Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Zit je in een dip? Met deze 7 stappen voel jij je snel weer beter

We hebben het allemaal weleens, een dip. Hoewel het op social media vaak niet zo lijkt, zit iedereen zit weleens niet zo lekker in zijn vel. Je voelt je niet helemaal happy, lusteloos, verdrietig, of teneergeslagen. Soms is er een reden voor, maar ook kan het voorkomen dat het er ineens is zonder herkenbare reden. 

Een dip ervaren is iets heel normaals. Het hoort bij het leven en het mens zijn. Maar dat betekent niet dat je erin hoeft te blijven hangen. Als je weet waar het door komt, kun je er wat aan doen. Maar wat als je niet weet waar je dipje vandaan komt? Ook dan zijn er stappen die je kunt doorlopen om je beter te voelen.

Zit jij in een dip en weet je niet goed hoe je eruit komt? De onderstaande 7 stappen helpen je om weer beter te voelen.

Help, ik zit in een dip! 

Het is donderdagmiddag, en ik voel me ellendig. Na een heerlijke vakantie in Thailand ben ik sinds 2 dagen thuis. De omslag naar het alleen zijn, het rotweer, de jetlag en het missen van de heerlijke natuur en stranden, geven mij een verdrietig gevoel. Het liefst wil ik de hele dag in bed liggen, met series en een grote bak ijs. Maar ik weet dat dat niet gaat helpen, omdat ik daarmee enkel in mijn dip blijf hangen. 

Hoe makkelijk het soms ook is om in de ‘slachtofferrol’ te blijven hangen, ik weet inmiddels dat dat niet meer bij mij past. Het helpt me niet om voluit te leven, en om mij beter te voelen.

Maar ik heb nergens zin in. Met veel moeite is het enige waar ik mij toe kan zetten het schrijven van dit blog. Want erover schrijven, helpt mij om uit mijn dip te komen, en ik help er anderen mee. Win-win situatie:)

Met een grote bak koffie naast mij – vechtend tegen de giga-jetlag- ga ik op onderzoek uit. Wat kunnen we doen om uit een dip te komen? Ik lees een aantal artikelen, neem nog een kop koffie, stel de vraag op Instagram, en duik in gedachten weer even terug in de leerzame coachings-en therapiesessies. 

Het resultaat van de research stemt mij meteen goed, want het is heel toepasbaar: Het blijken 7 stappen te zijn die iedereen kan doorlopen om uit een dip te komen. En ze werken echt, want ik voel me na het toepassen van deze stappen al een stuk beter:)

1. Accepteren hoe je je voelt

We zijn vaak geneigd om oncomfortabele emoties weg te duwen. Dit werkt averechts. Want je tegen een gevoel verzetten door bijvoorbeeld naar alcohol of eten te grijpen, zorgt er enkel voor dat je je op langere termijn nog slechter gaat voelen: Je houdt je zware emoties vast in je lijf, wat je verkrampt en uitput. Vroeg of laat komen opgekropte emoties toch naar boven, en vaak veel heftiger dan nodig.

Wat werkt wel? De oncomfortabele emoties voelen, ze er laten zijn en accepteren dat je je even zo voelt. (In dit blog lees je hoe je in 5 stappen je emoties leert toelaten) Over je dip praten met anderen en benoemen wat je ervaart helpt goed om je gevoelens te accepteren.

Ook helpt het om je dip een ander naampje te geven. Noem het bijvoorbeeld een groeimoment. Een dip betekent namelijk dat er ruimte is voor groei, en biedt je een kans om dingen te leren en te (her)ontdekken over jezelf en je leven. Een dip is meestal korte termijn. Door er bewust en liefdevol mee aan de slag te gaan, helpt het je om je op langere termijn beter te voelen. Door op deze manier ernaar te kijken, kun je makkelijker je dip accepteren. Het volgende punt helpt daar ook bij. 

