Proudly Imperfect is een lifestyle merk & community dat vrouwen inspireert zichzelf te zijn, van zichzelf te houden en in zichzelf te geloven, zodat ze het leven kunnen creëren waar ze werkelijk naar verlangen en meer geluk, succes en vervulling kunnen ervaren. Op deze website vind je diverse content op het gebied van body(love), mind(set) en soul(food), voor jouw dagelijkse dosis Proudly Imperfect inspiratie! 

© 2018 Proudly Imperfect

Zo blijf je dit najaar gemotiveerd en behaal je je doelen

Hoe blijf je gemotiveerd en behaal je je doelen? Gemotiveerd blijven om je doelen te behalen is niet altijd makkelijk. Zeker nu het weer slechter wordt, de dagen korter worden en het einde van het jaar nadert, zijn we vaak niet meer zo gemotiveerd om te werken aan onze doelen. We schuiven het liefst al het werk voor ons uit naar januari. Dan gaan we er echt voor. Alles wat dit jaar nog niet gelukt is. 

Ook ik heb in het najaar af en toe moeite om gemotiveerd te blijven. Als het buiten somber weer is, en er minder licht is, merk ik dat meteen. Dat negatieve stemmetje neemt vaker de overhand en zegt demotiverende dingen. Als ik daar naar zou luisteren, zou ik direct de handdoek in de ring gooien en de hele dag in mijn bed blijven liggen…Maar dat gaat gelukkig niet gebeuren! Ondanks dat het een hele kunst is om niet naar dat negatieve stemmetje te luisteren, blijf ik aan mijn dromen werken.

En nee, dat vind ik niet altijd makkelijk. Maar het jaar heeft nog bijna drie maanden waarin we aan onze doelen kunnen werken. We kunnen in drie maanden hele mooie stappen zetten, waardoor we met een goed gevoel het nieuwe jaar in gaan. Wacht dus niet tot 1 januari; juist in deze periode kun je flinke stappen zetten richting het leven waar je echt naar verlangt. De kunst is om gemotiveerd, gefocust en productief te blijven. En om je vooral niet te laten leiden door dat negatieve stemmetje….In dit blog deel ik 7 tips die mij en jou helpen om ook dit najaar gemotiveerd te blijven!

1. Herinner je jezelf eraan waarom je bepaalde doelen gesteld hebt.

Vraag jij je ook weleens af waarom je het ook al weer allemaal doet? Zeker als je op korte termijn nog geen resultaat ziet, heeft dat stemmetje de neiging om te zeggen dat het allemaal geen zin heeft. Man man, dit herken ik maar al te goed. “Waar doe ik het eigenlijk voor?” “Heeft het wel nut wat ik allemaal doe?” En bam, daar gaat mijn motivatie….

Om gemotiveerd te blijven, helpt het om jezelf regelmatig eraan te herinneren waarom je bepaalde doelen hebt gesteld. Waarom doe je wat je doet op lange termijn? Wat is de innerlijke motivatie die jou drijft en motiveert? Sport jij bijvoorbeeld om je gezonder en fitter te voelen zodat jij meer energie hebt om voor de kinderen te zorgen? Of om je business op te zetten? Zonder deze innerlijke motivatie is het lastig om gemotiveerd te blijven en je doelen te behalen. Schrijf je belangrijkste reden achter je doelen op, en lees het elke ochtend even door . Zo weet je zeker dat het JOUW doelen zijn, en blijf je gemotiveerd. 

2. Visualiseer het resultaat en de stappen ernaar toe. 

Wat is het waar jij heen wilt? Hoe ziet het leven waar je naar verlangt er eigenlijk uit? Vroeger schoot ik met mijn doelen alle kanten op. Ik zag iets leuks en dacht “Jaaaa, dat wil ik, en dat ook, en dit. Ik wil het allemaal!” Het resultaat was dat ik niet scherp had wat ik nu echt wilde, geen focus had en daarom dagelijks nergens écht aan toe kwam. Logisch dat ik geen resultaat behaalde en mijn motivatie om doelen te realiseren steeds minder werd.

“Als je niet helder voor ogen hebt waar je naartoe werkt, is het lastiger daar te komen. Je bent sneller afgeleid, doet meer dingen die niet werkelijk bijdragen aan je doelen, of denkt ‘Ach, het komt later wel’.”

