ervaart streef je niet meer naar doelen vanuit haat, of vanuit de angst voor afwijzing, maar vanuit zelfliefde en jouw echte verlangen. Dat helpt je om voluit te leven, in plaats van te vechten tegen jezelf. 

Hoe ontwikkel je zelfacceptatie?

We denken bij zelfacceptatie al snel aan het accepteren van hoe we eruit zien. Maar heeft zelfacceptatie heeft vooral te maken met je innerlijke wereld. Echte zelfacceptatie, ook van je uiterlijk, krijg je door jezelf vanbinnen te leren kennen, en door anders met jezelf en je uitdagingen om te leren omgaan. De onderstaande 7 inzichten en praktische tips, helpen jou bij het ontwikkelen van meer zelfacceptatie. 

1. Sta jezelf toe om fouten te maken 

Fouten maken is heel menselijk, iedereen doet het. Zonder fouten kunnen we niet leren, en niet groeien, en niet voluit leven. Mensen die zichzelf accepteren weten dat dat bij het leven hoort, en gebruiken hun fouten om vooruit te komen. Ze halen zichzelf niet naar keihard naar beneden als ze een fout maken. Ze leren ervan, en gebruiken die kennis om bij te sturen richting de gewenste uitkomst. 

De eerste stap om te oefenen met zelfacceptatie is om jezelf toe te staan fouten te maken. Dit doe je door juist (kleine) dingen te doen waar je nog niet goed in bent, of die je nog eng vindt. Bang om die video op te nemen? Doe het toch. Bang dat je gek danst? Schrijf je toch in voor die danscursus. Sta jezelf toe een beginner te zijn, en nieuwe ervaringen op te doen. Het hoeft en kan niet perfect. Maak je een foutje? Veroordeel jezelf dan niet, maar kijk wat je eruit kunt leren en hoe dat je verder helpt om bij je gewenste resultaat te komen. 

Jezelf accepteren betekent foutjes leren zien als een groeimoment, in plaats van een stopteken of een teken dat je niet waardevol bent. 

2. Kom los van je verleden

Veel mensen hebben moeite met zelfacceptatie, omdat ze hun verleden niet accepteren. Ze houden vast aan nare gebeurtenissen, wrok, boosheid, en teleurstelling. Of aan beperkende overtuigingen die hen tegenhouden om zichzelf te accepteren. Overtuigingen als “Ik ben niet waardevol als ik niet perfect ben”, of “Ik mag pas gelukkig zijn als…..” of “Ik ben niet leuk genoeg om…”, helpen je niet om jezelf te accepteren. 

Zelfacceptatie ontwikkel je door je te realiseren dat jouw verleden niet meer jouw toekomst hoeft te bepalen. Door te beseffen dat jij die beperkende overtuigingen of oude patronen niet BENT, maar hebt ontwikkeld. Ja, je verleden heeft invloed op je gehad. Maar realiseer je ook dat jij de keus en mogelijkheid hebt om je toekomst anders in te vullen.

Neem de verantwoordelijkheid voor een fijnere toekomst door je oude pijn te verwerken, te vergeven en patronen en belemmerende overtuigingen te doorbreken. Een oefening om je overtuigingen te doorbreken vind je in het gratis Proudly Imperfect werkboek. 

Oefenen met zelfacceptatie betekent de impact van je verleden zien en accepteren, erom rouwen, vergeven, en vervolgens verantwoordelijkheid nemen voor een fijnere toekomst door te werken aan opbouwende overtuigingen en patronen. 

3. Zie de mening van een ander voor wat het is 

Maak jij je regelmatig zorgen om om wat anderen van jou vinden? En ben je bang om beoordeeld te worden? Oefen dan om de mening van anderen te zien voor wat het is: een mening van een ander. Zelfacceptatie betekent dat jij meer waarde hecht aan wat JIJ vindt en denkt, dan aan wat een ander vindt of denkt. Niemand kent jouw hele verhaal, jouw innerlijke wereld. Een mening van een ander hoeft daarom niet JOUW waarheid te zijn. 

Natuurlijk kan een mening van een ander je een nieuw inzicht geven, en zelfs pijn doen. Maar je hoeft je er niet door te laten leiden. Bekijk de meningen van anderen objectief. Ga altijd bij jezelf na: wat vind IK hiervan? Wat kan ik met de mening van de ander? Helpt mij dit, of haalt die mening mij naar beneden? Als het je niet helpt, bijvoorbeeld in het geval van negatieve niet opbouwende kritiek, laat het dan los. JIJ bepaalt wat je met de meningen doet van een ander, of jij het jouw waarheid laat worden. Wil je hier meer over leren? Lees dan dit blog met 7 tips om beter met kritiek om te gaan.  

4. Werk aan je eigenwaarde voor zelfacceptatie

Als jij jezelf niet accepteert zoals je bent, is de kans groot dat jouw eigenwaarde ook laag is. Anders gezegd: een lage eigenwaarde gaat meestal gepaard met afwijzing richting delen van jezelf. Daardoor vind je dat je niet waardevol genoeg bent om succes, liefde of positiviteit te ontvangen, en houd je jezelf vast in een patroon waarin je je eigen geluk afwijst. Het gevolg? Je gaat vooral buiten jezelf op zoek naar waardering en geluk. Dat is heel uitputtend, en houdt je vast in de greep van anderen en materialisme. Werk in dit geval aan je eigenwaarde. Hoe je dat doet, lees je in dit blog.