2. Uit je dip komen? Kijk vanaf een afstand naar je leven

Eén van de belangrijkste dingen om uit je dip te komen is om te beseffen dat jij niet je dip bent, maar dat je het ervaart. Jij bent niet jouw problemen, gevoel of jouw gedachten; je hebt ze. Ze zijn van voorbijgaande aard. Door dit te beseffen, weet je dat het rot gevoel over gaat, dat gevoelens tijdelijk zijn en dat er een pure, vrije vorm van ‘zijn’ in jou zit.

Om daar bij te komen, helpt het om te mediteren. Klinkt misschien zweverig, maar dat is het niet. Het is een bewezen manier om vanaf een afstandje naar je gedachten en je leven te kijken, zonder je ermee te identificeren. Bovendien kom je in diep contact met je innerlijke wereld. Dat helpt om te relativeren, te kalmeren en te ontspannen. Tip: Op youtube vind je goede begeleidende meditaties, ook voor beginners. 

3. Schrijf je dip van je af

Een andere goede manier om vanaf een afstandje naar jezelf en je leven te kijken is schrijven in een dagboek. Dingen van je afschrijven geeft ruimte in je hoofd. Je ordent je gevoelens en gedachten, en geeft gehoor aan dat wat in jou leeft. Het mag er dan allemaal zijn, en dat is een belangrijke stap om uit je dip te komen.

Schrijf alles op wat er in je opkomt, of pas ‘Mindmappen’ toe. Dit betekent letterlijk ‘het in kaart brengen van je gedachten’. Je uit je gedachten, ideeën, en beelden die in jou omgaan. Zo doe je dat: Schrijf in het midden van een vel papier een vraag waar jij antwoord op wil. Bijvoorbeeld; “Wat staat nu mijn geluk in de weg?” of “Wat maakt dat ik mij nu zo rot voel?” Rondom de vraag schrijf je alles op wat in jou opkomt, zonder er te lang over na te denken. Pas als je echt geen antwoorden meer in je hoofd krijgt, stop je met de oefening en bekijk je je antwoorden. 

Door mindmapping toe te passen orden je eenvoudig jouw gedachten, en krijg je tegelijkertijd inzicht in wat er in jou en jouw leven speelt. Je ziet wat je energie kost, wat je naar beneden trekt, waar je je niet goed bij voelt, en welke dingen je kunt aanpakken om weer voluit te leven.

4. Pak je problemen aan

Hoewel je je vaak al beter voelt door je problemen en gedachten van je af te schrijven, helpt aanpakken ook. Als er een duidelijke oorzaak is van je dip en het iets is waar je invloed op uit kunt oefenen, is je dip een kans om te groeien. Je voelt je niets voor niets rot; een emotie is vaak een signaal, en vraagt in de meeste gevallen om gehoor te geven aan een onderliggende behoefte.

Zo vraagt boosheid om grenzen aan te geven en jezelf te uiten, verdriet om te rouwen, en angst om jezelf in veiligheid te brengen en te ontspannen/verzachten. Om te achterhalen wat je nodig hebt om je beter te voelen, heb je eerst bewust te voelen. In dit blog leer je hoe je je emoties voelt en toelaat.

Als je alle ruimte aan je gevoel hebt gegeven, vraag je jezelf af: Wat heb ik nodig om mij beter te voelen, zowel op korte als op lange termijn? of “Welke behoefte heb ik nu, en welke behoeften heb ik voor lange termijn? Ook voor deze vragen kun je de mindmapping techniek gebruiken. Kijk vervolgens naar je antwoorden, en maak een helder, realistisch plan om je beter te voelen.

5. Sporten helpt om uit je dip te komen

Sporten vermindert de kans op depressie, en helpt je om sneller uit je dip te komen. Misschien is sporten het laatste waar je zin in hebt als je in een dip zit, maar het werkt echt. Er bestaat niets voor niets wandeltherapie, waarbij je in beweging komt en tegelijkertijd praat over wat er in jou leeft. 