Visualisatie is een handige tool om je te focussen en gemotiveerd te blijven om je doelen te realiseren. Beeld je in hoe het voor je is als jij je ideale leven leidt. Hoe ziet je leven er dan uit? Wat voel je en wat doe je? Nog belangrijker is om ook de stappen naar je doelen toe te visualiseren; zie jezelf dagelijks werken aan dat wat jij wilt bereiken. Zie hoe je bijvoorbeeld goed voor je lichaam zorgt, hoe je s’ochtends aan je blog werkt, of in de avonduren aan je studie zit. En denk goed na waar jij op 1 januari 2020 wilt staan. Door dit te visualiseren, programmeer je je brein voor positieve acties, en blijf je gemotiveerd om gefocust aan je doelen te werken. 

3. Stop met uitstellen en wees consistent.

Whoops, dit is mijn grootste valkuil. UITSTELLEN. Ik had de neiging om alles te overdenken. Om te veel te dromen, om dingen naar de toekomst te verschuiven. Naar momenten waarop ik mij wel gemotiveerd voelde. Ik dacht dat mijn doelen dan vanzelf wel aan komen waaien. Maar helaas, dat gebeurt dus niet….Doelen komen niet vanzelf aanwaaien, en ook in de toekomst voel je je soms gedemotiveerd.

Als er één ding is dat een groot verschil heeft gemaakt in behalen van mijn doelen, is het het consistent ondernemen van actie. Ook als ik mij niet zo gemotiveerd voel. Weten waarom je iets doet, wat je moet doen en dit visualiseren, is dus (helaas) niet genoeg. De missing link om gemotiveerd te blijven en je doelen te behalen is ACTIE.

If you don’t start doing the things you don’t feel like doing, you will wake up one year from today and be in exactly the same place.” – Mel Robbins

Juist als je geen zin hebt en je motivatie ver te zoeken is, helpt het om toch aan de slag te gaan. Stop dus met uitstellen! Spreek met jezelf af om dagelijks minimaal 10 minuten dat te doen waar je geen zin in hebt. Als je na 10 minuten wilt stoppen, prima. Maar je zult zien dat je negen van de tien keer toch doorgaat met het werken aan je doelen. Door dagelijks letterlijk in beweging te komen, creëer je nieuwe gewoontes. En alle gewoontes die je consistent toepast, dragen bij aan het behalen van je doelen. Droom, visualiseer en maak plannen, maar koppel er vooraal ook acties aan.

4. Wees je bewust van hoe je jezelf toespreekt. 

Ik noemde het al eerder, dat negatieve stemmetje dat je naar beneden probeert te halen met demotiverende gedachten. Dat stemmetje dat dingen zegt als ‘Je bent niet goed genoeg’, ‘Dat kun je nooit’. Bij mij zegt dat stemmetje vooral dingen als ‘Het is niet goed genoeg’, en ‘Niemand zit erop te wachten wat je schrijft’. Whoops….Als ik hiernaar zou luisteren, zou jij nu niet dit artikel lezen, en lag ik gedemotiveerd in mijn bed series te kijken met een chocoladereep in mijn hand.

Realiseer je dat we allemaal een saboteur deel in ons hebben. Ja, ook de mensen die al grote doelen bereikt hebben of 40.000 volgers op Instagram hebben. Hun geheim om toch hun doelen te bereiken? Ze weten dat dat stemmetje niet de waarheid spreekt. Dat ze hun gedachten niet zijn, maar dat het verhaaltjes van hun mind zijn en geen feiten. Ze gaan dus niet mee in de demotiverende gedachten, en doen toch de dingen die ze eng of spannend vinden. Dit kun jij ook als je oefent!

Blijf dit najaar gemotiveerd door niet te luisteren naar dat negatieve stemmetje. Leg die chocoladereep weg, zet de serie uit en oefen om juist de dingen te doen waarvan dat stemmetje zegt dat je het niet kan. Elke keer als je het toch doet, zul je ervaren dat je jezelf motiveert, dat het wel de moeite waard is, en dat ook jij je doelen kunt behalen! 