5. Focus op positieve punten

Om jezelf te leren accepteren, moet je de macht van de innerlijke criticus in jou te verkleinen. Je hebt jarenlang alle negatieve verhaaltjes van die criticus in jou geloofd, en opgeslagen in een – inmiddels hele grote- negatieve “archiefkast” die je regelmatig open trekt.

Zelfacceptatie groeit door een reuze archiefkast vol positieve notities over jezelf en jouw leven op te bouwen, die de negatieve archiefkast overschaduwt. Dit doe je door elke dag minimaal 5 punten op te schrijven waar jij trots op bent, die je goed hebt gedaan of waar jij blij mee bent die dag. Bijvoorbeeld dat je toch dat belletje hebt gepleegd, ook keek je er tegenop. Of dat je een gezonde maaltijd hebt gegeten, eindelijk aan dat boek bent begonnen of een glimlachte naar een onbekende. 

Koppel aan elke fijne actie of gebeurtenis een positieve eigenschap, zoals -> Ik ben een doorzetter. Ik ben dapper. Ik ben vriendelijk. etc. Zo leer je meer fijne eigenschappen van jezelf kennen, die je normaal gesproken vanuit zelfafwijzing nooit gezien zou hebben! 

6. Geef ruimte aan je emoties

Mag jij van jezelf boos, verdrietig of jaloers zijn? Mag jij alles voelen wat je voelt? Of veroordeel jij jouw emoties en duw je moeilijke emoties weg? Zelfacceptatie betekent dat alle emoties die jij ervaart er mogen zijn van jezelf, zonder dat je erdoor overspoeld raakt of ze wegduwt. Het betekent dat je ermee in contact treedt vanuit nieuwsgierigheid en zachtheid, in plaats ze direct te beoordelen, te onderdrukken of ertegen te vechten.

Je geeft ruimte aan je emoties door er bewust, met liefde, geduld en compassie naar te kijken en te onderzoeken wat ze je willen vertellen. Vervolgens kies je wat je ermee doet. Dan geef je jezelf de ruimte om alles te ervaren wat er in jou leeft, waardoor je dicht bij jezelf kunt blijven en voluit kunt leven. Wil je meer leren over het voelen van je emoties? Lees dan dit blog.

7. Verzacht door minder te oordelen

Jezelf niet accepteren, betekent dat jij in de weerstand zit. Weerstand tegen wie je bent, wat je ervaart of wat er in jou leeft. Weerstand ontstaat vanuit een negatief oordeel; je vindt iets slecht of fout. En weerstand kost heel veel energie. Als jij vaak moe bent, kan het zijn dat jij continu tegen jezelf of het leven aan het vechten bent door ergens een negatief oordeel op te plakken. Vanuit dat oordeel, verhard je. Zowel lichamelijk als mentaal. 

Waarschijnlijk ben je keihard en heel streng voor jezelf. En moet je een hoop van jezelf vanuit je negatieve oordeel. 

Wil je je zelfacceptatie vergroten, oefenen dan om niet-oordelend aandacht te schenken aan dat wat zich aandient in jou en om jou heen. Observeren zonder direct iets te moeten veranderen van jezelf. Dit helpt om de dingen te leren zien zoals ze zijn, waardoor je ruimte maakt voor meer ontspanning. Je leert daarmee ook beter ‘ongemak’ verdragen, waardoor je je minder laat leiden door je directe impulsen die vaak leiden tot ondoordachte acties.

Niet-oordelen kun je oefenen door vaker in het NU aanwezig te zijn, door te mediteren, of door een ‘oordeel bandje’ te gebruiken. Dat werkt als volgt: Doe een bandje om je pols. Elke keer dat jij of een ander je betrapt op een negatieve oordeel, breng je het bandje naar je andere pols. Door de handeling die je eraan koppelt, word je je bewust van hoe oordelend je kunt zijn naar jezelf, anderen of een situatie. Hoe bewuster jij hiervan bent, hoe eerder jij jezelf kunt terugroepen en vervolgens kunt kiezen voor een neutrale observatie.

Zelfacceptatie is géén berusting

Als laatst wil ik je nogmaals meegeven dat zelfacceptatie niet hetzelfde is als berusting. Berusting is passief, en dingen bij het oude laten terwijl het niet goed voor je voelt. Daarmee blijf je niet dicht bij jezelf. Accepteren betekent niet per se dat je dingen bij het oude laat. Het betekent dat je ruimte creëert door dingen in jou (emoties) en om jou heen zo neutraal mogelijk te zien zoals ze zijn, in plaats vanuit oude belemmerende overtuiging, de angst om niet waardevol genoeg te zijn, of om beoordeeld te worden. 

Door de ruimte en ontspanning die dan ontstaat, kun je bewust (dus niet vanuit een angst-impuls) kiezen hoe je wilt reageren. Bijvoorbeeld het erbij laten, of vanuit liefde voor jezelf en met respect voor de ander stappen en maatregelen nemen die passen bij wie jij bent. En die je helpen dicht bij jezelf te blijven zodat je voluit kunt leven!

No Comments

Leave a Reply