Bewegen zorgt ervoor dat je terug in je lijf landt en je hoofd even tot rust brengt. Ook zorgt het ervoor dat je je beter voelt. Je maakt namelijk na circa 30 minuten endorfine aan. Een hormoon dat ervoor zorgt dat je je gelukkiger voelt. Daarnaast heeft het een pijnstillende werking.

In het geval dat je in een dip zit, helpt het dus om bewegen in je routine te brengen. Het hoeft niet heel fanatiek; alle vormen van bewegen helpen al. Ook rustig wandelen, zwemmen of (yin)yoga zorgen ervoor dat je je beter gaat voelen.

Tip: Spreek met jezelf af dat je met 10 minuten bewegen begint en daarna mag stoppen als je echt niet meer wil. Je zult zien dat je na deze 10 minuten waarschijnlijk toch door blijft bewegen, omdat je de eerste weerstand al doorbroken hebt. 

6. Creer je eigen zelfliefde rituelen of pak ze weer op 

De kracht van zelfliefde rituelen en hoe je ze toepast.

Veel mensen ervaren een dip als ze te veel in hun hoofd zitten, en te weinig in verbinding zijn met zichzelf. Of anders gezegd; te weinig in contact staan met hun gevoel en hun lichaam. Door consistent, – het liefst elke dag – zelfliefde rituelen toe te passen, is de kans groter dat je uit je dip komt en dat je een volgende dip voorkomt.

Zelfliefde rituelen zijn handelingen die je dagelijks herhaalt, en waarmee je jezelf toewijdt aan liefde voor jezelf. Het is een dagelijks moment dat helemaal van jou is en waarop je incheckt met jezelf. Het is bewezen dat rituelen een positief effect hebben op gedachten, gevoelens en gedrag van mensen.  

Als je uit je dip wil komen, helpt het dus om je eigen zelfliefde rituelen weer op te pakken. Of – als je ze nog niet hebt – ze te creëren. In dit blog vertel ik uitgebreid hoe je door middel van 3 belangrijke bouwstenen jouw eigen zelfliefde rituelen kunt creëren. 

7. Wees extra lief voor jezelf en zoek positieve afleiding

Op Instagram vroeg ik wat jullie helpt om je beter te voelen als je in een dip zit. Daar kwam uit naar voren dat extra lief zijn voor jezelf, goed voor je lichaam zorgen en afleiding zoeken, helpen om uit je dit te komen. 

Eén van de manieren om positieve afleiding te zoeken is om minimaal 5 positieve punten op te schrijven waar jij dankbaar voor bent op dat moment. Ook sociaal contact is heel effectief tegen een dip. Vrienden en familie bezoeken en met hen leuke dingen doen helpen je om je aandacht even op iets anders dan je oncomfortabele gevoelens te richten.

Daarnaast is het stimuleren van je zintuigen en het goed voor je lichaam zorgen, een goede manier om uit je dip te komen. Fijne muziek luisteren, kaarsjes aansteken, wandelen in de natuur, een gezonde maaltijd eten, een kleine powernap doen, een bezoek aan de sauna, of het nemen van een warm bad en een massage doen wonderen.

Wees extra lief voor jezelf als je in een dip zit, beoordeel jezelf niet over hoe je je voelt, en neem liefdevol actie om je beter te voelen.


Lukt het met de bovenstaande tips niet om uit je dip te komen? Wellicht houden belemmerende overtuigingen jou tegen om je beter te voelen. In mijn boek en het gratis Proudly Imperfect werkboek vind je oefeningen om aan je mindset, zelfliefde en zelfvertrouwen te werken.  
Als je langere tijd  last hebt van ernstige somberheidsklachten en je je echt niet toe kunt zetten om de bovenstaande stappen te doorlopen, kan het zijn dat je wellicht een (milde) depressie hebt. (Klik hier om er meer over te lezen.) Vermoed je dat? Neem dan altijd contact op met je huisarts, en vraag om professionele hulp! 

No Comments

Leave a Reply