5. Sta jezelf toe een beginner te zijn en vergelijk jezelf niet. 

Als ik naar anderen op Instagram kijk, of naar de mooiste websites is het verleidelijk om te denken: “Jeetje, wat moet ik nog veel doen om daar te komen.” “Zij hebben al zoveel bereikt, ik moet daar ook zijn. En het liefst NU. ” En dan word ik weer geconfronteerd met het feit dat ik net begonnen ben met bloggen, en ik nog ver weg ben van 10.000 bezoekers per maand… “Hoe ga ik dat realiseren? Ik moet nog zoooooveel doen om daar te komen, dat gaat mij toch nooit lukken in de tijd die ik heb? Zij zijn zoveel beter…” En dan…Bye bye motivatie…

Nu de dagen korter worden, is het heel verleidelijk s’avonds door Instagram te scrollen en jezelf te vergelijken met anderen die al jaren in de branche zitten. Of met influencers die enkel hun successen delen. Zeker als je je somber voelt door de kortere dagen, is dat niet zo handig als je gemotiveerd wilt blijven.

Wat helpt wel? Sta jezelf toe om een beginner te zijn en te leren. Om te vallen en weer op te staan. Weet dat je ergens moet beginnen, dat je met de jaren meer ervaring opdoet, en dat iedereen ups en downs heeft. Investeer dit najaar in het leren van nieuwe dingen, in het opdoen van inspiratie. Breek je doelen op in kleinere subdoelen en werk er in je eigen tempo aan. Zie elke stap als een level van een computer spelletje. In elk level heb je nieuwe kennis en skills opgedaan, waardoor het mogelijk is naar de volgende stap te gaan.

En…..Vergelijk jezelf niet met anderen, maar kies bewust 1 a 2 mentoren die jou inspireren en leer van ze. Weet dat ook zij ooit ergens begonnen zijn, en dat ook hun weg naar succes is nooit in een rechte lijn is gegaan! Focus vervolgens op jezelf, op jouw weg en doelen, en weet dat jij ze ook kunt realiseren.

6. Zorg goed voor jezelf en stap uit je motivatie dip

Op het moment dat ik mij gedemotiveerd voel doordat ik te veel naar de saboteur in mij heb geluisterd, kan ik mij somber voelen. Mijn valkuil was vroeger om daar langer in te blijven hangen dan nodig. Ik kon zwelgen in zelfmedelijden, waardoor mijn motivatie ver te zoeken was.

Wat heb ik hiervan geleerd? We maken dingen vaak groter en zwaarder dan ze zijn. We blijven in negatieve gedachten hangen, en vluchten van wat we voelen in eten, drank, uitgaan, series etc. Het voelt even als een release, maar het gevoel waar je voor wilde vluchten is er daarna nog steeds. PLUS EEN SCHULDGEVOEL. Je zit dan in een negatieve spiraal, waardoor je je nog minder gemotiveerd voelt om aan je doelen te werken.

Wat kun je doen om gemotiveerd te blijven en je doelen te halen? Sta jezelf toe om ook minder fijne dingen te voelen, zonder jezelf daarover te beoordelen. We hebben allemaal weleens een dipje, of een somber gevoel. Zeker nu de dagen korter worden. Geef je gevoelens de ruimte, maar neem daarna bewust actie om uit je dip te stappen. Wees extra lief voor jezelf en zorg goed voor jezelf, vooral als je een dipje hebt. Ga sporten, wandelen, naar de sauna met een vriendin, eet extra gezond en ga vroeg naar bed. Het helpt je om dingen vanuit een ander perspectief te zien. Ga daarna weer verder met het werken aan je doelen. En weet; na een nachtje slapen voel je je vaak zoveel beter!

7. Maak het werken aan je doelen leuker voor jezelf

Soms is de manier waarop we aan onze doelen werken niet behulpzaam om gemotiveerd te blijven. We doen dingen te krampachtig, of op een manier dat niet bij ons past. Zo deed ik vroeger drie keer per week krachttraining, terwijl ik het stiekem helemaal niet zo leuk vond….

Je doelen behalen hoeft geen marteling te zijn! Fit worden kan ook door te dansen, op het strand te sporten of door samen met een vriendin te trainen. Of in mijn geval door 2 keer per week krachttraining te vervangen door een Bikram yoga les en een groepsles. Maak het werken aan je doelen leuker door te doen wat echt bij jou past en jou blij maakt. Sport bijvoorbeeld samen met een vriendin. Werk aan je business in een gezellig koffietentje. Als je het werken aan je doelen leuker maakt, blijf je gemotiveerd en behaal je dit najaar je doelen. Dus, wat kun jij doen om het werken aan je doelen dit najaar leuker te maken? 

Wat is jouw beste tip om dit najaar gemotiveerd te blijven en toch je doelen te behalen? 

No Comments

Leave a Reply